Gå till innehåll

Nico 630L 3 sidor- OptiWhite


niki68

Rekommenderade inlägg

  • Svar 364
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vad fick du för värde när du testade tritons vatten?

De kunde inte göra testen bara ,vet inte vilken test de använder , sa att det skulle ta lång tid och är krånglig att göra ...,det var bara Fredrik där,kanske hade ont om tid .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte mäta mot referensvätska? - då ser du ju om testet visar någorlunda rätt!

Jag har ju lite svårt att se hur du kan ha kaliuimbrist redan.....om du använt bra salt

Jag tror mer att dina koraller strök med pga av för mycket mixtrande av olika tillsatser (och kanske för starkt ljus)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att det är kontroversiellt men zeolit tar upp den positiva kaliumjonen till en viss del - detta eftersom det är en katjonbytarmassa med affinitet för bland annat kalium. Det är enligt mitt sätt att se det en av orsakerna till varför kalium är en kritisk parameter i zeolitbaserade system.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att det är kontroversiellt men zeolit tar upp den positiva kaliumjonen till en viss del - detta eftersom det är en katjonbytarmassa med affinitet för bland annat kalium. Det är enligt mitt sätt att se det en av orsakerna till varför kalium är en kritisk parameter i zeolitbaserade system.

MVH Lasse

Det är alldeles riktigt som du säger Lasse, men detta systemet är "för nytt" och ju i princip obelastat - det har gått lite för fort enligt min mening!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeoliten tar upp en del men nålhjulsskummare verkar förvärra läget kraftigt, dom mer erfarna jag läst om som bytt skummartyp klarar sig utan kaliumtillsats efter bytet.

Venturi skummarna verkar dock vara lite mer känsliga och underhållskrävande om man skall ha maximal effekt/drift på dom.

Jag håller förövrigt med greger, det finns nåt som inte stämmer här och att det vore kalium känns lite sisådär, kan vara men jag tror det är nåt annat.

Vid problem i min zeoburk så lägger jag av med alla tillsatser och kör bara vattenbyten ett par veckor, sen omvärderar jag mitt dosering schema under tiden.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väldigt svårt att tro att du redan fått kalium brist. Möjligen om burken varit full med spser. Men nu har du antagligen nästan ingen förbrukning av detta. Och om du sköter dina vattenbyten så bör du inte få kalium brist. Jag har använt kz salt i flera år i min sps burk med väldigt liten förbrukning av detta. Utan min misstanke är att du har haft lite förråttom du verkar dosera lite av varje, vilket gör det svårt att hitta felkällan till dina problem. Mitt råd till dig är att du kör dina vattenbyten som vanligt och doserar endast grundstenarna i zeoviten.

Antagligen har ditt system inte kommit igång ordentligt och detta har visat sig genom stressade koraller. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Velat skriva det ett tag men ville inte bli det svarta fåret "igen".. Men snälla istället för att ställa tusen frågor så lyssna på vad folk skriver i tråden och bara ta det lugnt . Med alla kemikalier du tillsätter så förstör du karet mer och mer...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Velat skriva det ett tag men ville inte bli det svarta fåret "igen".. Men snälla istället för att ställa tusen frågor så lyssna på vad folk skriver i tråden och bara ta det lugnt . Med alla kemikalier du tillsätter så förstör du karet mer och mer...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det kunde vara för stark ljus kanske fosfaten eller zeovits flöde på pumpen för stark .... ?

Svårt att hitta felet för jag körde typ en vecka en schema och sen ändrade hela tiden när jag såg att korallerna börja må dåligt.

Med alla kemikalier ? , vad ska jag göra med alla flaskor någon gång måste använda de kanske blev för tidigt i karet.

Om jag tittar nu det vissar sig några koraller som har återhämta sig några som har fått nya polyper .

Jag är på bra väg ska testa kalium idag efter 100 ml .

Mg-1340

ca-415

kh-7,15

NO2-0,04953 ppm nitrit

fosfat-0

kalium - 300 ppm --förrgår

Min schema med dosering:

ZeoStart3 - 0.4ml x 2 times a day

ZeoBak - 5 drops- två gånger i veckan.

Sponge power - 4 drops - evening/night

K-balance-5ml /veckan.

Biomate=5 drops /weeks- 1 dag efter vatten bytte.

Coral snow = 5ml x weeks --1 time efter vatten bytte tills. med zeobak.

zeozym= 1 x weeks ---1/2 spoon--mixed in 0.5 l vats -två dagar efter vatten bytte tills. med zeobak.

Flow on zeoreaktor pump that was on about 6 sec.(600L/ h).

1,4 liter zeovit.

Pacific Sun Metis Hyperion R2 --lampa körs bara första två på 65% och resten ch är under 50%.

Det blir mycket svårt hitta rätt med den nya lampa inte so många som kan.Triton har börjat sälja hoppas de kan komma med en bra support annars det bara Peter som kan hjälpa när han får den :smiley20:

1ch vit-65%

2ch blå 1-65%

uv-20%

röd-25%

orange,grön-40%

http://vimeo.com/33810409

post-5479-14468925779456_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid problem i min zeoburk så lägger jag av med alla tillsatser och kör bara vattenbyten ett par veckor, sen omvärderar jag mitt dosering schema under tiden.

//NiXoN

Ett EXTREMT bra råd som jag tror man skall ta till vara på. Sen tror jag på att låta karet gå in sig under lite mer tid innan man petar i för mycket SPS:er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Velat skriva det ett tag men ville inte bli det svarta fåret "igen".. Men snälla istället för att ställa tusen frågor så lyssna på vad folk skriver i tråden och bara ta det lugnt . Med alla kemikalier du tillsätter så förstör du karet mer och mer...

Håller med, fattar inte riktigt varför du måste tillsätta massa kemikalier ens? Låt karet gå ett tag utan och låt det mogna lite, du behöver ju knappt köra med balling, satsa på vattenbyten så ska du se att det funkar bättre.

Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nicola, du har fått experthjälp av G.Alexander på ZeoVit forumet med ett schema för 2 veckor framåt. Du har även också fått massor av tips av "oss andra" på SG om att låta allt vara så det får utveckla sig. Allt ändras inte på en dag och snabba svängningar är absolut inte nyttigt får någon, varken djuren eller dig själv.

Schemat som du fick från G.Alexander skrev för 4 dagar sen !! (inkluderar 3st Vattenbyte (20%) på två veckor), håll dig till schemat, litar du inte på hans råd så är det självklart upp till dig.

Att du nyligen bytt till KZ Best Reefers salt är en av anledningarna till dina vattenbyten, samtidigt kommer du få ökat K+ eftersom ditt tidigare importerade/billiga salt verkar vara av mindre god kvalitet. Han skriver också i sitt svar till dig: Make sure to increase the K+ level slow

Många ändringar, nya tillsatser, blandning av olika metoder och snabba ändringar gör att det är väldigt lätt att se vad som är fel...

Som man säger, Sitt still i båten

(Sorry om man är lite hård i inlägget, men det vore synd om krashar karet totalt nu när du har alla förutsättningar att få till något riktigt fint och vackert)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer blanda nya saltet med 100 liter vatten det blir andra stora vatten byte.

Många som undrar varför efter vatten bytte kalium går inte upp kanske saltet är för gammalt (juni 2009).

Tänker göra test på kalium vi få se om jag får som Mikael 390 ppm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått mina3st Black python 140w och leker med inställningarna på datorn.

Triton fick hem mina på typ 3 dagar och jag upplever att det e ganska lätt att ställa in det ljus man vill ha trots att jag inte e så bra kompis med datorn.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter första två dosering på 100 ml Faunamarin ultra easy-Kalium (2 x 50ml) värden gick upp bara 10 ppm (300-310 ppm ).Men nya Salifert test blev 19 droppar tills jag fick ändrade färg blå.

Den skulle gå mycket snabbare upp , skulle nå 390-400 ppm på 3 dagar (150 ml)

1ml/100 Liter=3,5mg kalium,Optimaler Wert 350-400mg/Liter,Tageshöchst-Dosis + 40mg/kalium/Liter/1ml/100Liter=3,5mg potassium.

Kaliumbuffer, flytande 1L

Beskrivning:

FaunaMarin Ultra-easy flytande Kaliumbuffer.1000ml

10ml/100L höjer Kalium med 35mg/100L

max dosering 12ml / 100L

rekommenderad kaliumnivå 350-400mg/L

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=809

post-5479-14468925781938_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men asså? Läser du inte vad folk skriver? Bättre du slutar med kemikalierna och låter det mogna... Herregud

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mogna ...........!

Kalium har varit i över 3 månader under 300 ppm det var därför mina koraler blev blekna man måste göra någonting att få kalium värde upp till 380 ppm.

Det hände ingeting när jag gjörde vattenbytte 140 liter (ca. 5 kg salt ) ,tvärtom den gick ner 10 ppm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...