Gå till innehåll

Nico 630L 3 sidor- OptiWhite


niki68

Rekommenderade inlägg

  • Svar 364
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nej, jag har fått det förklarat för mig att om man har nitrit mätbart i vattnet så påverkar det nitrat prover, d.v.s att nitrat provets resultat blir högre än vad det faktiskt är. Jag har tyvärr ingen källa till detta utan det är bara vad folk ha sagt till mig.

Så det jag menar är när Nitrit är 0 så kan du testa för nitrat, innan dess är det bara slöseri av tester att testa nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till och med låga nivåer av nitrit stör ut nitratprovet med den metodiken som de flesta märken har. Metoden är att man tillsätter ett ämne som omvandlar nitrat till nitrit (pulver 1) sedan efter en viss tid så mäter man nitritnivån med pulver 2. Den totala omvandlingen av nitrat till nitrit är tidsberoende - ofta flera timmar. man har därför anpassat färgskala till hur mycket som brukar vara omvandlat på ca 3 minuter till ett slutligt värde (om man väntat flera timmar) Det säger sig självt då att om det redan fanns nitrit i provet innan pulver 1 tillsätts så blir resultatet helt förvrängt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså om det finns nitrit i akvariet, så har kanske inte hela cykeln kommit igång.

Det är nog rätt att helt avvakta med levande. Inget att stressa. Doserar du med zeobak just nu eller?

Ja, jag kör zeobak (Onsdagar och Söndagar).

zeostart3 (två gånger om dag)

sponge power varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du lägga upp hela ditt schema och hur mycket du doserar?

*vatten i akvarium är ca.600 liter.

Första 14 dagarna körde:

zeobak- 6 droppar varje dag

zeostart3- 1ml (två gånger om dag)

sponge power- 6 droppar varje dag.

*från dag 15:

zeobak -- 6 droppar (onsdagar/söndagar)

zeostart3--- 1ml (två gånger om dag)

sponge power- 6 droppar varje dag.

Idag är den sextondag som jag doserar.

Snart jag börja med balling light method.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dunkarna är fyllda för Fauna Marins balling light metod .Nästa vecka kommer min ghl doseringpump .Kanske kan få lite hjälp med dosering,vet inte hur mycket ml ska man dosera i början.

post-5479-14468924544438_thumb.jpg

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dunkarna är fyllda för Fauna Marins balling light metod .Nästa vecka kommer min ghl doseringpump .Kanske kan få lite hjälp med dosering,vet inte hur mycket ml ska man dosera i början.

[ATTACH=CONFIG]71752[/ATTACH]

Hur mycket man ska dosera beror ju på hur hög förbrukning man har, eftersom du inte har några koraller än kommer din förbrukning vara nästintill noll Så du kan vänta med balling tills du fått i några koraller. Fram till det fungerar vattenbyten utmärkt för den lilla förbrukningen du kommer att ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*vatten i akvarium är ca.600 liter.

Första 14 dagarna körde:

zeobak- 6 droppar varje dag

zeostart3- 1ml (två gånger om dag)

sponge power- 6 droppar varje dag.

*från dag 15:

zeobak -- 6 droppar (onsdagar/söndagar)

zeostart3--- 1ml (två gånger om dag)

sponge power- 6 droppar varje dag.

Idag är den sextondag som jag doserar.

Snart jag börja med balling light method.

Jag skulle addera 6 droppar zeofood7 2 ggr/vecka.

Sedan skulle jag sluta med Sponge Power (SP) då du inte har några koraller i ännu.

När SPS korallerna kommer i kan du börja med SP igen i mindre dosering. Kanske då även börja dosera Coral Vitalizer och Bio-Mate. Känns annars lite som om du doserar saker i onödan så här i början. Det viktigaste är att få igång bakteriekulturen som sedan tar hand om nitrat och fosfat. Resten är mer för att korallerna skall trivas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket man ska dosera beror ju på hur hög förbrukning man har, eftersom du inte har några koraller än kommer din förbrukning vara nästintill noll Så du kan vänta med balling tills du fått i några koraller. Fram till det fungerar vattenbyten utmärkt för den lilla förbrukningen du kommer att ha.

*Första vatten bytte fick veta att man ska göra mellan 6-8 veckor om man kör zeovit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling Light method

Three 5-litre canisters are to be prepared separately

1st canister: Dissolve 2.0 kg of Fauna Marin calcium chloride dihydrate mixture into 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

Then add ...

25 ml Trace B heavy metal complex

25 ml Trace B strontium/barium complex

... to the canister.

2nd canister: Dissolve 2.0 kg Fauna Marin magnesium chloride hexahydrate mixture into 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

The new method does not require magnesium sulphate as it becomes too strongly concentrated and causes ion displacement in the aquarium water.

Nothing else is added to this canister!

3rd canister: Dissolve 500 g of sodium bicarbonate mixture into 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

Then add ...

25 ml Trace B iodine/flour complex

... to the canister. !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått några svar angående dosering av mina flaskor,har fått en ny schema några veckor frame.

*zeobak---6 drops (Wednesday / Sunday)

*zeostart3 –0.6 ml (twice on days)

*sponge power----6 drops daily

*coral snow – 6ml 2 x weekly pure

After further 3 weeks you can additional dose:

*bio-mate – 12 drops 2 x weekly

Later on these one can used quantity and dosing depends to the look of the corals. I would recommend not to start to soon with them:

*coral vitalizer

*coral snow

*Pohl"s B-Balance

*zeofood7

*kaliumiodid-fluor

First ZeoVit exchange should be done after 4 weeks, just replace 50 % of the material the first time. If this is done dose ZeoBac daily for 10 days again.

Det var städdag,togs bort ett litet brun largensand.Sanden sköljades i osmos vatten flera gånger och satts den tillbaka.Har inte bytt vatten än .Nu ser lite finare både i sumpen och karet.

post-5479-14468924558948_thumb.jpg

post-5479-1446892455912_thumb.jpg

post-5479-14468924559335_thumb.jpg

post-5479-14468924559538_thumb.jpg

post-5479-14468924559724_thumb.jpg

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var städdag,togs bort ett litet brun largensand.Sanden sköljades i osmos vatten flera gånger och satts den tillbaka.Har inte bytt vatten än .Nu ser lite finare både i sumpen och karet.

Undrar vad du håller på med, ditt akvarium har ju börjat cykla.

Låt det vara så kommer det igång, nu har du lyckats och fördröja processen i stället.

Kisel alger är det fullt naturligt att få efter ett par veckor från uppstart.

Fast var lugn du har dem snart igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar vad du håller på med, ditt akvarium har ju börjat cykla.

Låt det vara så kommer det igång, nu har du lyckats och fördröja processen i stället.

Kisel alger är det fullt naturligt att få efter ett par veckor från uppstart.

Fast var lugn du har dem snart igen!

Ok, det var fel vad jag gjörde men jag rensade bara sanden allt vatten från akvarium som togs helde tillbaks.

Nästa gång rör jag ingeting !!! :s:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...