Gå till innehåll

Nico 630L 3 sidor- OptiWhite


niki68

Rekommenderade inlägg

Kickstart används bara zeostart, zeobak o spongepower. Den tar ca 14dagar, har du kollat KZ-manual över kickstarten?

Från dag 18 :

*zeobak---6 drops (Wednesday / Sunday)

*zeostart3 –0.6 ml (2 x days)

*sponge power----6 drops daily

*coral snow – 6ml 2 x weekly pure (Wednesday / Sunday)

*första 17 dagar :

Dag 0:

Installera en lämplig tank havs vatten, installera sumpen, installera nödvändiga PVC-slangar och se till att ge limmet tillräckligt med tid att torka!

Dag 1:

1. Vatten

Fyll systemet med omvänd osmos, om möjligt använda RO-enhet med ett filter harts som sista steget. Värm upp vattnet till 20-25 ° C och installera aktuella pumpar samtidigt.

2. Aktuell

Vi rekommenderar en jämn och bred flöde, cirka 20-30 gånger av tankens volym per timme. Också väl godkänt är kombinationen med Osci-Motion - de skapar en mycket naturlig växling streaming på grund av den vridbara pumpar.

3. Havssalt

Så snart temperaturen är cirka 25 ° C tillsätt salt långsamt i den nuvarande och anta salthalten ca 34% o.Levande sten kan läggas till så fort saltet har lösts upp helt och vattnet är klart.

4. Levande sten

Det är mycket viktigt att använda färska och tydliga levande sten, ca. 10% av tankens innehåll När du ta in levande sten i tanken, sanden sängen nästa. Vid denna tid skummaren startas liksom ZEOvit ® filtret och tanken behöver ljuset nu!

5. Sandbädden

Nu kan du lägga en grund sandbädd. Använd krossade korallsand eller aragonit. Använd inte levande sand i kombination med ZEOvit ®-systemet. Blötlägg materialet i omvänd osmos vatten i 3-4 dagar före användning och sätt osmos vatten dagligen. Om PO4 vattennivån är nära noll sanden är perfekt.

6. Starta ZEOvit ® filter och skummare

Använd 1 ® liter ZEOvit för varje netto 400 liter (100 US gallons) vatten tank volym. Överskrid inte flödet genom filtret av 400 liter (100 US gallons) per timme maximalt per varje 1liter ZEOvit ®. Starta din proteinskummare.

7. Belysning och annan teknisk utrustning

Starta belysning min. 10 timmar per dag. Starta även all annan teknisk utrustning nu.

8. Dos

Tillägget av ZEObak, ZEOstart och Sponge Power kan startas nu.

ZEObak: 5 ml per 100 liters/25 US gallon

ZEOstart: 10 ml per 100 liters/25 US gallon

Sponge Effekt: 3 ml per 100 liters/25 US gallon

Dag 2 och Dag 3

Dosering paus.

Dag 4:

Dos ZEObak, ZEOstart och Sponger Power som rekommenderas på label-produkter:

ZeoBac 1 droppe / 100 liters/25 US gallon

Sponge Power 1 droppe / 100 liters/25 US gallon

ZeoStart2 0,1 ml / 100 liters/25 US gallons 2 gånger dagligen

Dag 4-10:

Olika alger faser kan visas, liksom vissa bruna slem alger följt av några hälsosamma grönalger. Använd samma dosering som beskrivs för dag 4 ovan.Dubbel kolla salthalt.

Dag 10:

Första växtätare fisk (max 2 per 200 L) kan läggas till, även sjöborrar och turbo sniglar. Du ska också kunna lägga till den första att inte känsliga koraller som förgrening Montipora. Lägg till nu aktivt kol.

Aktivt kol:

Så snart de första djuren lagras i systemet, tillsätt Aktivt kol: 0,5 - 1 liter per 1000 liter som rekommenderas.Bytesintervall 30 dagar.

Dag 11-14

Håll dosering som på dag 4. 

Testa karbonathårdhet och salthalt noggrant. Mer koraller kan nu läggas in i systemet om de grundläggande vattnet parametrar i den rekommenderade intervall. Ytterligare fisk kan läggas till, men bör ske mycket långsamt. Även fisk utfodring måste göras mycket noggrant i denna fas som biologi inte är särskilt stabilt i denna fas. Tillsätt inte mer fisk än 1-2 fiskar per 250 liter per vecka. Efter ytterligare 4 veckor kan du lägga resten av fisk som var planerade för systemet.

Från dag 14:

ZeoBac 1 droppe / 100 liters/25 US gallons 2-3 x vecka

Sponge Power 1 droppe / 100 liters/25 US gallon per dag

ZeoStart2 0,1 ml / 100 liters/25 US gallons 2 gånger dagligen

Doseringen behov än så småningom justeras beroende på det allmänna utseendet på tanken, de parametrar eller koraller. Senare kan ytterligare produkter användas. Vi rekommenderar att börja vett regelbundna vattenbyten vid vecka 4 - 6.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 364
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Läs vad som står under "dag 4-10" ang alger. Var står det att sanden skall tas upp o sköljas?

*Jag blev stressad när jag såg att de är kvar men jag viste inte att det blir fel att tas bort.Jag trodde att allt som är liggande på stenar är viktigt inte på sanden.

Nu är det gjort !!!:smashcomp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kom första levande 20 turbo sniglar och en sjöstjärna sandvändare samtidigt har startat min aktiv kol reaktor.

Snart måste börjar med dosering balling light,men väntar på första koraller.

Imorgon åker till Triton o köpa emeriter/putsräkor/pepparmints räka och ett par ocellaris.

Har fått lite grön på stenar kan ni tipsa mig om vad som är bra att skaffa – och vad man kan avstå ifrån !

post-5479-14468924627965_thumb.jpg

post-5479-14468924628156_thumb.jpg

post-5479-14468924628336_thumb.jpg

post-5479-14468924628519_thumb.jpg

post-5479-1446892462914_thumb.jpg

post-5479-14468924634094_thumb.jpg

post-5479-14468924634308_thumb.jpg

post-5479-14468924634516_thumb.jpg

post-5479-14468924634682_thumb.jpg

post-5479-14468924634884_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algerna på stenen har du ju dina snäckor som tar hand om, du kommer se att de betar av allt eftersom de kommer på ställen där det växer alger.

Innan du börjar dosera din balling så behöver du ta reda på vilken åtgång av de olika ämnena du har i ditt kar. Även om du sätter i ett par stenkoraller så är det inte säkert att du måste dra igång ballingen från första dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Laggeman ta det lugnt med Ballingen, till o börja med så kommer dina vattenbyten o räckatill för o förse dina koraller med Kalcium, Magnesium, spårämnen mm.

Mät dina vattenvärden och när inte Kalcium hålls uppe med hjälp av dina vattenbyten så börjar du med Ballingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av de första fiskar jag inskaffat hade varit en kirurg eller liknande algätare.

Jag vill köpa flera fiskar bland kirurg/hepatus/achilles.

Har fått tips att köpa alla tre fiskar samtidigt minskar våldet.

Kan bli en dominasstrid med achilles men köper jag alla på en gång kommer etablerar sig snabbt och hitta en rangordning.

Jag kommer köpa flesta fiskar från Holland billigt frakt och kan spara över 1500 kr bara på de tre, men mycket levande ska köpas också här i Stockholm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på karantän osv om du köper fisk sådär, visst du tjänar lite pengar men kan också få ett helvete med diverse sjukdomar, ta det lugnt med fiskar, köp hellre en i taget det brukar funka bra, dom gruffas några dagar sen är det över, achilles är nog ingen fisk för ett nystartat kar kan jag tänka mig. Köp salarias, jättebra algätare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill köpa flera fiskar bland kirurg/hepatus/achilles.

Har fått tips att köpa alla tre fiskar samtidigt minskar våldet.

Kan bli en dominasstrid med achilles men köper jag alla på en gång kommer etablerar sig snabbt och hitta en rangordning.

Jag kommer köpa flesta fiskar från Holland billigt frakt och kan spara över 1500 kr bara på de tre, men mycket levande ska köpas också här i Stockholm.

Jag tycker verkligen inte du ska köpa en Achilles, det är verkligen inte den lättaste fisken och inget man stoppar i en nystartad burk. Väldigt lätt att få prick och svår att få igång med matningen ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några bilder på ny köpt.

*par ocellaris

*par putsräka

*41 olika sniglar

*5 emeriter

* 1 x stor snigel men vet inte nammn på den -den sticker ut en arm från munnen...?

Vet någon vad den är ?

Achilles tänker köpa slutet på April (om 2 månader) men ingeting är säkert, vi få se !!!

post-5479-1446892465187_thumb.jpg

post-5479-14468924652032_thumb.jpg

post-5479-14468924652212_thumb.jpg

post-5479-14468924652377_thumb.jpg

post-5479-14468924652546_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några bilder på ny köpt.

*par ocellaris

*par putsräka

*41 olika sniglar

*5 emeriter

* 1 x stor snigel men vet inte nammn på den -den sticker ut en arm från munnen...?

Vet någon vad den är ?

Achilles tänker köpa slutet på April (om 2 månader) men ingeting är säkert, vi få se !!!

Tänk dig för innan du köper en Achilles det är en av dom svårste kirurgerna att hålla, alltför många nyimporterade dör och den blir väldigt aggressiv när man introducerar nya fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling Light method

Three 5-litre canisters are to be prepared separately

1st canister: Dissolve 2.0 kg of Fauna Marin calcium chloride dihydrate mixture into 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

Then add ...

25 ml Trace B heavy metal complex

25 ml Trace B strontium/barium complex

... to the canister.

2nd canister: Dissolve 2.0 kg Fauna Marin magnesium chloride hexahydrate mixture into 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

The new method does not require magnesium sulphate as it becomes too strongly concentrated and causes ion displacement in the aquarium water.

Nothing else is added to this canister!

3rd canister: Dissolve 500 g of sodium bicarbonate mixture into 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

Then add ...

25 ml Trace B iodine/flour complex

... to the canister. !

500 g of sodium bicarbonate mixture i 5 liters osmos vatten är så svårt att smälta ? Har väntat i ca.vecka.Sista 10 timmar har jag en pump i hinken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

500 g of sodium bicarbonate mixture i 5 liters osmos vatten är så svårt att smälta ? Har väntat i ca.vecka.Sista 10 timmar har jag en pump i hinken.

Ja det brukar inte vilja lösa sig alltid utan brukar få en del klumpar på bottnen jag också.

Brukar skaka somen tok och försöka krossa dem men en stav.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Dosera upp MG till 1340 under en veckas tid. Det är inte bra att höja det för fort. Ca kan du höja till 420 och KH till 8.

Jo,jag har redan en schema som aquacalculator har räknat börjar från imorgon i 7 dagar.

Mg verkar för mycket 125 gr i sju dagar !,vi få se.

För 4 dagar sen mg var 960 körde tre dagar ca.120 gr och kom upp till 1100.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på karantän osv om du köper fisk sådär, visst du tjänar lite pengar men kan också få ett helvete med diverse sjukdomar, ta det lugnt med fiskar, köp hellre en i taget det brukar funka bra, dom gruffas några dagar sen är det över, achilles är nog ingen fisk för ett nystartat kar kan jag tänka mig. Köp salarias, jättebra algätare

Har du egna erfarenheter ifrån att sätta i kirurger efter varandra, eller är det vad du tror?

Mina erfarenheter är att det brukar vara ett helvete för den nya kirurgen som kommer som nummer två. Köp alla på en gång. Kjejsare har liknande beteende men oddsen är bättre då de inte jagar på samma sätt som kirurger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

e f

Har du egna erfarenheter ifrån att sätta i kirurger efter varandra, eller är det vad du tror?

Mina erfarenheter är att det brukar vara ett helvete för den nya kirurgen som kommer som nummer två. Köp alla på en gång. Kjejsare har liknande beteende men oddsen är bättre då de inte jagar på samma sätt som kirurger.

Köpte förra året ett kirurg/hepatus tillsammans och de kom mycket bra överens, köpta från Holland.Jag hade två kejsare och ett par ocellarius i karet.

Erfarenhet har jag inte men försöker ta bästa alternativ och lyssna på vad folk säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sällar mig till de som avråder från Achilles! Det är en mycket svår fisk och sannolikheten att den klarar sig särskillt länge i ett nystartat kar är väldigt låg.... Låt karet gå in sig rejält, lär dig att hålla värdena stabila och skaffa Achilles efter det är mitt råd! Det tråkiga är att du isåfall får vänta minst ett år innan du har Achilles, men då har du betydligt bättre förutsättningar för att den ska klara sig längre än någon enstaka månad, vilket är ett vanligt öde för just Achilles....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sällar mig till de som avråder från Achilles! Det är en mycket svår fisk och sannolikheten att den klarar sig särskillt länge i ett nystartat kar är väldigt låg.... Låt karet gå in sig rejält, lär dig att hålla värdena stabila och skaffa Achilles efter det är mitt råd! Det tråkiga är att du isåfall får vänta minst ett år innan du har Achilles, men då har du betydligt bättre förutsättningar för att den ska klara sig längre än någon enstaka månad, vilket är ett vanligt öde för just Achilles....

Inga problem kan vänta med den, det blir nästa år Achilles.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algerna på stenen har du ju dina snäckor som tar hand om, du kommer se att de betar av allt eftersom de kommer på ställen där det växer alger.

Innan du börjar dosera din balling så behöver du ta reda på vilken åtgång av de olika ämnena du har i ditt kar. Även om du sätter i ett par stenkoraller så är det inte säkert att du måste dra igång ballingen från första dagen.

Du hade rätt Jimmy efter 3-4 dagar allt är borta,de har käkat allt.Min skummare är kanonbra är mycket nöjd.

Jag har första två bilder på stenar som visar sig att det har kommit en liten Glasrosor eller? (första bild syns bra till höger sitter den)

Om jag köper peppermint räka klara jag mig, hur många ska man köpa en eller det räcker med ett par till min 600 liter akvarium.

post-5479-14468924709676_thumb.jpg

post-5479-14468924709874_thumb.jpg

post-5479-14468924710034_thumb.jpg

post-5479-144689247102_thumb.jpg

post-5479-14468924710388_thumb.jpg

post-5479-1446892471055_thumb.jpg

post-5479-14468924710739_thumb.jpg

post-5479-14468924710931_thumb.jpg

post-5479-14468924711133_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...