berggren666 Postat 1 februari 2012 Författare Postat 1 februari 2012 då var durson ihoplimmad. ska montera den ikväll. fick bara ut 25l vatten igår som jag blandade till salt då de blev läggdags innan första dunken var färdig.så idag blir de montera durson å byta lite vatten å hoppas att allt blir bättre:)
berggren666 Postat 3 februari 2012 Författare Postat 3 februari 2012 då var durson hyffsat inställd betydligt tystare än va de varit innan:)plus att jag bytt 50l osmos vatten med salt ifrån ocean akvariums egna salt. har inte kört med osmos innan å redsea salt å alla värden var helt galna så börja om på ny kula hoppas de blir bättre:)tankarna går fortfarande å byta ut de sista mh belysningen emot led de också. frågan är om man ska bygga själv eller köpa färdigt.
Laggeman Postat 3 februari 2012 Postat 3 februari 2012 Har du tid, ork, lust och pengar så bygg en egen, då kan du få den att passa ditt hörn, annars får du gå på befintliga lösningar och hoppas på att du får den täckning du vill ha.
berggren666 Postat 3 februari 2012 Författare Postat 3 februari 2012 tid å lust finns alltid men är kunskapen om va jag behöver å så är de som känns mest jobbigt. hade man vetat va som behövs så hade man ju kunnat börja bygga lite:)
hansson_1985 Postat 3 februari 2012 Postat 3 februari 2012 Hej! Att bygga själv är inte så svårt som man tror.. Man fär bara sätta gränsen för vad man klarar av. Är man haj på el så kan man göra egna driver kort och allt men om man är som mig.... Inte så haj så finns det färdiga kitt att köpa. Www.rapidled.com är ett bra ställe att handla ifrån. Mycket trevlig personal och snabba svar. Du hittar många trådar här på forumet om DIY ledbyggen. Jag och Laggeman har byggt med samma led och drivers fast på olika vis. Där kan du se hur allt går till. Mvh johan
berggren666 Postat 3 februari 2012 Författare Postat 3 februari 2012 jo sett de med. studerat en hel del på diverse sidor å ämnen här:) så snart får man nog ta till lödkolven å ge sig på detta. de ända jag kan med el egentligen är bilbyggen med ljud men får försöka sig på led bygge snart
berggren666 Postat 3 februari 2012 Författare Postat 3 februari 2012 men om man vill ha kvar sin maxspect på 160w semi led i mitten av hörn akvariumet. vilka två kit skulle ni rekomendera å ha på sidan om den? gillar mkt ljus i akvariumet:)
hansson_1985 Postat 3 februari 2012 Postat 3 februari 2012 Till mitt kar på 600l så har jag 96 st ledar.. 288w. Funkar hur bra som hälst.. Men har planer på att sätta dit lite mera blåa. Nu har jag 50/50 vita, blåa ledar.. Jag tror att 30/70 vita, blåa är snyggare. http://www.rapidled.com/servlet/the-50/48-Ultra-Premium-LED/Detail en sån skulle jag köra på och köpa till 2 drivers och 24 blåa till..
berggren666 Postat 8 februari 2012 Författare Postat 8 februari 2012 nu börja korallerna visa sig igen å i morgon blir de 50l vatten i byte igen nu när kylan släggp så jag kan få vatten ur min kran.bjuder på några dåliga mobil bilder å samt på min bta som börja bli lite för stor för mit kar fundera på å byta bort den. två trevliga clowner som bor i den med.på den första bilden sitter de en zebra randig snigel av okänt slag:)
LN21 Postat 8 februari 2012 Postat 8 februari 2012 Hej Andreas, när vattnet släpper så vänta några dagar innan gör ett vattenbyte, så att ev. bös i rören helt är utspolade. Det lossnar alltid lite när rören får onormala tryckförhållande.
berggren666 Postat 8 februari 2012 Författare Postat 8 februari 2012 okey. för de är nya rör i huset så inga gamla rör med massa beläggningar. å har de rinnande lite nu för de inte ska frysa igen. är dåligt isolerat precis mellan våningarna i huset
LN21 Postat 8 februari 2012 Postat 8 februari 2012 Oki:)Hade nya rör 2004 i mitt hus o det var ett elände för akvariehobbyn. Hade nog död på 100 (SÖTVATTEN) fiskar vid ett stort vattenbyte. Jag tror utan att veta att koraller är minst lika känsliga.
stigigemla Postat 8 februari 2012 Postat 8 februari 2012 Fel. Snäckor är känsligare än räkor som är ungefär lika känsliga som koraller som är mycket känsligare än de flesta fiskar.
berggren666 Postat 9 februari 2012 Författare Postat 9 februari 2012 okey men har haft tvättmaskin diskmaskin pluss kranen lite rinnande igår så idag blir de å göra osmos vatten istället för å vara på den säkra sidan.vill ju inget ska hända ju
berggren666 Postat 9 februari 2012 Författare Postat 9 februari 2012 sitter å tittar på alla fina akvarium rumt omkring här på tråden å ser att allas LS är ju tokfina medans min lr är brun luddig å så. finns de något knep å motverka detta?
Robbanbobban Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Jag som tycker det är lite snyggt, ser mer naturtroget ut
berggren666 Postat 9 februari 2012 Författare Postat 9 februari 2012 tycker de ser smutsigt ut. men kanske är bara en övergångsfas nu när jag legat med skyhöga värden i allting. tänkte också ifall de finns något djur som äter de min sjöborre verka gilla de men han hinner inte äta upp allt innan de kommer tillbaka på stenen igen.går de å limma ls undervatten med något? vill bygga om lite i min stenhög
berggren666 Postat 24 september 2012 Författare Postat 24 september 2012 jaha då var man igång igen efter en olycklig sommar. kom hem efter semestern för några månade sen och då hade hela akvariumet kollapsat i alla värden å allt. fiskar var döda. men korlallerna överlevt. efeter många vatten byten å rengörningar så är de igång igen fast fisktomt. fundera på å skapa en ny tråd då de kommer bli helt nya fiskar i och nya korlaller. så lätt ska man inte ge upp. trillar man av hästen så måste man upp igen.
berggren666 Postat 25 september 2012 Författare Postat 25 september 2012 då vart två st led amaturen beställt på 120w styck så de blir 400w led i de nu:) ska bli skönt å slippa metallhalogenen:) och förshoppn ingsvis bra tillväxt på korallerna:)
berggren666 Postat 1 oktober 2012 Författare Postat 1 oktober 2012 Monterade dit min nya belysning idag å tog bort allt gammal mh å en led armatur å satte dit mina två nya 120w helt underbart ljuse blev de i karet alla koraller verkligen gnistrar å fiskarna klarae i färgerna. Bifogar några dåliga bilder ifån min iPad. med tanke på kraschen i akvariumet så börjar korallerna komma igång nu )
berggren666 Postat 2 oktober 2012 Författare Postat 2 oktober 2012 kina amaturer fungerar kanon. maxar inte ens dom på bilderna å har riktigt bra lyse i dom. å skömt att dom var dimbara. korallerna verka gilla dom med:)
berggren666 Postat 3 oktober 2012 Författare Postat 3 oktober 2012 flyttade runt lite i akvariumet igår inget märkvärdigt. och bytte 50l vatten också. ska bli spännande å se hur de ser ut ikväll:) finns de något som säger att korasller växer bättre i blåa ljus eller vitare ljus eller ska de vara 50/50?
berggren666 Postat 9 oktober 2012 Författare Postat 9 oktober 2012 hoppas någon svara på detta. men min skummare har typ slutat skumma alltså den bubblar å så men inget som kommer i koppen där uppe kan de vara så att när jag rengjorde den sist så blev de något galet. ska man ta isär å rengöra den mer noga och hoppas den puttrar igång igen. den är inte skitig något vidare alls :/
Rekommenderade inlägg