Gå till innehåll

74L Första saltförsöket


Mr_Ewing

Rekommenderade inlägg

  • Svar 340
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Inte den allra lättaste fisken du gett dig på, har själv varit sugen på den men låtit bli då den ofta verkar kräva trådalger i sin kost...

T.ex. http://www.advancedaquarist.com/2005/3/fish

"it really does best if kept in a tank with filamentous algae (something most reef aquarists abhor). If the tank does not support an algal crop, it will often become emaciated. If the aquarist is persistent, it is possible to get these fish to accept introduced fare, like vitamin-enriched live and frozen brine shrimp, mysid shrimp, and prepared foods for herbivores. But, as I keep more A. rainfordi I have come to the conclusion that green and/or red filamentous algae is almost essential to keep most individuals."

Hoppas det går bra för dig och du fått en individ som klarar sig utan, eller att du har trådalger i karet, kanske inget man ska önska någon men du förstår :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ena Rainfordin har hoppat ur tyvärr :(

Den andra ser ut att må bra - favoritkost verkar vara röda alger.

Jag har gott om dessa i sumpen så jag plockar upp lite makroalger med dessa på och låter fisken gå och plocka på.

Ska se om det inte finns något annat smart sätt att få den att käka lite mer normal kost.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist med självmordspiloten, har haft en relativt stor andel såna själv med senaste tiden, suger verkligen... När jag bygger min LED ramp gör jag samtidigt ett hoppskydd runt karet, trött på att hitta förtorkade fiskar på golvet :(... Det var tur att du hade algerna i sumpen :) så att du åtminstone har en chans att lära den att äta vettigt innan den svultit ihjäl...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en ny kompis till den kvarvarande Rainfordin - så den som var kvar är framme mycket mer nu.

De verkar även ha fattat att Lobsterägg är namnam - jag stoppar i lite rödalger först och sedan lite lobsterägg.

Nu har jag iaf sett dem äta och de ser lite rundare ut kring magen - hoppas hoppas!

Sen har jag lite problem med vissa arter av knappar - vattenmelon och japanknappar funkar inte alls...

Medan mina andra sorter växer som ogräs. Vad beror detta på? Någon som har en idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett tips till dem som skulle vilja prova Rainfordi - ta en bit finmaskigt myggnät och fyll det med en blandning av alger och röda plankton.

Sno ihop med en snodd och placera på botten i en lugn vrå.

Mina har gått och plockat på nätet i två dygn i sträck snart.

Jag dopade dessutom käket med lite Preis Coly för att avmaska eventuella parasiter med.

Verkar fungera riktigt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 5 veckor senare...

Länge sen jag skrev nåt här insåg jag precis.

Jag satt och lurpassade på firrarna med kameran i högsta hugg i helgen.

Detta blev resultatet

IMG_5797_zps022743c6.jpg

IMG_5794_zpsc13046b5.jpg

IMG_5779_zpse71d9a79.jpg

IMG_5778_zps0c999db2.jpg

I övrigt rullar karet på väldigt fint, men jag måste göra mig av med en del knappar då det börjar bli lite välfyllt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gjorde ett race med mätning av vattenvärden idag och hittade en del att oroa mig över.

Både fosfaten och nitraten var helt nollade och mina koraller har sett lite tråkiga ut den senaste veckan.

Efter dosering av aminosyror och kaliumnitrat så svällde korallerna upp ganska ordentligt.

Bästa att hålla lite koll på värdena framöver.

Bild på karet idag:

IMG_5972_zpsa78254ea.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har tyvärr fått lite bekymmer med mina LPS:er som har varit riktigt sura i någon månad - de blåser inte upp sig alls.

Bekymren började efter jag hade haft nollad PO4/NO3 i ett par veckor.

Vad det gäller vattenvärden finns det längre inget att anmärka på och jag har gjort tre 50%-iga vattenbyten på tre veckor.

Dock så vill de inte blåsa upp sig och jag är lite orolig att de ska lämna in.

Doserar KNO3 , aminosyror och Red Seas spårämnen A, B, C varje vecka.

Fosfaten är inte mätbar men jag märker att makroalgerna växer på bra så jag tror inte på någon brist där.

Finns det något icke mätbart som jag kan ha brist/överskott på?

Vad är den vanligaste orsaken till ihopdragna LPS:er?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...