aoiitsuki Postat 12 januari 2012 Författare Postat 12 januari 2012 Jag har inte gjort det ännu. Har varit sjuk och har mestadels bara suttit framför tvn eller sovit. Men i helgen ska jag nog ta tag i det Citera
aoiitsuki Postat 12 januari 2012 Författare Postat 12 januari 2012 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=192 Kan detta vara något att ha när man ska använda det till att skjutsa blandat saltvatten upp i karet? Tror ni man kan lita på tryckhöjden? Citera
Laggeman Postat 12 januari 2012 Postat 12 januari 2012 Tryckhöjden är hur långt upp du kan räkna med att du får ett flöde, men inte maxflödet. Det får du inte ens efter bara 10cm tryckhöjd. Köp en Aquabee Up2000. Citera
aoiitsuki Postat 12 januari 2012 Författare Postat 12 januari 2012 Ska se om någon har en begagnad sådan att sälja Tackar Jimmy. Citera
Ricke Postat 14 januari 2012 Postat 14 januari 2012 Oj nu blev det trångt. Var har du varit o handlat? Fina firrar där! Citera
muha Postat 15 januari 2012 Postat 15 januari 2012 Fina firrar. Snart är det uppdatering på g? Citera
aoiitsuki Postat 15 januari 2012 Författare Postat 15 januari 2012 Jag köpte fiskarna på tassar o morrhår i växsjö. Klart att det ligger en uppdatering av kar i baktanke. Citera
aoiitsuki Postat 16 januari 2012 Författare Postat 16 januari 2012 Jag tycks se tre till fyra små vita prickar på fenorna på min nyinköpta palettkirurg. Vita prick? Ska jag skaffa ett Uv-c direkt? Skulle vara tacksam om jag fick ett snabbt svar då jag isånnafall beställer ett sånt här ikväll.http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=277http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=279 Citera
Ricke Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 De får nästan alltid vita prick vid nyintroduktion till nytt kar. Tycker du ska skaffa ett uv direkt. Alltid bra o ha om du ska ha prickkänsliga firrar. Citera
danne031 Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 99 ggr av 100 får paletter prick, det borde dom nästan ha sagt i butiken ärligt talat..Personligen tycker jag du ska plocka upp den och sätta i karantän fort så in i.., men det har väl lite att göra med att jag råkade ut för ett av de värsta utbrotten man kan få så jag tar aldrig någon risk längre Citera
PärS Postat 16 januari 2012 Postat 16 januari 2012 Köp minst 20W. Det kan vara drygt att bli av med prick.Såg förresten på bilden som du la ut, uppe till höger. Ser ut som en anthelia. Jag fick med en sådan när jag köpte levande sten. Mitt råd, om du inte vill ha hela akvariet täckt av det, är att ta ut de stenarna direkt. Citera
aoiitsuki Postat 17 januari 2012 Författare Postat 17 januari 2012 Tack för era snabba svar. Jag åker till StigiGemla och köper ett 20w Uvc i eftermiddag. Citera
aoiitsuki Postat 19 januari 2012 Författare Postat 19 januari 2012 Jag köpte ett uv och jag köpte en Sicce syncra 1.5 men jag har ett stort problem. Pumpen jag köpte ska man kunna ha i vatten och ståendes utan vatten. Jag har inte plats att ha den i sumpen på rsm 250 så jag vill ha den nere i skåpet. När alla slangar var dragna så körde jag igång pumpen, men det hände ingenting. Tog isär pumpen ifrån kopplingarna och körde den i en balja med vatten och då fungerade den. Precis som om jag måste "våt starta" den innan jag kopplar ihop systemet. Måste vara något fel? Citera
Majki01 Postat 19 januari 2012 Postat 19 januari 2012 Jag köpte ett uv och jag köpte en Sicce syncra 1.5 men jag har ett stort problem. Pumpen jag köpte ska man kunna ha i vatten och ståendes utan vatten. Jag har inte plats att ha den i sumpen på rsm 250 så jag vill ha den nere i skåpet. När alla slangar var dragna så körde jag igång pumpen, men det hände ingenting. Tog isär pumpen ifrån kopplingarna och körde den i en balja med vatten och då fungerade den. Precis som om jag måste "våt starta" den innan jag kopplar ihop systemet. Måste vara något fel?Sug i slangen som tar vattnet från pumpen till akvariet, så hjälper du pumpen igång.. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
stigigemla Postat 19 januari 2012 Postat 19 januari 2012 Ingen av de vanliga akvariepumparna är självsugande så de måste stå under vattenytan. Annars går de torrt vid ett strömavbrott och brinner när strömmen kommer tillbaka. Citera
aoiitsuki Postat 20 januari 2012 Författare Postat 20 januari 2012 Jag har fått igång uv system och pump och det fungerar bra. Men det blir en jäkla massa bubblor som går ut i akvariet. Någon som har en lösning på detta? Citera
danne031 Postat 20 januari 2012 Postat 20 januari 2012 Förstår jag rätt om att du har pumpen i luft? Låter som den läcker in lite luft runt någon koppling.. Citera
aoiitsuki Postat 20 januari 2012 Författare Postat 20 januari 2012 ska testa att stoppa den i vatten då. Återkommer. Citera
aoiitsuki Postat 20 januari 2012 Författare Postat 20 januari 2012 Körde ner den i vattnet och det verkar inte blivit någon större skillnad av det. Det blev mer skillnad när jag bytte till en mindre ner i vattnet. Uvc ska enbart vara på under natten. Så luftbubblorna lär inte störa mig. Gör det någon skillnad för fisk och koraller förutom att vattnet blir mer syrerikt? Citera
aoiitsuki Postat 20 januari 2012 Författare Postat 20 januari 2012 Det verkade göra susen att strypa "utblåset". Åtmindstone så är det näst intill inga bubblor i akvariet just nu. Kommer köra systemet nu och så ska jag leta efter eventuellt små läckage. Jag har inte hittat några än men jag är lite nojjig så jag kommer hålla koll ett par timmar till framöver. Citera
Majki01 Postat 20 januari 2012 Postat 20 januari 2012 Du har prick? Då hade jag kört uvt dygnet runt.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
aoiitsuki Postat 20 januari 2012 Författare Postat 20 januari 2012 Jag jag har prick.. Kommer köra uvt dygnet runt nu efter att jag läst lite mer om vita prick. Tack för dom snabba svaren Majki01. Citera
aoiitsuki Postat 22 januari 2012 Författare Postat 22 januari 2012 Rensat baljan på en massa Xenia. Uvt verkar fungerar riktigt bra. Ingen fisk har prick just nu. Kör ni med uv på hela tiden eller har ni satt den på timer? Det blir nog en liten bild uppdatering imorgon. Citera
danne031 Postat 23 januari 2012 Postat 23 januari 2012 Så länge man nyligen haft prick skulle jag kört dygnet runt. Du vet, just nu är det så att dom vita prickarna har släppt fisken och fallit ner till botten av karet. Där bildas en liten kokong ungefär som efter ett par dagar (har glömt mer exakt), släpper ifrån sig ett par hundra parasiter som flyger runt i karet och letar efter fisk att leva på. Det är när dom flyger runtsom man hopaps dom passerar UV för där bränns dom ihjäl. Det är med andra ord inte faran över ännu så kör du dygnet runt ett tag.Som mer rent förebyggande syfte vet jag att många föredrar att köra den på natten men jag vet inte riktigt varför..tror det är då som alger och skit flyger runt mest. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.