Gå till innehåll

Saltvattensdrömmar...


aoiitsuki

Rekommenderade inlägg

  • Svar 251
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag tycks se tre till fyra små vita prickar på fenorna på min nyinköpta palettkirurg. Vita prick? Ska jag skaffa ett Uv-c direkt? Skulle vara tacksam om jag fick ett snabbt svar då jag isånnafall beställer ett sånt här ikväll.

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=277

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=279

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

99 ggr av 100 får paletter prick, det borde dom nästan ha sagt i butiken ärligt talat..

Personligen tycker jag du ska plocka upp den och sätta i karantän fort så in i.., men det har väl lite att göra med att jag råkade ut för ett av de värsta utbrotten man kan få så jag tar aldrig någon risk längre :o

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp minst 20W. Det kan vara drygt att bli av med prick.

Såg förresten på bilden som du la ut, uppe till höger. Ser ut som en anthelia. Jag fick med en sådan när jag köpte levande sten. Mitt råd, om du inte vill ha hela akvariet täckt av det, är att ta ut de stenarna direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte ett uv och jag köpte en Sicce syncra 1.5 men jag har ett stort problem. Pumpen jag köpte ska man kunna ha i vatten och ståendes utan vatten. Jag har inte plats att ha den i sumpen på rsm 250 så jag vill ha den nere i skåpet. När alla slangar var dragna så körde jag igång pumpen, men det hände ingenting. Tog isär pumpen ifrån kopplingarna och körde den i en balja med vatten och då fungerade den. Precis som om jag måste "våt starta" den innan jag kopplar ihop systemet. Måste vara något fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte ett uv och jag köpte en Sicce syncra 1.5 men jag har ett stort problem. Pumpen jag köpte ska man kunna ha i vatten och ståendes utan vatten. Jag har inte plats att ha den i sumpen på rsm 250 så jag vill ha den nere i skåpet. När alla slangar var dragna så körde jag igång pumpen, men det hände ingenting. Tog isär pumpen ifrån kopplingarna och körde den i en balja med vatten och då fungerade den. Precis som om jag måste "våt starta" den innan jag kopplar ihop systemet. Måste vara något fel?

Sug i slangen som tar vattnet från pumpen till akvariet, så hjälper du pumpen igång..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde ner den i vattnet och det verkar inte blivit någon större skillnad av det. Det blev mer skillnad när jag bytte till en mindre ner i vattnet. Uvc ska enbart vara på under natten. Så luftbubblorna lär inte störa mig. Gör det någon skillnad för fisk och koraller förutom att vattnet blir mer syrerikt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkade göra susen att strypa "utblåset". Åtmindstone så är det näst intill inga bubblor i akvariet just nu. Kommer köra systemet nu och så ska jag leta efter eventuellt små läckage. Jag har inte hittat några än men jag är lite nojjig så jag kommer hålla koll ett par timmar till framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge man nyligen haft prick skulle jag kört dygnet runt. Du vet, just nu är det så att dom vita prickarna har släppt fisken och fallit ner till botten av karet. Där bildas en liten kokong ungefär som efter ett par dagar (har glömt mer exakt), släpper ifrån sig ett par hundra parasiter som flyger runt i karet och letar efter fisk att leva på. Det är när dom flyger runtsom man hopaps dom passerar UV för där bränns dom ihjäl. Det är med andra ord inte faran över ännu så kör du dygnet runt ett tag.

Som mer rent förebyggande syfte vet jag att många föredrar att köra den på natten men jag vet inte riktigt varför..tror det är då som alger och skit flyger runt mest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...