Gå till innehåll

Hans första saltnano


hanst

Rekommenderade inlägg

  • 2 månader senare...

Det har varit lite dåligt med uppdateringar på sistone då vi har renoverat på akvarievåningen och karet har bott i tvättstugan.

Allt flyter på bra förutom att jag har lite "red turf" alger samt att jag hade problem med min akvariedator. Efter mycket felsökande så lokaliserade jag felet till en fläkt i skåpet. Den har ju under hela tiden sugit ut luft ur skåpet och på så sätt samlats en massa saltavlagringar i den som den akvariedatorn inte gillade.

Jag passade på att byta den till en ny när jag flyttade tillbaka akvariet samt att jag även vände den så den blåser istället för att suga.

Det som har hänt i karet är att det har tillkommit några koraller samt en bta. Jag fick även lite trångt för min Euphyllia paraglabrescens så den fick flytta tillbaka till Triton.

Min Stonogobiops nematodes tyckte tydligen att det var lite för kusligt i mitt kar och vi hittade hen på golven i lördags, R.I.P :( Jag ska göra mitt bästa för att hitta en ny polare till min pistolräka så fort som möjligt så allt blir som det ska igen.

Passar även på att bifoga lite mobilbilder från förra veckan. Som vanligt så är färgerna lite fel men de ger i alla fall en hyfsad bild av hur det ser ut.

Helbild

post-5848-14468926582729_thumb.jpg

Min bta som clownerna tycker är mycket gosig.

post-5848-14468926584393_thumb.jpg

post-5848-14468926582481_thumb.jpg

En grön Acropora med blåa toppar

post-5848-14468926582968_thumb.jpg

S. hystrix

post-5848-14468926583203_thumb.jpg

Vi saknar dig :(

post-5848-14468926583431_thumb.jpg

post-5848-14468926583686_thumb.jpg

post-5848-14468926583923_thumb.jpg

post-5848-1446892658416_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, jag blir alltid lika glad när det är någon som gillar det man gör.

Jag var förbi Triton och Akvarieleasing på jakt efter en ny polare till min A. Randall. I första hand så vill jag ha en S. Yasha men det fanns ingen sån i lager. Jag får nog vänta lite till tills det kommer in en.

Var även intresserad av någon fin R. Florida och några fina knappar men det var dåligt med sånt med.

Bifogar även en bild på akvariet med sitt nya skåp för tekniken.

post-5848-14468926587259_thumb.jpg

Sent from my iPhone 4s using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte missat något, jag har nog inte berättat vad det är till.

Innan vi renoverade köket så hade jag borrat ett hål i väggen bakom akvariet så att jag kunde ha all elektronik uppsatt i högskåpet som var på andra sidan.

Nu när köket är nytt och fint och väggarna är målade så kände jag att det inte var läge att göra på detta sätt igen och det är där skåpet kommer inne bilden.

När jag ändå skulle bygga något så passade jag på att göra det som en liten pall så barnen kan stå på den och titta på fiskarna.

Sent from my iPhone 4s using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I går så bestämde jag med för att ta tag i utrotningen av de lilla algbestånd jag har. Jag har hela sommarn funderat på om jag skulle snickra ihop en liten diy biopelletsreaktor.

Men i går så bestämde jag mig att börja med lite macroalger. Så gårdagens lilla mecka bestod av att fixa lite ljus till den undre sumpen så att jag kan ha min odling där.

Här ska det vara lite bilder men tyvärr så verkar Tapatalk ha tappat funktionen att välja bilder så de kommer när jag kommer in på jobbet.

Sent from my iPhone 4s using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är bilderna som jag lovade.

Jag är mycket glad att jag gjorde sumpen ca 10 mm smalare än skåpet då det gav mig plats att sätta lite smala ledar på varje sida och inte bara uppifrån.

post-5848-14468926606609_thumb.jpg

Hät kan man se ljuset från sidan.

post-5848-14468926606838_thumb.jpg

Så i dag så blir det ett besök hos Triton för att se vad de har för alger hemma, vet att det var mycket påsar där i går så jag håller tummarna :)

Jag ska även komplettera med ytterligare tre leds så det blir totalt 9,6 W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att det ska bli något problem med värmen då jag måste köra ganska hårt med värmare för att hålla tempen.

Om det inte skulle räcka med att värmarna går lite mindre så sitter det en 120 mm's fläkt som ventilerar skåpet. Den är hastighetsstyrd efter vattentempen och skulle vattentempen börja krypa upp mot 29 grader så blir det fullt flås i skåpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

riktigt härligt projekt detta, har tyvärr bara haft tid att läsa första inlägget och skumma igenom ett par sidor men känns otroligt seriöst och måste vara riktigt roligt att pillra med allt!

Tack, jag tycker att det det är grymt kul att jobba med karet men jag som gillar resan till färdigt kar extremt mycket sitter för tillfället och planerar nästa. Det gäller bara att få igenom det här hemma först.

Sent from my iPad2 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...