Gå till innehåll

Laggemans 30L Aquatic Nature Cocoon 3.


Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Min tanke när jag körde med linserna och fick lite grumligt i vattnet var ungefär "vad smalt ljus det blir med dessa linserna, de kan omöjligt vara 40 grader, snarare 20!".

Men kameran är lite missvisande också då det i verkligheten inte är lika skarp kontur mellan ljust och mörkt som på bilderna. :)

I eftermiddag ska jag ta någon mer bild, förhoppningsvis har det mesta av dimman lagt sig tills dess.

Kom på att jag har min gamla DIY ATO liggandes i garaget, och en dunk som kan passa som osmosreservoar, ska bara få tag i en lämplig liten pump som kan pumpa upp 1,5m till karet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plockade ut lite bilder från kamera 2 idag, här kommer en på rampens undersida:

post-1377-14468923626302_thumb.jpg

På översta och nedersta raden sitter det Royal Blue och Cool White, på mellersta raden sitter det Royal Blue och Warm White.

Jag kan ärligt säga att jag inte uppfattar någon skillnad i ljus på dessa, varken när jag kollar mot linsen från sidan eller i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt upp ett nät där annars kryper eremiter och snäckor över där för att inte tala om fiskar.

Det bästa är om du limmar en glasskiva där med några små bitar som distans så att du får ett 3 mm brett fack. Då kan du stoppa ned nätet där emellan och även ta upp det för rengöring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tycker du mängden ljus blev i nanot ? Är det lagom med dom 13 chip som du nu valde ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, det kan jag tycka, även om linserna fokoserar ljuset väldigt mycket så är jag nöjd med ljuset som helhet, men jag tror att jag hade kunnat köra med 4x3 rader och kört 50/50 för att jämna ut det lite mer. Som det är nu så sitter det ju RB längst ut på främsta och bakersta raden vilket gör att ljuset längst ut mot kanten blir mer blått än i mitten, detta syns också när man kollar in i karet, men är inget som stör. De koraller som trivs i mer blått får sitta längre ut i kanten helt enkelt. :)

Sätt upp ett nät där annars kryper eremiter och snäckor över där för att inte tala om fiskar.

Det bästa är om du limmar en glasskiva där med några små bitar som distans så att du får ett 3 mm brett fack. Då kan du stoppa ned nätet där emellan och även ta upp det för rengöring.

Stig, menar du över kanten där vattnet rinner bak i sumpen?

Tanken är att köra utan vare siog eremiter, snäckor eller fisk, men visst, man vet ju aldrig, får jag tag på en väldigt liten goby kanske man sätter i den där för att få lite skit i vattnet så korallerna inte svälter. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt det är överrinningen jag menar. OK det finns underbara små räkor och krabbor. Periclemens, Thor, Neopetrolisthes är alla intressanta djur som lätt försvinner i större kar. Pratar man med Lasse så finns det ett antal fiskar man inte kan vara utan i ett litet kar. Discordipinna griessingeri är en helt otrolig fisk man bara kan ana i bilderna på reeflex men kolla här:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt det är överrinningen jag menar. OK det finns underbara små räkor och krabbor. Periclemens, Thor, Neopetrolisthes är alla intressanta djur som lätt försvinner i större kar. Pratar man med Lasse så finns det ett antal fiskar man inte kan vara utan i ett litet kar. Discordipinna griessingeri är en helt otrolig fisk man bara kan ana i bilderna på reeflex men kolla här:

Ja, den är ju en riktig liten guldklimp! Kostar nog mer än guld också. :) Men visst, som jag skrev tidigare, inget är satt i sten angående karet, först och främst är det för att bli av med fraggarna som annars tar för mycket plats i det stora karet och som pistolräkan ibland begraver. Blir det så att man kan ha någon liten boby eller annat litet djur så är det ju inte omöjligt, isf får det bli en lösning med överriningen senare. Har en plan på hur jag kan få till den utan att riskera att djur tar sig över.

Fiffiga lösningar! :smiley20:

Korallkross är rätt smart i en fraggtank.

Tack! Ja, för knappar och skivor som ligger löst så är nog korallkrossen det bästa valet av bottenmaterial.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var förbi Biltema i ett annat ärende och passade på att införskaffa mig den där dränkbara pumpen, så nu ska jag leta rätt på mitt hemmabygge till påfyllare och montera den på karet samt få in min 10-L dunk i skåpet på ett vettigt sätt så sköter det sig själv snart också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Liten update: Pumpen till påfyllningen ligger i son kartong ännu, men så fort jag får tag på en lämplig dunk så blir det att montera den ordentligt. I nuläget fyller jag på en halvliter en gång i veckan ungefär. Gjorde första 5L vattenbytet igår, funkade smidigt, stängde av pumparna, tömde ur 5 liter i en hink, kramade ur insugsfiltret till hang-on filtret i hinken sen i med 5 färska liter och drog igång pumparna igen. Fixat på en 10-15 minuter allt som allt.

Ett par bilder på ramp och kar som det ser ut idag:

post-1377-14468923943111_thumb.jpg

Jag har höjt upp rampen en liten bit med hjälp av ett par bitar pvc jag hade i min låda med rördelar.

Är supernöjd med ljuset och att jag inte behöver någon fläkt på denna.

post-1377-14468923942686_thumb.jpg

post-1377-14468923942906_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Blev nyfiken på LED-spottar och beställde en 4x3W på test:

http://www.ebay.com/itm/4-3-W-Warm-White-GU10-High-Power-LED-Spot-Light-Downlight-Energy-saving-Lamp-12W-/180755462287?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a15dd788f

Fri frakt gjorde att det blev av, man vill ju ogärna betala lika mycket i frakt som vad själva artikeln kostar. :)

Iaf så ska det bli intressant att jämföra med de andra vita jag har och se skillnaden. Blir det ett bra ljus så ska den nog komplettera min nanobelysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...