Gå till innehåll

_Manne_

Rekommenderade inlägg

Den är super! Har ni några mat tips utöver pellets resp Nori.. Rackaren är inte sugen på fryst direkt.. Så vill utöka utbudet för just honom på något sätt så rackaren inte krymper :).. Vill absolut inte att det ska bli dålig/ensidig kost till min svarta pärla i karet..

De är ju algätare, så det är nog lugnt. Min Naso åt ju inte frysmat förrän efter typ ett år, han levde på Nori. Nu äter han allt... Men det tog ju som sagt ett år eller något sådant innan han ens provade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt! Jag är mycket nöjd med min än så länge!

Kul att du är nöjd.. Förhoppningsvis blir jag det också , närväl jag behöver rackaren.. Är den tyst o fin så kanske det blir en DC6000 också för framtida returpumpsuppgradering , om jag ska kunna tvinga in ett uvc a 40 watt på returpumpen så behövs det Nog mer krut för att få dom 2000L i flöde över kanten uppe i karet.. Kanske en något nerspeedad DC6000 kan göra det jobbet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev en Catalaphyllia hörde jag. De var enormt fina. En gick hem också men när jag skulle få in den på rätt plats gav skelettet vika så vi får se om den klarar sig. Men de var många och fina.

MVH Lasse

Musslan försöker nog föröka sig

Tror också på förökning men någon kanske Vet..

Japp , blev en catalaphyllia.. Samt en Yellowtail Wrasse - Anampses meleagrides .. En vacker liten rackare

http://www.freshmarine.com/yellowtail-wrasse.html

Där finns lite info för den intresserade..

Riktigt vacker som litet Ex åtminstone..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för senast - hörde att Susanne inte mådde bra - var det skaldjuren eller ngt annat? Hälsa henne

MVH Lasse

Skallebank sen kvällen innan skulle jag gissa på ;) samt viktors välvilja att slänga sig på golvet inne på nordstan när han inte "orkade" gå längre.. Så ca 300 andra föräldrar känner att dom inte är ensamma.. Därav tidigt besök hos Göran idag , för hemfärd efter..

Tackar själv för en trevlig kväll om än fattigt med salt snack för en gångs skull.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hälsa Viktor att nästa gång gör ni som en kompis gjorde när hennes tös slängde sig på golvet och tjöt om godis. Mamman tittade på dottern och lade sig bredvid henne och skrek i kapp om att hon ville ha godis också. Den tösen gjorde aldrig så mera - det kan jag lova :)

Det blir ju inte så mycket salttjöt när man äter upp det som skall vara i saltet :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ha suttit många timmar och kollat in ditt kar.. Otroligt fint!

Hur stor är musslan ungefär? 40cm?

Spenderar en hel del tid på karet bitvis, när man får chansen.. Musslan börjar nog snart vara i klass med en fotboll åtminstone , så den har nog en bit kvar till 40cm.. Men fet är den för en akvarie mussla.. Har själv inte sett större mussla i fångenskap om man säger så under min hobbytid..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne hur stor var din mussla när du köpte den ? och hur länge har du haft den ?

fall inte minns fel hade min typ 10mm vit växt kant i sommras och nu e det 15 mm ,,verkar som dom kan växa på bra när trivs..

mätte min nu och skalet är 13.5 cm b 8,5cm h så en bebis jämfört med din he he he he ,,ska skiriva upp och kolla om 3 mån för det kan ju vara skoj se hur fort den växer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hälsa Viktor att nästa gång gör ni som en kompis gjorde när hennes tös slängde sig på golvet och tjöt om godis. Mamman tittade på dottern och lade sig bredvid henne och skrek i kapp om att hon ville ha godis också. Den tösen gjorde aldrig så mera - det kan jag lova :)

Det blir ju inte så mycket salttjöt när man äter upp det som skall vara i saltet :)

MVH Lasse

Svärmor gjorde så med frugan när hon var mindre, det funkade även där. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne hur stor var din mussla när du köpte den ? och hur länge har du haft den ?

fall inte minns fel hade min typ 10mm vit växt kant i sommras och nu e det 15 mm ,,verkar som dom kan växa på bra när trivs..

mätte min nu och skalet är 13.5 cm b 8,5cm h så en bebis jämfört med din he he he he ,,ska skiriva upp och kolla om 3 mån för det kan ju vara skoj se hur fort den växer..

Jag har haft det ett antal år , säkert uppemot 4 år.. Den har lätt växt över 10-12 cm på skalet på den tiden åtminstone.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvällens nöje då kidsen ligger förväntansfulla i deras sängar tillslut ...

post-3404-14468931956988_thumb.jpg

Vad gör man inte för sitt akvarie..

Dan för dan ligger man o skvätter pulver i ballingdunkar så inget korkat händer över helgerna , åtminstone inte med karet!!

God Jul på er alles!!

Med vänlig hälsning, Manne

På bilden finns en jule klapp från Stig! tackar!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...