osby0479 Postat 22 november 2011 Postat 22 november 2011 För att göra det enkelt för mig så undrar jag om jag kan mata in utflödet från biopellets reaktorn in i uvc:n eller det kanske inte är någon fördel?Detta för att spara in på energi/värmeåtervinning från returpump!Samtidigt så har jag ett flöde genom uvc:n så den aldrig står med vatten i sig! Citera
Laggeman Postat 22 november 2011 Postat 22 november 2011 Ett enkelt svar är Ja, om pumpen du matar filtret med orkar med det. Ha koll på pelletsen så att de fortfarande rör sig som de ska. Citera
NiXoN Postat 22 november 2011 Postat 22 november 2011 Jag skulle lägga UVc före reaktorn, mest pga att jag misstänker att man kan få bakterieklägg i UVc´t som motverkar dess effektivitet.//NiXoN Citera
campokatt Postat 22 november 2011 Postat 22 november 2011 UV ska ju ha ett ganska lågt flöde igenom filtret så då måste ju ha en tillräckligt kraftig lampa i den för att fixa det flöde som pelletsfiltret kräver... Citera
Lasse Postat 22 november 2011 Postat 22 november 2011 Svar nej - beroende på framförallt två saker 1 - Nixons anmärkning om bakterietillväxt2 - Partiklar över ca 5-8 my förminskar effekten av UVC betydligt genom reflektion och annat. UVC skall alltid appliceras där vattnet är som mest partikelfritt. Biopelletsfilter bygger på att transportera iväg bakteriepartiklar.MVH Lasse Citera
-=Mr_B=- Postat 22 november 2011 Postat 22 november 2011 Jag skulle nog vilja kombinera alla tidigare svar till "Ja, om du kopplar UV-C't före pelletsfiltret, flödet räcker till, och pumpen orkar."B! Citera
Laggeman Postat 22 november 2011 Postat 22 november 2011 Men tar inte UVC't död på de bakterier som kommer ur pelletsfiltret så de inte kan lägga sig på UVC'ts insida? Citera
Hirez Postat 22 november 2011 Postat 22 november 2011 jag, trodde samma..så därför tänkte jag även skippa uvc om inte vita prick skulle visa sig etc.Sedan tror jag vattnet är ordentligt smutsigt efter pelletsen... Citera
-=Mr_B=- Postat 22 november 2011 Postat 22 november 2011 Men tar inte UVC't död på de bakterier som kommer ur pelletsfiltret så de inte kan lägga sig på UVC'ts insida?Det gör det, men mängden partiklar försämrar filtrets effektivitet kraftigt. Kör UV-C't först, och eventuellt ha UV-C't avstängt under uppstartsfasen så att BP'na kommer igång.B! Citera
Lasse Postat 22 november 2011 Postat 22 november 2011 om jag kan mata in utflödet från biopellets reaktorn in i uvc:n Så ställdes frågan och då är svaret fortfarande nej MVH Lasse Citera
Fluval_Robban Postat 29 februari 2012 Postat 29 februari 2012 Då bygger jag på frågan: Är det lämpligt att köra UV-C påkopplat på utflödet från skummaren??Hade tänkt ge mig på en specialkonstruktion i mitt JAD 128L, att köra ett UV-C ytterfilter (dränkbart) i ett av facken i sumpen då det passar perfekt, så två alt en egen liten pump som cirkulerar runt flödet eller köra på utloppet på skummaren som är ca 50-100L/h kanske, tänkte i så fall att mata filtret från toppen så att vattnet rinner själv igenom utan någon större belastning för ev skummarens pump Citera
Lasse Postat 29 februari 2012 Postat 29 februari 2012 För att ett UVC skall fungera bra så får det inte finnas luftbubblor eller partiklar större än ca 5 my i vatnet - kan du garanetera ett partikelfritt (och mikrobubbelfritt) vatten efter skummare så funkar det - annars på långa vägar optimalt.MVH Lasse Citera
Sardellen Postat 19 november 2012 Postat 19 november 2012 Här var lite visdom jag vill ställa lite följdfrågor på. Ska koppla in pelletsreaktor och UV-filter. Idén med att koppla pelletsreaktor och UV i serie med pelletsreaktorn först kan strykas efter vad som framkommit ovan. Har en möjlighet att via en kulventil tappa från trycksidan på returpumpen.Är detta att föredra till UV eller till pelletsreaktorn...eller rent av till båda i serie med UV-filtret först istället? Citera
Lasse Postat 19 november 2012 Postat 19 november 2012 Till pelletsreaktorn eftersom den ofta kräver ett lägre flöde. Serie med UV-C före kan funka om inte reaktorns krav på lågt flöde ställer till det. Låt pelletsreaktorns "utblås" gå ut precis vid skummarpumpen.MVH Lasse Citera
Sardellen Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Tack för ditt svar Lasse. Ska prova att mata pelletsreaktorn seriellt efter UV-filtret.Har hört någonstans att man inte ska använda vanlig grön akvarieslang.-Stämmer detta och vad bör man så fall istället ha? Citera
DaTrucka Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Tack för ditt svar Lasse. Ska prova att mata pelletsreaktorn seriellt efter UV-filtret.Har hört någonstans att man inte ska använda vanlig grön akvarieslang.-Stämmer detta och vad bör man så fall istället ha?Den gröna slangen blir hård med tiden och resulterar i att den inte sitter särskilt bra på kopplingarna. Om man byter dom med jämna mellanrum så funkar dom väl, men se till att skaffa slangklämmor i plast bara.Annars funkar silikonslang bättre, med plastklämmor med. Citera
hagbard Postat 23 november 2012 Postat 23 november 2012 Jag tror mest på att ta flödet till uvc genom en egen/eller annat pump via botten på karet,själva flödet är inte viktigt om det inte är för starkt naturligtvis..men däremot insug nära botten..sen vad det går egenom är av mindre betydelse..läs på om ich marin tex Citera
Sardellen Postat 24 november 2012 Postat 24 november 2012 Oavsätt vad kommer jag aldrig sätta insuget nära botten på karet. Går något åt hell så har man en fin häverteffekt som tömmer karet. Citera
Fluval_Robban Postat 25 november 2012 Postat 25 november 2012 På Clownhotell ex JAD 128L så sitter UV-C förmonterad som sista steget i sumpen, alltså monterad på returen efter all filtrering;)Sen att det är en UV-diod på några enstaka watt med ett genomflöde på 1200l/h är en annan historia, borde i teorin och praktiken vara alldeles för klent he he Citera
Hermanbrute Postat 25 november 2012 Postat 25 november 2012 Jag körde min returpump igenom mitt UVC i min gamla burk.Så om det är ett alternativ kan jag tipsa om de! Citera
hagbard Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 Oavsätt vad kommer jag aldrig sätta insuget nära botten på karet. Går något åt hell så har man en fin häverteffekt som tömmer karet.ok men alla har inte sumpen under huvudkaret?Sen ska man använda uvc ska den väl uppfylla sitt syfte tycker jag,alltså att ta död på oönskade parasiter vilket marin ich är en av de värsta enligt livscykeln och "beteende" angriper med förkärlek sovande fisk efter botten..men visst!man vill natuligtvis inte att vattnet ska hamna på golvet någongång. Citera
Sardellen Postat 28 november 2012 Postat 28 november 2012 Vad har sumpens placering med det att göra? Citera
Guest Postat 28 november 2012 Postat 28 november 2012 Paralellkoppla? med en ventil som styr lite flöde till Uv-c? Citera
hagbard Postat 28 november 2012 Postat 28 november 2012 Vad har sumpens placering med det att göra?hävert kanske? Men jag kanske missförstår dig nu? Citera
Sardellen Postat 28 november 2012 Postat 28 november 2012 Det är en lösning. Ångrar lite att jag inte satte en 25mm tapp istället för 16mm. Då hade man lätt kunnat köra en gren, men får testa. Det kanske räcker ändå. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.