Andy88 Postat 27 december 2011 Postat 27 december 2011 Ser fram emot en bild på "anemonen"? Du har väldigt mycket tur om du nu har rätt iaf. /André
freddi36 Postat 27 december 2011 Postat 27 december 2011 men glasros är ju faktiskt en anemon så helt fel har du nog inte
stuve Postat 27 december 2011 Författare Postat 27 december 2011 hehe ja, de är en glasros. Hur fan hitta den till sumpen? blir drygt att söka efter dem i de facken. Vad är de på första bilden? Sista bilden är en dålig bild på glasrosen, den har krypit ner i ett hål..
Andy88 Postat 27 december 2011 Postat 27 december 2011 Det var ju tråkigt att de inte var en anemon, anade att de skulle var en glasros. /André
stuve Postat 27 december 2011 Författare Postat 27 december 2011 Det var ju tråkigt att de inte var en anemon, anade att de skulle var en glasros. /Andréhehe glasros är ju som sagt oxå en anemon
freddi36 Postat 27 december 2011 Postat 27 december 2011 det på första bilden vet jag inte riktigt men skulle gissa på att det kan vara någon typ av svampdjur?
Andy88 Postat 27 december 2011 Postat 27 december 2011 hehe glasros är ju som sagt oxå en anemon Jo men jag anser glasrosor som ogräs och inte en anemon. Skriver någon anemon så är inte glasrosor eller liknande de första jag tänker på och tror inte de finns någon annan heller som gör det./André
Laggeman Postat 27 december 2011 Postat 27 december 2011 Så länge de håller sig i sumpen så filtrerar de ditt vatten utan att synas iaf. Värre i visningskaret då så klart.
stuve Postat 27 december 2011 Författare Postat 27 december 2011 Jo men jag anser glasrosor som ogräs och inte en anemon. Skriver någon anemon så är inte glasrosor eller liknande de första jag tänker på och tror inte de finns någon annan heller som gör det./Andréhehe jo jag håller med.
stuve Postat 27 december 2011 Författare Postat 27 december 2011 (ändrat) gick iaf åt h-vete att försöka ta den med pincetten, en snabb rackare försvann ner i ett hål i stenen, trodde aldrig den skulle va så snabb! får göra ett nytt försök när den dyker upp igen. Ändrat 28 december 2011 av stuve
Ted-m Postat 29 januari 2012 Postat 29 januari 2012 Så uppdatering med bilder på koraller nu då Få se om jag skall till stockholm framöver då kanske du skall haka på och titta på lite fisk mm
stuve Postat 30 januari 2012 Författare Postat 30 januari 2012 Hittade en liten kass bild på telefonen iaf, kommer upp lite bättre bilder sen.Men de har uppstått ett problem, såg bra ut i 2 dagar, men nu i morse såg typ alla koraller, speciellt Xenia hängiga ut =( är det en normal reaktion när dom kommer till ny omgivning och att dom tar sig på ett par dar?Skulle även behöva tips på bra foder?
stuve Postat 30 januari 2012 Författare Postat 30 januari 2012 Hmm ser att NO3 värdet har gått upp, till över 10mg/L, de andra värdena ser oki ut.kanske kan vara en tänkbar anledning?
stigigemla Postat 30 januari 2012 Postat 30 januari 2012 Om nitrat värdet stigit plötsligt är det troligt att det är en felvisning av nitrit i vattnet. Har det dött något djur eller har du börjat mata mer för några dagar sedan?
stuve Postat 30 januari 2012 Författare Postat 30 januari 2012 (ändrat) Om nitrat värdet stigit plötsligt är det troligt att det är en felvisning av nitrit i vattnet. Har det dött något djur eller har du börjat mata mer för några dagar sedan?testade ett till test, samma resultat: 0 nitrit och nitrat ligger på över 10.. Nej inga djur har dött, har 2 putsräkor 5 eremit och 5 turbosniglar, dom har jag haft ca 1,5 månad och dom verkar inte vara nåt problem med. kanske lite mer matning då en annan har skött det några dagar..Ska ja köra ett rejält vattenbyte och ingen mat på några dagar? Ändrat 30 januari 2012 av stuve
stigigemla Postat 30 januari 2012 Postat 30 januari 2012 10 i nitrat är ingen anledning till panik. Jag skulle bara sköta det som vanligt och ta ett nytt test om en vecka. Gärna vattenbyte men bara som vanligt.
stuve Postat 30 januari 2012 Författare Postat 30 januari 2012 (ändrat) 10 i nitrat är ingen anledning till panik. Jag skulle bara sköta det som vanligt och ta ett nytt test om en vecka. Gärna vattenbyte men bara som vanligt.OKi, körde på vattenbyte nu iaf, 10 av 40L. Låg nog lite över 10 tom närmare 20 kanske, är så svårt att mäta med stickan jag har, måste köpa bättre tester.Kvarstår gör ju dock problemet varför alla koraller ser ut att kolavippa... Ändrat 31 januari 2012 av stuve
Ted-m Postat 31 januari 2012 Postat 31 januari 2012 Xenia kan se hängig ut hos mig med men det är bara under natten sen när ljuset tänds sträcker dom på sig igen.Min xenia jag har nere i karet den var hängig ett par dar kanske har med det andra ljuset att göra och andra värden i vattnet.Euphyllian ser ju ut och må bra den som jag tog ur karet med muränan i.Jag tror det inte skall vara nå prblem utan Stig har nog rätt i att det är inget att oroa sig i utan kör som vanligt så lär allt vara ok om ett par dar.
stuve Postat 31 januari 2012 Författare Postat 31 januari 2012 Lägger upp lite bilder som jag hann ta innan allt började skrumpla ihop.Skulle vara skoj om ni kunde hjälpa mig med identifiering så man kan läsa lite om dem. =)
stuve Postat 7 februari 2012 Författare Postat 7 februari 2012 En fråga, "masken" på första bilden, är de en bristol worm? har sett rätt många såna, är de nyttodjur??
StoffeSwe Postat 8 februari 2012 Postat 8 februari 2012 Bristle worm, borstmask de är nyttodjur, men de kan stickas med sina små hårstrån
stuve Postat 8 februari 2012 Författare Postat 8 februari 2012 Bristle worm, borstmask de är nyttodjur, men de kan stickas med sina små hårstrånOki, kalas eftersom de kryllar av dem i mitt lilla kar =)
stuve Postat 8 februari 2012 Författare Postat 8 februari 2012 Passade på att möblera om lite igår för att få lite bättre platser för koraller.. Har även köpt en Koralia Nano, men vet inte jag, tyckte de var lite för mycket cirkulation i akvariet...
Ted-m Postat 8 februari 2012 Postat 8 februari 2012 1 Bristleworm2 Eauphyllia paradivisa ?3 Sarcophyton sp. 64 Caulastrea connata5 Xenia umbellata ?6 Sinularia7 Grenväxande montiporra ?8 flakväxande röd montiporra ?9 Montipora hirsuta eller Montipora stellata ?
Rekommenderade inlägg