Gå till innehåll

Att borra genom ett kar?


Aquario

Rekommenderade inlägg

Borr kan du köpa på jula, ska du borra större diameter än den borren så borrar du överlappade hål och slipar upp resten med en sliptrissa från jula, men kylning och ta det lugnt är ett måste, har borrat 4hål utan några problem alls! Är man ovan på borrmaskin så kan ett stativ vara bra så man inte bryter till det när man borrar. Sök här på guiden så hittar du folk som skrivet bra ang. Borrning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borr kan du köpa på jula, ska du borra större diameter än den borren så borrar du överlappade hål och slipar upp resten med en sliptrissa från jula, men kylning och ta det lugnt är ett måste, har borrat 4hål utan några problem alls! Är man ovan på borrmaskin så kan ett stativ vara bra så man inte bryter till det när man borrar. Sök här på guiden så hittar du folk som skrivet bra ang. Borrning.

Annars så köper man en diamant hålsåg i rätt storlek så går det ännu smidigare. Kostar lite mer men sparar otroligt mycket tid, Kostade på mig ett par när jag borrade sist och det tog kanske 2-3 min per hål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Julaborren är en diamantborr och ungefär lika snabb som profsborrarna. Det som skiljer är hållbarheten. Med mina metoder håller Julaborrarna ungefär 50 hål i 8 mm glas med en borrmaskin på 1400 varv per minut. Med ett lägre varvtal och bättre vattenkyllning håller de säkert betydligt längre. (Med 1400 varv är det svårt att hålla kylvattnet på plats).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inget centrumborr i? Gör den första lilla spåret rätt så fort eller så man har nåt som styr?

Är hantverkare så är absolut van vid maskiner men det kan ju vara lite lurigt att få till det där första skäret utan att det dansar runt menar jag.. Ska borra ett kar själv här hemma snart tänkte jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inget centrumborr i? Gör den första lilla spåret rätt så fort eller så man har nåt som styr?

Är hantverkare så är absolut van vid maskiner men det kan ju vara lite lurigt att få till det där första skäret utan att det dansar runt menar jag.. Ska borra ett kar själv här hemma snart tänkte jag.

Jag borrade ut ett lagom stort hål i en träskiva som jag sedan fixerade mot glaset en en tving och styrde därmed borret så att det inte kunde dansa omkring alls. Det hela gjorde det enklare att få snygga skär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inget centrumborr i? Gör den första lilla spåret rätt så fort eller så man har nåt som styr?

Är hantverkare så är absolut van vid maskiner men det kan ju vara lite lurigt att få till det där första skäret utan att det dansar runt menar jag.. Ska borra ett kar själv här hemma snart tänkte jag.

Finns ju speciella jiggar att köpa om jag inte minns helt fel. Själv spände jag fast mina skivor tvingar och sen använde mig av en pelarborrmaskin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll maskinen lite snett tills den fått ett litet spår, sen bara vrid den rakt, går bra om man kör sakta

Försökte det först men kan vara lite skakigt och svårt i början.

Jag rekomenderar att du borrar igenom något annat tunnt först som du sedan lägger där du ska ha glaset så är det nästan som att ha ett spår.

Jag använde plasten på ett gammalt CD fodral. Borrade igenom den la den i hörnet på akvariet, 3minuter senare var jag igenom 12mm glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...