Postat 9 januari 201213 Är HejJag har ju inte gjort nÄgon trÄd om mitt Percula 120 hÀr innan, det finns lite om bakgrunden i min blogg men nÄgon uppdatering och annat om vad som hÀnder i akvariet har jag inte gjort pÄ lÀnge. Jag har numera skippat stora fiskar helt och de största jag har Àr vÀl nÄgra Fusigobius longispinus som kan bli 8 cm. Jag skall försöka att presentera innevÄnarna i karet alterftersom - det finns en del godbitar dÀr - i alla fall i mitt tycke.MÄste bara börja med tvÄ favoriter, den ena har funnits i akvariet en lÀngre tid men att fota denna upp och nervÀnda gobien har varit omöjligt till nu. Det Àr troligtvis en Priolepis boreus frÄn vÀstra Stilla Havet. Den bor i grottor och har alltid buken mot nÄgot fast, kan i sÀllsynta fall vara bottenmaterialet men i de allra flesta fall - i taket pÄ grottan. dÀr sitter den och spejar ut för att sedan göra blixtsnabba utflykter för att ta foder.Under sista veckan har jag fÄtt en anna favorit som nÀstan Àr lika skygg. den kommer frÄn vÀstindien och heter Emblemaria pandionis och ser ut som en drake blir 6 cm och lever i hÄligheter. Första dagarna sÄ bodde detta exemplar under en korall.Men efter nÄgra dagar sÄ tuffade den till sig ordentligt och tog en hÄla mitt i reviret som mina Fusigobius longispinus har. Denna hÄla lyckades den trots sin tuffa attityd inte hÄlla mÄnga dagar (gissar att mina Fusigobius longispinus helt enkelt grÀvde över den (det brukar de göra med andra rivaler dÄ och dÄ. Men som syns av bilden - de fick en tuff match.Skall försöka att Äterkomma lite dÄ och dÄ med beskrivningar av mina skydslingar. Emblemaria pandionis har jag inte sÄ lÄng erfarenhet av men pga dess lilla storlek och roliga utseende sÄ borde den kunna bli en favorit i mindre akvarium - Àven om den inte skÀmmer bort sig ens i ett större.Den andra arten jag visat hÀr, Priolepis boreus har jag dock lÀngre erfarenhet av. En robust och tÄlig fisk men vÀldigt skygg.MVH Lasse
Postat 10 januari 201213 Är Vilka trevliga smÄ fiskar Jag lÀngtar redan efter uppdateringar. Sent from my iPhone 4 using Tapatalk
Postat 10 januari 201213 Är SÄ kul Lasse! HÄll nu denna trÄd lite uppdaterad vad som hÀnder.. Med vÀnlig hÀlsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
Postat 10 januari 201213 Är Din upp-och-nervÀnda goby var riktigt lÀcker! Skulle kunna se den i mitt eget kar ocksÄ.
Postat 11 januari 201213 Är Du har mÄnga smÄ gobys, vad matar du de med? NÀr jag haft gobiodon arter har de bara Àtit mysis och artemia. Har du nÄgot bra tips pÄ nÄgot som fungerar fint för dig?
Postat 11 januari 201213 Är Författare Artemia Àr standardkÀket, lite pellets ibland, lite flingfoder ibland, reefpasta och cyclop-eez Àr annat.MVH Lasse
Postat 11 januari 201213 Är Hmm, reefpaste verkar vara bra grejer, fÄr nog skaffa lite sÄdant och prova med nÀsta gÄng. Tack sÄ mycket :-)
Postat 11 januari 201213 Är Författare Hm - mÄnga pratar om reefpasta men sÄ bra har jag inte upplevt det - jag har iofs bara provat en vecka med det.MVH Lasse
Postat 11 januari 201213 Är Tjena Lassse. LÀckra fiskar! HÄller du dem solo,i par el i mindre grupper?
Postat 11 januari 201213 Är Författare Jag har tvÄ av uppochnerpÄ gobien (som jag sett, kan finnas flera) och stoppat i 4 av segelfensblennyn. Gobien kan gÄ tillsammans ibland men oftast har de var sitt tak. segelfensblennyn har jag sett 3 av sedan jag stoppade i dem och de har tagit olika delar av akvariet och verkar inte söka sig till varandra - Ätminstone inte Àn.MVH Lasse
Postat 13 januari 201213 Är "Segelfens-blenny" !? Var det Emblemaria Pandionis?Btw. Tycker ofta man blir besviken nÀr man googlar runt pÄ salt-fisk om tex odlings-info,beteenden,könsskillnader osv.. Vet du nÄn matnyttig saltfisk-site om sÄnt? Reeflex Àr ju tÀmligen odugligt i det syftet och Fishbase Àr Fishbase...
Postat 19 februari 201213 Är Författare Hej Janne - ursÀkta dröjsmÄlet men jag missade helt din frÄga. Nej jag vet ingen direkt sida med uppgifter, jag brukar gÄ pÄ namnet, slÄ upp i fishbase för storlekar osv och sedan googla runt lite grand. Reflex har sina begrÀnsningar mest för att det inte brukar vara nÄgon regel att lÀgga in kommentarer - jag gör det inte heller men vi kanske skulle börja med det.HÀr Àr tvÄ bilder pÄ karet med ungefÀr 50 % belysning - skall se om jag kan ta nÄgra med 100 % i kvÀll MVH Lasse
Postat 19 februari 201213 Är Gillar upplÀgget skarpt! FÄr nog bli btn bakrund nu till nÀsta kar som Àr pÄ ingÄng, klippvÀgg sÄ hÀr typ som du har gjort Àr riktigt hÀftigt.
Postat 19 februari 201213 Är Du har det riktigt fint Lasse. Jag Àr lite avis pÄ alla dina sjöborrar. Jag har inte satt fast mina koraller, sÄ en sjöborre skulle vÀlta allt hos mig. Annars hade jag skaffat en jag med.
Postat 19 februari 201213 Är Författare ja har 15 st i mitt kar och det skall erkÀnnas att vi oftatst inte Àr överens om vart nya koraller skall stÄ! det brukar lungna sig med tiden dock. en och annan svordom har dock fÀllts pÄ dem - det mÄste erkÀnnas. Diademorna Àr inte lika jÀkliga - de brukar inte flytta pÄ saker och ting - de glider ovanför bara.MVH Lasse
Postat 19 februari 201213 Är Hej Janne - ursÀkta dröjsmÄlet men jag missade helt din frÄga. Nej jag vet ingen direkt sida med uppgifter, jag brukar gÄ pÄ namnet, slÄ upp i fishbase för storlekar osv och sedan googla runt lite grand. Reflex har sina begrÀnsningar mest för att det inte brukar vara nÄgon regel att lÀgga in kommentarer - jag gör det inte heller men vi kanske skulle börja med det.HÀr Àr tvÄ bilder pÄ karet med ungefÀr 50 % belysning - skall se om jag kan ta nÄgra med 100 % i kvÀll[ATTACH=CONFIG]71803[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]71804[/ATTACH] à HHHH, vilket hÀrligt kar Lasse!!!
Postat 19 februari 201213 Är Författare Lite bilder frÄn ikvÀllNu verkar det ocksÄ som Wikings hÀxbrygd gjort verkan Ätminstone pÄ nitraten, fosfat Àr fortfarande lÀsbar. Nitraten, enligt mÀtaren jag inte litar pÄ visar nu ca 5 ppm men jag skall lÄta det gÄ lite lÀngre ner ÀndÄ - sen skall jag ligga pÄ 5 - 10 ppm nitrat hade jag tÀnkt.MVH Lasse
Postat 19 februari 201213 Är Ser riktigt bra ut Lasse! Kul med lite bilder frÄn ditt kar!Med vÀnlig hÀlsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
Postat 19 februari 201213 Är MÄnga hÀrliga bilder, sÄg bla en fin mandarinfisk:smiley20:Jag tycker du har mÀrkligt lite kalkalger i fina fÀrger. Ligger du lÄgt i Mg medvetet eller fÄr de ingen chans att ta sig bland alla koraller?
Postat 19 februari 201213 Är Författare För gult i karet!@ Wrang: För gult för vad?Kelvintalet varierar över dagen. I de bilder du sÄg hÀr sÄ finns det sammanlagt 120 watt RB av totalt ca 340 watt, det vill sÀga ljus i vÄglÀngder kring 455 nm. De vita dioderna (220 watt ca) ligger mellan 10 000 K och 20 000 K. Inga vita dioder av cree:s typ pÄ 6 500 K.Bilderna Àr behandlade att minska blÄsticket eftersom bilder i sÄ högt Kelvintal slÄr igenom i bilderna betydligt mer Àn verkligheten. Ljuset Àr nÀr det som Àr mest intensivt vÀldigt vitt. HÀr Àr en bild nu kl 21:15 som jag lÀmnar obehandlad@ Wiking: 15 sjöborrar kanske hjÀlper till att hÄlla undan kalkalgerna - det Àr vad jag tror i alla fall. Kalkalgerna har ökat pÄ senare tid men bara dÀr borrarna inte kommer Ät:@ Chrille_B: Det Àr en Hippopus hippopus - inte sÄ vanlig hÀr - blir ca 45 cm@ Ni andra som kommenterat: TackMVH Lasse
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.