Gå till innehåll

Lasses Percula 120


Lasse

Rekommenderade inlägg

Aha, ja det kan jag ju posta. Jag har försökt dokumentera lite i ATS tråden här på sidan, trodde du följde den militant :-)

Här är länken fö riktlinjerna för hur den ska konstrueras: http://algaescrubber.net/forums/showthread.php?1687-The-new-Upflow-Algae-Scrubber-(UAS)

Här är sista sidan från maglofsters ATS tråd här, där har jag postat lite dåliga bilder och virrig info: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?40864-ATS-Algae-turf-scrubber-en-DIY-introduktion&p=467417#post467417

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja - det blir nog makroalger till en början. Grejen med att ha luftbubblor kring ATS är ju att förse algerna med koldioxid via luften. Mitt problem är att jag vill få konsumtion av koldioxid som bildas i karet och som inte sugs upp av alger nattetid. Det är viktigt att veta att produktionen av koldioxid är jämn under dygnet men att konsumtionen varierar efter om det är fotosyntes eller inte. Genom att ha ett omvänt refugium så hoppas jag att makroalgerna växer till ordentligt när övriga akvariet är mörkt och det inte finns någon konkurrens om koldioxiden.

Att stabilisera PH är för mig det primära - får jag näringsexport så är det en bonus.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde en syresten tillföra så mycket koldioxid egentligen? Borde inte det lilla som tillförs genom stenen luftas ut illa kvickt av den upprörda ytan och cirkulationen som blir i det trånga utrymmet? Den koldioxid som tillförs borde ju även absorberas illa kvickt av ATSen när den är igång. Dock ger du en kul idé där, vad skulle hända om man satte en koldioxid produktion på luftledningen till ATSen...

Eller tänker jag fel?

Jag har aldrig tittat på ett Percula 120 kar så jag vet inte riktigt hur sumpen är och hur bekväm den är att arbeta i. Men i min interna sump var det en studie i frustration att försöka sköta och pilla med mina macroalger jag försökte odla där. Litet, trångt och svårt att inte slita loss alltihop om man var för grov med handens rörelser. Det är det som är skönast med undervattens ATS, den sitter med en magnet stabilt och är lätt att plocka upp och ansa. Den är lättarbetad. Iofs vill du ju inte ha näringsexport i första hand, men det känns som att en ATS är mer optimerad för att ge stor tillväxt vilket borde konsumera mer koldioxid och stabilisera PHt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syrestenen luftar ut koldioxid ur vattnet tills den punkt där det är jämnvikt mellan luftens koncentration och vattnet uppstår. Sedan inträffar det lustiga - tillväxten (under ljusperioden) konsumerar koldioxid så halten i vattnet blir mindre än vad jämnvikten säger - i det läget så tillför luften koldioxid som omedelbart förbrukas av tillväxten - som innebär att mer koldioxid förs in från luften. Luften innehåll (som iofs inte är stort) är oändligt. Det vore ju lättare att använda en pump att spola över ATS:en än luft om det inte vore för det här med koldioxiden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...
  • 7 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Min bubbletip från Morot har blivit 2. Hoppas att delningen fortsätter och att jag kan få en anemonvägg i det hörnet - då kanske det kommer till några clowner - min frus dröm :)

Jag har varit ute och rest - Berlin närmare bestämt. Var på det gamla Berlins Akvarium men var inte på Sea Life. För en korallälskare är Berlins Akvarium en helgedom - det var här det startade det vi idag känner till som Berlinmetoden för att hålla koraller. Det var flera fina korallakvarium men det större, ursprungsakvariet för koraller hade blivit mycket sämre än vad det var för ca 5 år sedan.

Det brukar alltid hända ngt när jag är borta eller dagen innan jag åker. Så och denna gång.

Jag har en gammal Aqua Medic skummare till mitt Percula 120. Aldrig fungerat så där speciellt bra - fått ha på lite luft för att det inte skall rinna över och bli för våt skummning och mycket mikrobubblor. Jag har kört den utan skummarkopp som en luftningsdevice. Luftning är viktigt IMO

Nu gick den sönder under förra veckan (jag var i Berlin) - ja inte bara sönder utan den ställde hela vardagsrummet (inklusive 2 akvarier) strömlöst. Kom ett paniksms från min son (ej akvarist) - allt var tyst och svart i vardagsrummet. Både mitt RSM och Percula går på samma 10 A säkring/jordfelssäkring. Nåväl - första delen var lätt - konstatera vilket akvarium som krånglade. Han fick dra ut bägge akvariumen från sitt respektive vägguttag, slå på säkringen/jordfelsbrytaren (inga proppar som tur är) och när säkringen löste ut så visste vi vilket akvarium som krånglade. Det var Perculat.

Hela mitt stora akvarier matas från ett vägguttag (olämpligheten behöver ni inte upplysa mig om) och alla strömkrävande funktioner är kaskadkopplade från det uttaget. Nu är det inte ett noggrant linjerat och uppmärkt ledningssystem (om man inte kallar ormboet för kaos kaos ordning) så det pedagogiska problemet bestod av många nivåer. Berätta för en person som inte är van vid felsökning hur man stegvis felsöker, komma ihåg hur man kopplade för 4 år sedan (plus alla ändringar), kalla saker för sådant att den andra personen förstår vad man menar, förklara varför det finns 16 datorstyrda uttag osv. Dessutom visste jag inte vart felet var - kunde ju vara i någon av grenkontakterna och vara en möjlig risk både för personskada och brand. Han fick ta ut väggkontakten och medels dra i sladdenmetoden hitta första kaskadkopplingen (grenuttag) i ett mörkt högskåp - 60 cm djupt och 30 cm mellan hyllorna.

Han fann första grenkontakten i kaskaden från vägguttaget - endast två ledningar vidare där. Ta ut väggkontakten igen - ta bort en av kontakterna i första grenutaget. I med vägguttaget igen och det konstaterades att de uttagna kontakten var den som bråkade. Den ett 6 poligt uttag med en brytare för varje 2 utag (ett råd - skaffa sådana - de är guld värda). Han slog av alla brytarna och stoppade i kontakten i första grenuttaget igen. Sedan konstaterades vilken kontakt som löste ut genom att slå på brytarna en efter en - Jag visste att skummarpumpen gick till det uttaget. Allt det här skedde på en mobiltelefon samtidigt som min fru skulle söva det yngsta barnbarnet. Min son (Emil för de som känner oss) lovade att han skulle skicka mig på en retorikkurs inför nästa semester. Nåväl klockan var 10 på onsdagskvällen och det fungerade igen - men utan luftningspump. Vi skulle åka hem först på fredag och ny pump behövdes snabbt. Kl 2 (natten till torsdag) skickades ett e-mail till ett Täbybaserat företag med ett desperat rop på hjälp. När vi landade på Landvetter på fredagen kl 11:00 så fick jag ett SMS från Schenker - paketet var framme i Bohus! Snabbt och bra! Det låg en Aqua Bee 2000/1 med nedle wheel och väntade.

Jag kopplade in den men skummaren fungerade ungefär som förut. Jag fick byta utloppet eftersom annars passade inte skummaren. Jag tittade i orginalnippeln och såg att det var en kraftig förträngning i den - utloppsdiametern var hälften av diametern i orginalutloppet. Nåväl förträngningen gick inte att flytta till Aqua Medic utloppet så jag tog fram sågen och sågade av nippeln (från gängerna) på orginalutloppet, tog fram PVC limmet och limmade fast den nippeln i Aqua Bee´s orginalutlopp (fick såga av halva muffen på orginalet också för att skummarenkroppen skulle sitta stadigt på pumpen). Nu fick jag ett större mottryck och ett mindre flöde och det gjorde susen. Nu kan jag köra på nästan helt öppen luftnippel (mycket luft) och det svämmar inte över. Har fått justera höjden i skummarkammaren också - men det är lätt i ett Percula. En mycket bra fungerande skummar nu. Nu får vi se om skumning är så bra som sagts. Jag har kört skummaren utan uppsamligskärl innan eftersom jag ville ha optimalt med luft eftersom jag anser att luftningen egentligen är skummarens främsta fördel och kraftig luftning vill jag ha för gasutjämning mellan luft och vatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj aj.

Typiskt att det alltid händer när man är borta.Skönt att det löste sig.

Kul ide med anemonvägg. Själv har jag en revpelare bara för anemoner. Har sex stycken från samma klon som du för tillfället, men det

finns plats för många mer. Tänkte mig BTA på övre halvan och Mini Maxi på den undre.

Mvh Mattias.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Lite uppdateringar med bilder - nu cirka 4 månader med det nya ljuset. Ljuset har inneburit att kalkalger och även en del stenkoraller börjat växa. För första gången funkar det nu så bra att jag får ta till Balling, just nu kör jag bara bikarbonat och kalcium. en acropora jag har haft sedan starten är nog korallvärldens överlevare. Först var det bara en liten brun markering som för två år sedan började att växa och bildade ett litet grenverk. Som en knuten barnhand i storlek. Något hände och allt dog, trodde jag. den fick vara kvar och några veckor efter starten av dreamchipet började något hända. Det började växa på en del av de döda grenarna. Grönt åt ljuset och brunt på skuggsidan. Inte mycket men det växer. Kul att se var detta tar vägen om några månader.

post-2331-14468930309234_thumb.jpg

post-2331-14468930309456_thumb.jpg

post-2331-14468930309675_thumb.jpg

post-2331-14468930309912_thumb.jpg

post-2331-14468930310116_thumb.jpg

post-2331-14468930310324_thumb.jpg

post-2331-14468930310555_thumb.jpg

post-2331-14468930310778_thumb.jpg

post-2331-14468930311001_thumb.jpg

post-2331-14468930311241_thumb.jpg

post-2331-14468930311481_thumb.jpg

post-2331-14468930311722_thumb.jpg

post-2331-14468930311954_thumb.jpg

post-2331-14468930312163_thumb.jpg

post-2331-14468930312401_thumb.jpg

post-2331-14468930312607_thumb.jpg

post-2331-14468930312849_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...