Gå till innehåll

ATI bubblemaster 250 - trasig pump


nike83

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Kom hem idag efter jobbet och det var helt svart i lägenheten.

det visade sig att strömsladden till min den ena pump hade gått av precis vid höljet till in till pumpen. detta hade gjort att säkringen hade gått.

jag har en ATI BM 250, versionen med 2st pumpar.

Frågan är: Vad gör jag? Vad är det för pumpar? Finns de ens att få tag på?

Behöver lite hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en PSK2500, om det är en flat elkabel så är det den äldre versionen som är känsligare för brott och stelnar snabbare i saltvatten, tipps är då att kolla den andra pumpen med.

Lämpliga ersättare är tex tunzes hydrofoamer, något bättre med pinnwheel och bättre kabel.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bästa är nog att byta pump, tror det kan vara svårt att byta kabeln på ett säkert sätt om den gått av väldigt långt in. Om jag inte minns fel så är det samma pump till BM 200 fast två istället för en. pumpen heter Sicce PSK2500

jo, laga är inte aktuellt!

Det är en PSK2500, om det är en flat elkabel så är det den äldre versionen som är känsligare för brott och stelnar snabbare i saltvatten, tipps är då att kolla den andra pumpen med.

Lämpliga ersättare är tex tunzes hydrofoamer, något bättre med pinnwheel och bättre kabel.

//NiXoN

ska kolla den andra pumpen också!

kollade och en Tunze kostar över 1000kr + frakt :(http://www.aquapro2000.de/en/Water-Conditioning-Technology/Protein-Skimmer/Tunze-Skimmer/Tunze-Master-Doc-Skimmer/Tunze-Hydrofoamer-Silence-Pump-9410040::7398.html

känns billigare att köpa ny skummare för 5000kr då!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inget mattegeni, men 1000+frakt kontra 5000:-? Känns som att en ny skummare är dyrare. Köp två nya pumpar och du har en helt ny skummare i princip. Den sista hela sicce-pumpen har du istället som back-up.

inte jag heller, men 2 pumpar till en gammal skummare känns kanske lite dumt! tänkte om de inte funkar optimalt.....

lägga 2500kr på en gammal skummare känns lite dumt bara! men men vad gör man? :S

ps Jimmy, är ni bra på rostfritt syrafast? ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ännu äldre ATI BM250. Nu går den med en Aquabee 5000 med nålhjulsimpeller. Är inte nöjd med pumpen men den ger betydligt mer skum än en Sicce PSK 2500 med trasselhjul eller Tunze Hydrofoamer. Jag tycker PSK:n ger lite mer skum än Tunzen som ger lite mer än Aquabee 2000/1. Aquabee 5000 låter mest och PSK:n är tystat - i alla fall av de som jag har haft igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ännu äldre ATI BM250. Nu går den med en Aquabee 5000 med nålhjulsimpeller. Är inte nöjd med pumpen men den ger betydligt mer skum än en Sicce PSK 2500 med trasselhjul eller Tunze Hydrofoamer. Jag tycker PSK:n ger lite mer skum än Tunzen som ger lite mer än Aquabee 2000/1. Aquabee 5000 låter mest och PSK:n är tystat - i alla fall av de som jag har haft igång.

okey, tack!

jag överväger nog ändå tunze:n....

kör just nu på den ena pumpen.... skönt att det är 2st! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en BM200 och tröttnade på pumpen som tillhörde.

Den hade svårt att starta när den hade varit avstängd, och den gav dåligt med luft. Dessutom strulet med att byta trassel.

Jag köpte tunze och är riktigt nöjd.

Helt tyst, startar direkt, mycket mer luft och bättre skum.

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har beställt 2st motorer till mina befintliga pumpar. en blev reserv, då jag känner att det kan kanske hända igen (samt att frakten var dyr och det gjorde inte sådan stor skillnad)! om inte, så är det alltid någon annan som behöver en sådan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

igår kom paketet...

det jag först la märke till var att utbytespumparna är jordare! stort plus!

installerade sedan första motorn. konstaterade att den andra sladden också var på väg av, så jag installerade den andra "motorn" också.

det som bör nämas är att pumparna startar nu utan att man stoppar in något och hjälper igång pumparna! dessa pumpar är kända för att vara riktigt svårstartade. men nu upplever jag att de är mer lättstartade! (kanske något att tänka på för er andra som kör med ATI BM 250?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Bubble magus och den har en sicce psk 2500 den med och den är nästan omöjligt att få igång ibland efter man stängt av den. Så denna tråd blev intressant även för en annan som inte har en ATI.

har du jordad eller ojordad kabel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...