Gå till innehåll

Planeringstråd vulkanakvarium ca 500L


Piraterna

Rekommenderade inlägg

Nu är det dags, nu åker finsoffan ut!

Enda sedan vi såg http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=211082 har det varit våta drömmar. Salta alltså. Tanken har varit att jag skulle plugga klart, sedan skulle vi flytta från bostadsrätt till hus och först då påbörja bygget med drömakvariet. Men så gick jag och blev gravid och vi kommer bo kvar här i åtminstone två-tre år till. Det går ju absolut inte för sig att vänta så länge och vad skall man göra föräldraledig i 460dagar?!? Så vi bestämde oss helt sonika efter en tur till marin akvariet att slänga ner vår antika finsoffa som upptagit ett utrymme om 230cm*100cm vid matplatsen och dedikera det till vårt nya kar.

Vulcano here we go!

Efter att ha gjort en hel del efterforskningar det senaste året har vi bestämt oss för att köpa karet från http://myworld.ebay.de/super-aquarium/?_trksid=p4340.l2559 (vi har sett att andra har bra erfarenheter av dem från guiden, om någon annan är av en annan åsikt snälla PM:a!). Målet är att ha själva karet på plats tills bebisen kommer den 9e maj och pilla med resten efter hand. Måtten vi tänkt oss är 160cm långt, 100cm brett och 30 cm högt. Och efter kraftiga debatter med oss själv har vi kommit fram till att köra utan sump. Det känns mycket tryggare att inte ha gjort en massa hål med en masa slangar som kan läcka. Att fylla på med sötvatten är inget problem då det är mindre än 2m till kökskranen.

Men då kommer de sakerna vi skulle behöva era åsikter om.

Tanken är att limma en "kammare" i mitten av karet av plexi med avrinning ned i den och sedan ställa skummaren där i, men behöver skummaren vara helt täckt med vatten? Vilken sort är bäst?

När vattnet sedan har passerar skummare och ev lite filter och bös så är tanken att ha en pump som är kopplad på en slang som leder ut i en två eller tre korsning till småslangar som sedan släpper ned vattnet från toppen.

Allt det där är tanken skall ligga inne i "vulkanen" som kommer vara uppbyggd av LS under vattenytan och någon annan typ kanske död LS eller annan sten? fejk? över vattenytan. Målet är också att bygga den så att det blir några små dammar som man kan ha tex zoas på vägen ned.

Ljuset är redan löst i form av två 160W maxaspect LED

Så de olika byggstegen blir;

Beställa kar.

Bygga möbel, som det ser ut nu blir det stålprofil täckt med mdf och vattenbehandlat, dörrar från IKEA som matchar resten av köket.

Köpa teknik, två starka streamers, en pump och en skummare. (om någon har något att sälja beg. i hyffsat skick är det verkligen intressant)

Sätta ihop allt när karet kommer och skicka i nytt vatten och ny sand, gammal sten, sand och allt annat från RSM:et och sedan fylla på lite pö om pö med sten och bygga vulkanen som täcker.

All konstruktiv kritik, kreativa kreationer och tankar mottages tacksamt.

Ändrat av Föräldrar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag hade nöjt mig med 8 mm i botten. Det håller även om karet bara står på en ram runt ytterkanten. Jag skulle nog ha 8 mm till sidorna också. Egentligen räcker det med 6mm men risken för användarfel...

Men du måste planera fiskvalet noga. Det är inte alla fiskar som trivs med ett så litet vattendjup. Jag skulle nog göra karet minst 40 högt för att få mer sikt genom sidorutorna och jämnare temperatur. Jag har själv ett kar på 122 x 142 cm med 50 höjd och man ser inte mycket genom vattenytan när pumparna går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att ni kör ändå!!

SKaffa mangroveskott så fort ni kan de är roliga att se utvecklas från bara ett frö till nu som mina på knappt 10månader tror jag till massa rötter och 2grenar.

En undran kommer man se akvariet från alla håll?

Tänte mest på skummaren om man kör en liten men ändå förstor kapactet för att kunna ta ut skiten så bör man ju kunna ta ut denna utan att riva allt

En fundering till. Är priset så billigare för karet att köpa det från tyskland än att beställa det från majornas Glas i GBG??

-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

till stig; Jasså, intressant jag har faktiskt inte koll utan bara gått på de grunda kar jag sett. Tanken är att pumparna inte skall vara riktade mot ytan utan att avrinningen till kammaren i mitten skall ta hand om böset på ytan. Vilket i mitt huvud borde ge samma effekt som tex bioted har i sitt grunda musselkar eller marinakvariet har på sitt i mitten.

Man kommer ju först och främst titta uppifrån eller snett uppifrån.

Men det här med temperaturen var intressant, inte ens tänkt på det faktiskt. Har inte haft några problem med värmen på det jag har trots att jag inte kör med vare sig värmare eller kylare har en förvånansvärt stabil innetempratur men det är ju å andra sidan högre men med mindre liter (bara 130).

Appropå det där med fisken, jag hade tänkt att ha ungefär samma som i http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=211082&st=0 (finns bilder med en gång så inte en massa läsning). Den enda stora fisken jag vet att jag vill ha är acanthurus leucosternon, annars gillar jag de små och de övriga invånarna tex eremiterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang, ja man skall inte tro att man inte hinner allt för det gör man alltid :D Nej skämt åsido det är faktiskt väldigt kul för barnen också (först och främst för våra 3 & 5 åringar då).

Ja det är planen, men det får dröja tills vi fått allt på plats. Tanken är att man skall kunna lyfta ut en sida på vulkanen ( från ovanför vattnet och upp till toppen) så att man skall kunna plocka ut det som är inuti och rengöra and what not.

I dagsläget kommer man mest att se det framifrån men eftersom vi vet att vi kommer flytta och då skall vi se till att det går att se från alla håll. Det kommer däremot att sitta en stor spegel bakom karet så man skall kunna se baksidan i den.

Jag är rätt säker på att det är billigare, åtminstone om man kollar på de andra priserna de har på sina kar men det blir att jämföra ordentligt innan vi köper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en kul plan. Minst lika fint att se koraller och andra invånare från ovan. Om ni kör med styrbara tunze är det ju dessutom bara att trycka på foodtimerknappan så blir vattenytan lugn och fin. Grattis till den kommande tillökningen föresten /Samuel (3-barnsfarsa)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har koll på vad för pump som kan vara vettig att ha när vi skall få vattnet från "kammaren"(den inbyggda sumpen) till toppen av vulkanen? (den blir ca 50cm hög tror vi just nu) har ju aldrig haft sump så jag har inte koll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vi kommit så långt att vi vet att vi skall ha döda stenplattor ovanför vattennivån men det innebär ju en risk för nitrit när vattnet rinner över. Hur är bästa sättet att laka ur dem? (utan att för den sakens skull får nytt levande när ligger i blöt, det kommer ju troligtvis dö också)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns ju några alternativ, koka stenen i flera omgångar, fosfatremover i flera omgångar eller kanske zeovits 14dagars bakteriekultur uppstart. Alla dessa borde fungera bra, tänk bara på att du riskerar att bygga en form av alg skrubber om du skulle råka få in fel typ av alger i karet om näringsvärden inte hålls låga. ska detta vara fiah only eller korallkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben, korall såklart :D

Jag förstår faktiskt inte riktigt hur det skulle kunna bli en skrubber, lust att förklara? Jag menar om det växer grönt där det rinner vatten ned så gör det mig inget det gör det ju i naturen också så länge det inte bli alldeles för tjocka lager.

Jag funderar på om man kan laka ur det i sötvatten? om man låter det ligga i tex en månad och byter vatten med ett par dagars mellanrum? Det gör ju en viss skillnad i plånboken?

Sedan har vi bestämt oss att låta RSM:et gå kvar parallellt ett bra tag för så mycket sten har vi faktiskt inte där i förhållande till vad vi behöver. Viktigaste är ju att få formen på vulkanen och den får vi ju stötta med tex elrör i formation inuti.

Tack Edward vi skall göra vårt bästa, har bara en vanlig liten digitalkamera men det borde gå ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

spännande bygge!

jag lakade ur sten med väteperoxid, stinker, men funkar fint... bara att fylla upp en hink med sten och vatten, hälla i rätt mycket peroxid och låta verka... (utomhus funkar bäst) sen skölja med sötvatten... sen la jag den i en balja med gammalt bytesvatten från karet...

enklast är ju dock att fylla en tunna med sötvatten och ha stenen däri, sen byta vatten ett par ggr i veckan... gjort så med rätt mycket död sten från herkules zoo...

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack vandal låter bra har en stooor balkong och bortåt mars är det ju fortfarande för kallt för att störa grannarna. Har hercules död? perfa!

Nej såklart wrang, menar sådana man har till avlopp, vattenkopplingar i stall osv. Hålla får det ju gärna göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vi kommit så långt att vi vet att vi skall ha döda stenplattor ovanför vattennivån men det innebär ju en risk för nitrit när vattnet rinner över. Hur är bästa sättet att laka ur dem? (utan att för den sakens skull får nytt levande när ligger i blöt, det kommer ju troligtvis dö också)

Detta förstod jag inte alls - varför kalkstenplattor skulle ge nitrit? Okej det kan eventuellt släppa en del fosfor om man inte lakar ut men nitrit begriper jag inte vart det skulle komma ifrån. Sedan är väl det kanske inte någon nackdel att få algväxt på stenarna om det går vatten över dem, det finns gott om eremiter som kan tänkas gå upp och beta samt det är ju ett naturligt sätt att hålla näringsnivåerna nere.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta förstod jag inte alls - varför kalkstenplattor skulle ge nitrit? Okej det kan eventuellt släppa en del fosfor om man inte lakar ut men nitrit begriper jag inte vart det skulle komma ifrån. Sedan är väl det kanske inte någon nackdel att få algväxt på stenarna om det går vatten över dem, det finns gott om eremiter som kan tänkas gå upp och beta samt det är ju ett naturligt sätt att hålla näringsnivåerna nere.

MVH Lasse

Är kanske inte en nackdel när det gäller hur karet mår, men är helt klart en nackdel om man har det i vardagsrummet i mina ögon. jag skulle iaf inte vilja ha en algtäckt vulkan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, jag fick för mig att dödastenplattor skulle läcka nitrit? Har du några andra förslag är jag väldigt tacksam, har faktiskt noll koll.

Reuben, jag har ju sett ditt kar och tja vi har väldigt olika smak när det kommer till grönt.

Stig, det var lite tanken kul men saker som lever både över och under vattnet.

Här kommer en video på inspirationstanken

för den som inte sett den.

Jag måste säga att jag är väldigt glad för alla pointers jag kan få, jag är fortfarande lika grön som en halimeda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näe inte direkt - det finns ingen nitrit i dem som kan läcka ut. Rent teoretiskt om de inte är helt rena från organiskt material så kan detta material brytas ner av bakterier och då är sedan en av slutprodukterna ammonium som sedan teoretiskt kan omvandlas och stanna kvar som nitrit om det sker en offulständig nitrifikation men i praktiken kan du nog glömma detta, eventuellt ammonium från eventuell nedbrytning i stenen kommer att transporteras ut i vattnet i stället. Även om du gör rent plattorna ordentligt så är det redan efter några dagar fullt av nytillkommet organiskt material som kan brytas ner och rent teoretiskt göra ovannämnda.

Jag skulle vilja säga att jämnfört med levande sten så innehåller den döda mindre fosfor än vad den levande gör. Är du rädd för att det är för mycket fälld kalciumfosfat i stenen så gör du en sur lösning med lite citronsyra och så stoppar du i dina stenar där (behöver inte vara altför sur - ett pH kring 6 blir alldeles utmärkt) Låt stenen ligga där en dag och lyft sedan upp den till en ny likadan hink. Kör en 3 - 4 dagar i olika nya sura lösningar (alltid nyblandade) så har du fått ut det mesta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...