Gå till innehåll

Planeringstråd vulkanakvarium ca 500L


Piraterna

Rekommenderade inlägg

Men nu kommer en annan kar fråga. Vi hade ju tänkt att köra rimless (ungefär som teds kar där han har musslorna, det har ju de flesta sett) men så fick vi en kommentar från en annan på gudien som lät väldigt smart. Att ha en liten kant tex 2.5cm bred eller så liggande uppe på karet (fast fortfarande limmad/silikonad), alltså inte nedsänkt en bit (droppet får vi torka) för att om man tappar något tex en levande sten, eller ungarna klappar till med en leksaksbil eller så. Så spricker kanten och inte själva rutan. Vad tror ni om det?

Kör rimless. Mitt kar är 50cm högt å har en 2åring som gärna kollar på akvariet. Inge salt rinningar eller dropp.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ligger det någon sanning i det här?? Vi hade ju tänkt 30 högt, nu lutar det liiiite åt 35 högt då vi nog vill ha vattnet typ 28 och sanden och det tar ju sitt. Och så 100cm brett och 150cm långt

(tabellen är snodd från en annan tråd)

attachment.php?attachmentid=47227&d=1280220640

Det här verkade däremot liiiite seriösare minst sagt, med den tyckte den att den skulle vara 5.7mm med en safety på 4. http://www.fnzas.org.nz/?p=1732

Ändrat av Föräldrar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill ha ett kar som håller, det är den största anledningen till att vi vill ha sumpen i akvariet. Allt vatten i samma glas så att säga. Att vårt akvarium inte står i en offentlig miljö spelar inte så stor roll när vi har två småbarn och ett till på G. De hittar på de mest udda saker så fort man lämnar rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser ju hellre att någon annan limmar, helst någon som har F-skattesedel och garanti. Men karet du länkade var riktigt snyggt. För min del spelar ju bottenfärgen (antar att det var det du menade med andrasortering) verkligen ingen roll. Och det känns ju bra att det dels inte är så "splitterkänsligt" och dels har ett fantastiskt färg genomsläpp. Frågan är bara vem som gör det? Eller om man nu skall göra det själv, vem som säljer grejerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad blir avdunstningen på ett sådant kar? Den som gjort "originalet" skriver en gallon/dag (knappt 4L har jag för mig). Men Californien är väl ganska varmt och fuktigt? I så fall borde man på ett likvärdigt kar här i Sverige få ännu större avdunstning. Hoppas inte det blir ett problem för er. Annars ser det ut som en kul idé! Gratis ATS är ju inte dumt det heller, bara skörda av algerna när de blir lite för mycket, så blir man samtidigt av med näringsämnen från systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag räknar med ca 5-7 L om dagen som tur är så kommer det stå i ett väldigt välventilerat ställe (köket med ständigt drag i fläkten) och det hänger ihop med vardagsrum, hall osv.

Jag hade nog tänkt både en och två ggr om det var ett gammalt trähus men här är det nog ingen fara. Annars får jag muta fastighetsskötaren med en flaska whiskey så sätter de upp ett extra hål med våtrumsfläkt i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Också börjat fundera lite mer seriöst på acryl/plexi. Mailade med företaget som Stefan länkat. Dom var inte riktigt säkra på vilken tjocklek, men trodde det stog mellan 12 och 14 mm till mitt tilltänkta kar på 140x140x55. Det som känns lite klurigt är själva limningen. Vill ju att det ska bli 100%.. Om jag fattat det rätt så smälter materialet ihop så fogen i princip inte syns...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Också börjat fundera lite mer seriöst på acryl/plexi. Mailade med företaget som Stefan länkat. Dom var inte riktigt säkra på vilken tjocklek, men trodde det stog mellan 12 och 14 mm till mitt tilltänkta kar på 140x140x55. Det som känns lite klurigt är själva limningen. Vill ju att det ska bli 100%.. Om jag fattat det rätt så smälter materialet ihop så fogen i princip inte syns...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det görs inte 14mm akryl, åtminstone har inte soloplex det men de har 15mm 12 ligger på 1300kr m2+ moms och 15mm på 1600 hos dem. De i göteborg som jag kollat upp var vesäntligt dyrare.

Kolla den här länken

på ca 20 min så ser du precis hur man gör. Förövrigt är hela serien väldigt sevärd.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, skall kika igenom den.

Just nu står projektet nästan helt stilla pga att min dotter vill komma ut 13 veckor tidigt och jag har blivit tvingad till sängläge. Den enda stora positiva saken är att jag har fått tag i 100%flytande cement (weld on 4) från england så jag hoppas de skickar den snart, det har varit ett av orosmomenten med akrylen. Jag vill INTE kladda med acrofix.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lutar det åt acryl? Pratade med soloplex igår, och dom kan gärna limma ihop det, men eftersom dom inte byggt akvarier tidigare så vill dom ogärna lämna garantier. Vad är flytande cement och vad är skillnaden mot acrifix? Hoppas knodden lugnar ner sig å stannar tiden ut /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla här;

Det ger ju att man slipper hålla och kleta och greja, bara passa in och tejpa och sedan limma. Och det är bestämt med akryl, för det är lättare att återanvända (tex såga isär det och återanvända botten till ett högt projekt)och det håller bättre. Vårt blir ju max 35cm högt så det lär inte bli lutat emot och repat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 5 månader senare...
  • 3 månader senare...
Om man värmer acryl å kyler bixtsnabbt blir det hårt och tåligt, tanked gjorde en funktionsduglig skaeboardramp/akvarie...inte en repa...coolt.

Då kan man ta vikken höj man vill.

Det gäller dock att bara göra det ytan, annars kan det bli risk för sprick pga att det blir så styvt.

Det dom gör i tanked är att använda en väldigt tjock akryl-skiva för hållbarheten och sedan härda ytan för att slippa repor :)

Hur går det med projektet? Är lite nyfiken, hade varit kul att få se ett sådant kar utvecklas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...