Gå till innehåll

Ozon vad rekomenderar ni


Roger.J

Rekommenderade inlägg

Vad finns det för nackdelar med ozon? Har fått för mig att det är farligt för kroppen.

Har två små barn här hemma.

Ozon är ju giftigt, men det luktar så man känner ju om man andas in det. Tror att första symptomen är huvudvärk. Känner du ingen lukt behöver du förmodligen inte oroa dig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon är ju giftigt, men det luktar så man känner ju om man andas in det. Tror att första symptomen är huvudvärk. Känner du ingen lukt behöver du förmodligen inte oroa dig :)

Ja jag vet att det kan vara giftigt men så länge man doserar rätt så skall det ju inte vara någon fara (om jag förstått allt rätt)

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda nackdelen med en för stor ozongenerator är möjligen att "tomgången" är högre - dvs den normala doseringen i ett kar med lägre näringsnivå ligger runt 2-3mg/100L och t.ex en 200mg lämnar teoretiskt ca 50mg i min. läge.

Ska du köra ozonet genom skummaren vilket normalt är det smidigaste, bör du kolla att den pallar ozon - alla gör inte det, vissa plastdetaljer smälter, andra blir spröda - jag är lite tveksam beträffande din skummare...:(

/Leffe

Det löses med hjälp av en timer som slår på och slår av ozongeneratorn. Jag har en som ger 500 mg i maxläge - torr luft. Minläge ca 200 mg torr luft. Fuktig luft är siffrorna 200 mg max - 50 mg min. Tidigare när jag inte hade redoxmätning/styrning så hade jag en timer som jag kunde ställa på 1 min, vila i x min och sedan på 1 min igen. På det sättet styrde jag doseringen exakt. Normalt hade jag ingen lufttorkning så jag använde siffrorna 200 - 50. Nu kör jag med redox och behöver jag köra den så tittar jag vilken redox jag har och så sätter jag styrningen 30 - 40 mV ovan. Sedan höjer jag börvärdet succesivt per dag tills jag börjar närma mig 360 mV

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det löses med hjälp av en timer som slår på och slår av ozongeneratorn. Jag har en som ger 500 mg i maxläge - torr luft. Minläge ca 200 mg torr luft. Fuktig luft är siffrorna 200 mg max - 50 mg min. Tidigare när jag inte hade redoxmätning/styrning så hade jag en timer som jag kunde ställa på 1 min, vila i x min och sedan på 1 min igen. På det sättet styrde jag doseringen exakt. Normalt hade jag ingen lufttorkning så jag använde siffrorna 200 - 50. Nu kör jag med redox och behöver jag köra den så tittar jag vilken redox jag har och så sätter jag styrningen 30 - 40 mV ovan. Sedan höjer jag börvärdet succesivt per dag tills jag börjar närma mig 360 mV

MVH Lasse

Tackar Lasse

Har förstått det med timer, men vad är fördelen/nackdelen med en 500mg tycker du / ni andra får också gärna komentera detta.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för all givande info men skall läsa vidare om ämnet innan jag köper, utan tuffar vidare med mitt uv under tiden 36w har jag men eftesom jag vill ha kirurger så bör man ju ha en bra lösning till sjukdommar så om det inte skulle bli ozon så får det bli ett uv till som används i nödfall men skriv gärna mer om ämnet för det är fortfarande väldigt intressat och jag återkommer med fler frågor framöver :smiley20:

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skaffade en på 500 mg i timmen därför att just detta märke angav kapaciteten när luften är torr. Jag bor i GBG och här är luftfuktigheten oftast ganska hög vilket gör att kapaciteten sätts ner mot ca 200 mg/l. Hur zander anger sin kapacitet vet jag ej - om den gäller torr eller fuktig luft.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Tackar för svaret och får se 100mg eller 200mg ?.

Vet du var man kan hitta färdiga ozonreaktorer eller får man lov att bygga en själv ?

Mvh

Roger

Sök i forumet efter bygga egen reaktor tror både Ländström, Pwin Har visat sina byggen

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...