Gå till innehåll

Ozon vad rekomenderar ni


Roger.J

Rekommenderade inlägg

Hej är ju nybörjare & läst lite men undrar vad skulle ni rekomendera till mitt 672 liters+300liters sump skulle tippa på ca 800l eftersom sumpen inte är full.

Har just nu uv på 36w som jag vill byta ut till ozon.

Så kom gärna med tips så att man köper rätt saker & gärna hur det skall kopplas för bästa resultat.

Mvh

Roger :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du köra med skummare kan du koppla in den där. Annars finns det ozonreaktor om man föredrar en sådan, jag tror du hittar lite mer om den typen ifall du söker på just "ozonreaktor". Testa även särskrivningsvarianten "ozon reaktor" ifall du inte hittar något på det första försöket.

Vilket fabrikat och modell du väljer är nog rätt så oväsentligt, så länge du väljer en som du kan reglera och justera in efter dina behov. Sander är ett populärt märke som verkar fungera bra för de som använder det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du köra med skummare kan du koppla in den där. Annars finns det ozonreaktor om man föredrar en sådan, jag tror du hittar lite mer om den typen ifall du söker på just "ozonreaktor". Testa även särskrivningsvarianten "ozon reaktor" ifall du inte hittar något på det första försöket.

Vilket fabrikat och modell du väljer är nog rätt så oväsentligt, så länge du väljer en som du kan reglera och justera in efter dina behov. Sander är ett populärt märke som verkar fungera bra för de som använder det.

Tackar för svaret

Hade inte tänkt köra ozon via skummaren pga att det skall slita rätt mycket på den utan med ozonreaktor.

Sedan har jag tittat på just Sanders men vilken av dom skulle du rekomendera till mitt akvarium 50/100/200/300mg

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör inte ozon själv och mins inte den max rekommenderade dosen, men i denna tråden så är det en som köpt en 100mg till ett 750-L kar:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?44557-Hur-skall-jag-k%F6ra-ozon

Det borde väl i så fall räcka även till dig kan jag tycka. Är prisskillnaden liten så kan du ju ta en 200mg istället, bara att du kör den lägre i så fall.

Här har du en tråd med lite olika värden som folk kör med samt att redox-styrning kommer upp också, kanske du ska fundera på?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?36657-Ozon-fr%E5ga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör inte ozon själv och mins inte den max rekommenderade dosen, men i denna tråden så är det en som köpt en 100mg till ett 750-L kar:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?44557-Hur-skall-jag-k%F6ra-ozon

Det borde väl i så fall räcka även till dig kan jag tycka. Är prisskillnaden liten så kan du ju ta en 200mg istället, bara att du kör den lägre i så fall.

Här har du en tråd med lite olika värden som folk kör med samt att redox-styrning kommer upp också, kanske du ska fundera på?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?36657-Ozon-fr%E5ga

Tackar återigen för snabb info & kommer att läsa vidare om ozon innan jag köper det.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Sander 50 till mitt 375+100 sump. Netto vatten volym ligger runt 400 liter. Jag kan inte köra min ozon, kopplad till skummaren, på mer än 1/4 utan att det börjar lukta ordentligt med ozon i vardagsrummet. Jag tror att 10mg/100liter är ett gammalt mått. Jag fick höra att om man har låga näringsvärden ska det räcka med ett par mg/100 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanders rekomendationer taget från drakfisken. Håller med dig Robin därför skrev jag maxdos. De som jag känner kör på ca 5mg/100l. Prisskillnaden är liten så det känns dumt att köpa en som är för liten men sedan får man nog testa sig fram vad som passar i varje enskilt akvarium.

[TABLE]

[TR]

[/TR]

[TR]

[TD]Ozon 25

[/TD]

[TD]50

[/TD]

[TD]100

[/TD]

[TD]200

[/TD]

[TD]300

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Steglös 2-25

[/TD]

[TD]5-50

[/TD]

[TD]10-100

[/TD]

[TD]50-200

[/TD]

[TD]50-300

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Strömförbrukn 3

[/TD]

[TD]3,6

[/TD]

[TD]4,8

[/TD]

[TD]6

[/TD]

[TD]10

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Akvarie söt 5-500

[/TD]

[TD]100-1000

[/TD]

[TD]200-2000

[/TD]

[TD]500-4000

[/TD]

[TD]500-6000

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Akvarie salt 5-250

[/TD]

[TD]100-500

[/TD]

[TD]200-1000

[/TD]

[TD]500-2000

[/TD]

[TD]500-3000

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Luftgenomströmning 20-500

[/TD]

[TD]20-500

[/TD]

[TD]20-500

[/TD]

[TD]20-500

[/TD]

[TD]20-500

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10mg per 100l är vell maxdosen på ett ungefär så en 100mg räcker till. Har själv beställt en 50mg till mitt 540l.

Tackar för svaret och får se 100mg eller 200mg ?.

Vet du var man kan hitta färdiga ozonreaktorer eller får man lov att bygga en själv ?

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanders rekomendationer taget från drakfisken. Håller med dig Robin därför skrev jag maxdos. De som jag känner kör på ca 5mg/100l. Prisskillnaden är liten så det känns dumt att köpa en som är för liten men sedan får man nog testa sig fram vad som passar i varje enskilt akvarium.

[TABLE]

[TR]

[/TR]

[TR]

[TD]Ozon 25

[/TD]

[TD]50

[/TD]

[TD]100

[/TD]

[TD]200

[/TD]

[TD]300

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Steglös 2-25

[/TD]

[TD]5-50

[/TD]

[TD]10-100

[/TD]

[TD]50-200

[/TD]

[TD]50-300

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Strömförbrukn 3

[/TD]

[TD]3,6

[/TD]

[TD]4,8

[/TD]

[TD]6

[/TD]

[TD]10

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Akvarie söt 5-500

[/TD]

[TD]100-1000

[/TD]

[TD]200-2000

[/TD]

[TD]500-4000

[/TD]

[TD]500-6000

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Akvarie salt 5-250

[/TD]

[TD]100-500

[/TD]

[TD]200-1000

[/TD]

[TD]500-2000

[/TD]

[TD]500-3000

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Luftgenomströmning 20-500

[/TD]

[TD]20-500

[/TD]

[TD]20-500

[/TD]

[TD]20-500

[/TD]

[TD]20-500

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Med tanke på priskillnaden som bara är ca 250:- så blir det nog ett lätt val dessutom ingen större skillnad i elförbrukning heller

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Sander 50 till mitt 375+100 sump. Netto vatten volym ligger runt 400 liter. Jag kan inte köra min ozon, kopplad till skummaren, på mer än 1/4 utan att det börjar lukta ordentligt med ozon i vardagsrummet. Jag tror att 10mg/100liter är ett gammalt mått. Jag fick höra att om man har låga näringsvärden ska det räcka med ett par mg/100 liter.
för den informationen

Tackar för den informationen vilket inte gjorde det lättare att ev köpa 200mg istället för 100mg med tanke på inställningarna så bore nog 200mg bli för stor för mig?

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror lite på vad ni skall använda ozonet till. vill ni ha det vid prickbekämpning så skadar det inte med ett lite större. ni kan lätt koppla en timer så ni ändå kan hålla dosen. Min erfarenhet är att det ibland kan behövas hårdare körning än 10 mg/l om man använder metoden vid aktiv sjukdomsbekämpning. Om ni har hög luftfuktighet så påverkar det också mängden ozon ni får ut.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla svar och ideen är faktiskt att först & främst använda den till sjukdomsbekämpning men den skall även användas för annat men vill ju kunna justera den för bra dagligt behov också.

Så får fundera vidare om det blir 100 eller 200mg.

Sedan vad mer behöver jag vill ju inte köra den på skummaren (eller är jag ute och tänker fel där har läst att det sliter på skummaren).

Så kom gärna med tips och råd.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar ozon bort partiklar också? Eller vad menar du med kristallklart?

Jag är också intresserad av att få höra vilket resultat man kan förvänta sig av ozon...

Hej

Jag har själv sneglat lite på denna reaktor, men inte riktigt bestämmt mig än: http://www.avastmarine.com/ssc/do/product/youbuilt/AVAST-Mutiny-Ozone-Reactor-Kit

Jag har också seglat lite på den... Största kruxet är väl att den inte är komplett utan man behöver en reaktor till kolet också... Så totalkostnaden drar ju iväg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Organiska partiklar oxideras ganska så effektivt och "försvinner". Oorganiska pariklar påverkas inte i någon större grad. För att få kristalklart vatten behövs väldigt lite. Jag har ställt min att endast fungera var 7:nde dag och då i 8 15 minuters perioder och då får jag "osynligt" vatten.

Jag skulle köra på 200 - man kan alltid minska mängden med timrar om man har för stor kapacitet normalt. det är dock svårare att öka om man har för låg kapacitet :) dessutom en större ger en större kraft om det skyulle behövas.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Organiska partiklar oxideras ganska så effektivt och "försvinner". Oorganiska pariklar påverkas inte i någon större grad. För att få kristalklart vatten behövs väldigt lite. Jag har ställt min att endast fungera var 7:nde dag och då i 8 15 minuters perioder och då får jag "osynligt" vatten.

Jag skulle köra på 200 - man kan alltid minska mängden med timrar om man har för stor kapacitet normalt. det är dock svårare att öka om man har för låg kapacitet :) dessutom en större ger en större kraft om det skyulle behövas.

MVH Lasse

Tackar Lasse

Tror det blir en 200mg med tanke på att jag vill ju ha en som räcker till vid vissa tillfällen (hoppas ju att man slipper menar sjukdommar)

Sedan skulle jag ju vilja ha en reaktor till den (hittar inga på svenska sidor) eller ska jag köra den via skummaren i så fall har jag en instant ocean 1600 som jag funderar på att byta ? eller tror ni denna skulle klara av ozon (hittar inget som säger det) så kom gärna med förslag med fördelar nackdelar med skummare/reaktor

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon via skummaren

+ Billigare än separat reaktor.

+ Enkelt att slå på och av med timer.

+ Ingen extra pump som drar ström.

- Ozon sliter på skummaren.

- Svårt att filtrera utluften med kol.

- Riskerar försämra luftflödet genom skummaren.

- Större risk för ozonläckage.

Ozon via separat reaktor

- Dyrare än via skummaren.

+ Enkelt att filtrera utluften med kol.

+ Mindre risk för ozonläckage.

- Endast ozonet kan slås av, flödet genom reaktorn bör nog inte slås av med timer.

- Extra pump som drar ström dygnet runt.

- Ännu en reaktor som låter i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda nackdelen med en för stor ozongenerator är möjligen att "tomgången" är högre - dvs den normala doseringen i ett kar med lägre näringsnivå ligger runt 2-3mg/100L och t.ex en 200mg lämnar teoretiskt ca 50mg i min. läge.

Ska du köra ozonet genom skummaren vilket normalt är det smidigaste, bör du kolla att den pallar ozon - alla gör inte det, vissa plastdetaljer smälter, andra blir spröda - jag är lite tveksam beträffande din skummare...:(

/Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon via skummaren

+ Billigare än separat reaktor.

+ Enkelt att slå på och av med timer.

+ Ingen extra pump som drar ström.

- Ozon sliter på skummaren.

- Svårt att filtrera utluften med kol.

- Riskerar försämra luftflödet genom skummaren.

- Större risk för ozonläckage.

Ozon via separat reaktor

- Dyrare än via skummaren.

+ Enkelt att filtrera utluften med kol.

+ Mindre risk för ozonläckage.

- Endast ozonet kan slås av, flödet genom reaktorn bör nog inte slås av med timer.

- Extra pump som drar ström dygnet runt.

- Ännu en reaktor som låter i sumpen.

Tackar för all den informationen som gör att det blir enklare att göra ett val.

kommer att köra med reaktor med tanke på att jag faktiskt har plats för det och det verkar säkrare.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda nackdelen med en för stor ozongenerator är möjligen att "tomgången" är högre - dvs den normala doseringen i ett kar med lägre näringsnivå ligger runt 2-3mg/100L och t.ex en 200mg lämnar teoretiskt ca 50mg i min. läge.

Ska du köra ozonet genom skummaren vilket normalt är det smidigaste, bör du kolla att den pallar ozon - alla gör inte det, vissa plastdetaljer smälter, andra blir spröda - jag är lite tveksam beträffande din skummare...:(

/Leffe

Misstänker precis som du ang min skummare och tror det blir säkrare med reaktor (skummaren skall bytas ut med tiden)

Kommer in någon dag så kan du ju förklara lite mer ang ozon så tror jag det blir betydligt lättare att fatta ett beslut.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...