Gå till innehåll

Frågor angående värmare Jäger 300w


niki68

Rekommenderade inlägg

När jag tittar på temp i akvarium visar mellan 23,5-23,8 grader.Min jäger är inställd på 26 grader.

Jag tänkte ha 25 grader i min akvarium.Har haft den temp i ca. 3 dagar vet inte varför kommer inte upp till 25 grader.

*temp i vardagsrum mellan 19,5-20 grader

Vad kan man göra för att få 25 grader ?

Har en Hanna HI 96822 digital refraktometer som visar temp också.

post-5479-14468924423115_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vrid upp termostaten på doppvärmaren kanske?

Vill du ha det varmare så skruvar du ju upp ratten. Om jag inte minns fel så finns det en liten blå plopp som man lyfter upp och trycker ned igen när man ställt in skalan efter verklig temperatur för att man ska kunna ha bättre koll på temperaturen.

Alltså, dra upp ploppen, rid på skalan tills den hamnar på aktuell temperatur, tryck ner ploppen igen och den visar nu "rätt" enligt den temperatur du mäter upp i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att det står 26 grader betyder det inte att det exakt stämmer, utan om du märker att det är 23 tex. så skall du flytta ringen på värmaren så att det först stämmer, eller liksom kalibreras. Efter det kan du börja vrida upp lite för att testa igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma i min burk och tänk på var du mäter din temp också !! Tror du har värmaren i sumpen men mäter i burken & då blir det fel ang inställningen utan mät i sumpen sedan får du öka tempen efter hur varmt du vill ha i karet (glöm inte att tempen sticker iväg när rör är tända har själv en diff på ca 2grader från morgon till kväll).

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya termometrar med digital visning har gett en olycklig tendens till att folk tror att om termometern visar 26,7 grader så betyder det att det är 26,7 grader. Tyvärr är det rakt inte så enkelt. Vill man inte ta ett djupt tag i plånboken så kan man räkna med att vanliga termometrar har en onoggrannhet på +- 1 grad. Visar termometern 26,7 så kan man alltså dra slutsatsen att termometerns temperatur sannolikt är nånstans mellan 25,7 och 27,7, troligast nånstans i mitten men speciellt säker skall man inte vara på det. Det termometern i bästa fall visar är vad den själv har för temperatur. Det fungerar någorlunda i vatten, det finns dock vissa möjligheter att ställa till det även i vatten så osäkerheten kan vara större. I luft är det än värre, det är inga problem att mäta flera grader fel om man mäter rumstemperatur så här års. För att nu inte tala om att mäta temperatur med IR/tempgun i ett terrarium, det kan gå bra men vill det sig illa så kan man få fullständigt hårresande felmätningar.

Nå, så vad gör man då? Tja om doppvärmaren och termometern inte är överens så är det inte självklart att man skall lita mer på termometern. Skaffa en second opinion, i med en termometer till. Är två termometrar någorlunda överens när man mäter i vatten så kan man väl börja tro att det är något så när rimligt det de påstår. Då kan man ju justera doppvärmaren eller hysta i en till om det verkar behövs. Är termometrarna inte överens vilket tyvärr är ett fenomen som man kan råka ut för så får man ju bedöma vad som verkar rimligast och kanske se sig om efter en termometer till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller IR till akvarier, vatten är ett bra material för att mäta med IR, glas är riktigt problematiskt. Man får alltså säkrare värden mot vattenytan än mot glasrutan. Man skall också tänka på att vanliga billiga tempgun brukar ha en onoggrannhet på +-3 grader, inte nån särskild precision alltså. Plus då att om man mäter på olämpligt sätt eller mot olämpligt material så kan det gå fel så in i hoppsan, felmätningar på 30 grader är fullt möjligt.

Jag tycker tempgun är tveksam till att mäta temperatur i akvarier. Däremot är den strålande till att göra en snabb koll om temperaturen ändrats. Mäter man på samma sätt som förra gången och ser att mätvärdet ändrats så finns det skäl att tro att det kan handla om en verklig ändring som kan kräva nån slags insats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller termometern vinkelrätt mot rutan. Jag började med en öron- febertermometer och fick fel på 0 - +0,2 grader mot en 0,1 grads kemitermometer. Jag har också Kjell&co:s billigaste med 1 grad upplösning och den håller sig inom det intervallet ungefär. Den har jag inte kollat lika noga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, det blir överraskande bra resultat med IR ibland. Även om det kan bli bra så skadar det inte att vara medveten om att det är en mätmetod med rejäla felkällor och att när det blir fel så kan det bli fel ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

800 liter - 300 watt - upp 5 grader - jag tror du kan sätta den på 35 grader utan att tempen stiger. Stor risk att doppvärmaren är för liten.

MVH Lasse

35 grader oj,det vågar inte jag.

Men kan prova med 32 grader först ,vi få se om det hjälper.

Just på morgon visar 23,3 grader och senare på kväll 23,7 grader (pilen är på 26,5)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 grader oj,det vågar inte jag.

Men kan prova med 32 grader först ,vi få se om det hjälper.

Just på morgon visar 23,3 grader och senare på kväll 23,7 grader (pilen är på 26,5)

Om du touchar den när den lyser, den är het antar jag? tänkte om den var ur funktion... (långskott jag vet :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför vill du slösa massa pengar på att värma upp vattnet till 25 grader? 23,5-23,8 funkar väl alldeles utmärkt?

Du ska inte tolka Lasse så ordagrant. Han menar inte att du ska skruva upp värmaren till 32 grader. Utan att det förmodligen inte har någon effekt just nu. Med betoning på FÖRMODLIGEN och JUST NU. Att ha doppisen på 32 grader innebär en potentiell katastrof om det nu skulle resultera i att det faktiskt blir så. Det räcker ju med att klimatet blir varmare eller att du stoppar ner en doppis till och glömmer skruva ner den befintliga. *Poff* och du har inte en korall kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...