Quirkz Postat 13 december 2014 Författare Dela Postat 13 december 2014 Fick du iväg några tester till Triton i Tyskland - dvs båda testerna?Jag tror ju fortfarande att du egentligen inte har nåt problem (med akvariet alltså ) - utan att det är något som stör dina mätningar.jo jag fick iväg ena men ej för no3 ... Jo men vad stör testerna det är frågan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 13 december 2014 Dela Postat 13 december 2014 ja, det var ju det jag hoppades få ett svar på med dessa tester. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 13 december 2014 Dela Postat 13 december 2014 Men då bör du ju ha resultatet från "spårämnestestet" då i alla fall - är det något där som avviker mycket? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 14 december 2014 Författare Dela Postat 14 december 2014 Men då bör du ju ha resultatet från "spårämnestestet" då i alla fall - är det något där som avviker mycket? Skriver privat till dig PM så kan du logga in på tritonlab och kolla själv Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 21 december 2014 Författare Dela Postat 21 december 2014 Hej hopp nu har man haft nya maxspect pumpen ett tag och den har blivit betydligt tystare. Men ett problem kvarstår jag kan inte köra den i back läge kontroll blir röd får felsöka Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 24 december 2014 Författare Dela Postat 24 december 2014 God Jul på er alla Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 5 januari 2015 Författare Dela Postat 5 januari 2015 Nu har vi kommit fram till att kol källa inte funkar hos mig i alla fall Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 5 januari 2015 Dela Postat 5 januari 2015 Hmm trist Thomas... Hur ligger du till med no3 po4 nu? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 5 januari 2015 Författare Dela Postat 5 januari 2015 No3 50 po4 0.07 måste få balans i mellan ska göra ett 200 liters byte sen vänta en vecka och görA ett tillhur går det själv Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 5 januari 2015 Dela Postat 5 januari 2015 Väldigt märkligt det här. Vad sa triton-lab testerna?/Björn Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 5 januari 2015 Dela Postat 5 januari 2015 Triton Lab mäter inte NO3. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 5 januari 2015 Dela Postat 5 januari 2015 Triton Lab mäter inte NO3.Jodå, det finns ett sådant också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 5 januari 2015 Dela Postat 5 januari 2015 Triton Lab mäter inte NO3.Det finns två olika tester och ett mäter även NO3.Jag var mest nyfiken att se övriga värden Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 6 januari 2015 Författare Dela Postat 6 januari 2015 Greger kan väl berätta hur allt såg ut han har varit inne och kollat själv Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 6 januari 2015 Dela Postat 6 januari 2015 (ändrat) Ja, det är en del underliga avvikelser....Calcium över 530koppar 2,20 - varningsflagg!, ska vara "noll"Molybden 3ggr för högt - också varningsflaggAlu 25ggr för högtLitium 35% för högtVanadium 35% för högtFosfor/fosfat är lite högt (PO4 0,06)Jod och strontium ligger lågt.Men som jag sagt tidigare - jag tror dina största delen av dina nitratproblem ligger i något som stör testet - prova att skicka ett HLPC test till Tritonlabs för att se om du får annorlunda resultat avseende NO3 Ändrat 6 januari 2015 av greger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 7 januari 2015 Dela Postat 7 januari 2015 Hade jag så underliga (kassa) värden skulle jag byta mycket vatten med ett annat saltSkickas från min iPhone via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 7 januari 2015 Författare Dela Postat 7 januari 2015 Vi har gjort massa 200 liters byten med veckas mellanrum kommer tillbaka ändå ska byta 200 liter strax igen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 7 januari 2015 Dela Postat 7 januari 2015 Tja, jag tror ju inte att saltet är boven - dels för att att Thomas använt olika saltfabrikat, dels också gjort en total omstart med ny sten men hamnar tillbaka på ruta 1 igen.Så jag tror det finns någon yttre påverkan/faktor som ställer till det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 7 januari 2015 Dela Postat 7 januari 2015 Tja, jag tror ju inte att saltet är boven - dels för att att Thomas använt olika saltfabrikat, dels också gjort en total omstart med ny sten men hamnar tillbaka på ruta 1 igen.Så jag tror det finns någon yttre påverkan/faktor som ställer till det.Min teori är att det något skit med kranvattnet. Colan här på guiden har liknande problem och bor väl i närheten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 7 januari 2015 Dela Postat 7 januari 2015 Tycker att osmosen borde ta upp merparten av problemet - såvida inte Bålsta kommun använder reaktorvatten i nätet 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Axxe Postat 7 januari 2015 Dela Postat 7 januari 2015 Tråkig följetång att läsa, hoppas ni hittar orsaken. Kan det vara något i karet som förorenar, metallkoppling, giftig fog/packning el dyl? Något som dräper bakteriekulturen så No3 skjuter i höjden? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 8 januari 2015 Dela Postat 8 januari 2015 Om bakteriekulturen dog skulle inte No3 skjuta i höjden. Fiskarna skulle dock snabbt dö i ammonium-förgiftning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Axxe Postat 8 januari 2015 Dela Postat 8 januari 2015 Sant det. Men om nu koppar alu molybden ligger högt, metallförgiftningar kan ju iof leda till att organismer får hämmad näringsupptagningsförmåga i många fall. Därav högt NO3. Tänker lite högt bara. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 8 januari 2015 Dela Postat 8 januari 2015 Alu kan ligga om man använder Alubaserad fosfatremover. Koppar kan ligga högt om man använder korallfärgningspreparat. Det bör normalt tas upp av silikatfiltret vid osmosen så jag tror inte på vattenledningsvattnet.Högt nitratvärde får man ofta om det är nitrit i vattnet. Jag skulle prova att inte mata något i karet en dag och sedan mäta nitratvärdet innan matningen nästa dag.Då är det "bara" molybden kvar och det misstänker jag tyvärr kommer från ett av de salt du använt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Conjor Postat 8 januari 2015 Dela Postat 8 januari 2015 Hej ingen expert men om nu dessa komponenter är totalt ur spår:Calcium över 530koppar 2,20 - varningsflagg!, ska vara "noll"Molybden 3ggr för högt - också varningsflaggAlu 25ggr för högtLitium 35% för högtVanadium 35% för högtFosfor/fosfat är lite högt (PO4 0,06)och man startat om med ny sand ny sten och nytt vatten så är det ju frågan ärall utrustning den samma ? är det någon gemensam nämnare av utrustning mellanom jag nu fattat rätt att 2 har i princip samma strul ?Det akvariet som sattes upp som funkar vad har det som dom andra inte har ?Något av metall som är gemensamt i någon utrustning ?Om nu detta inte ger något så är man ju tillbaka på vattnet igen Osmos om jag förstår det rätt ochdå skulle jag ta de 200 liter Osmos och innan man blandar i Salt köra detta Easy-Life fluid filter mediumi detta med en pump med filtersvamp ett dygn som förslag om nu hälften av vad Easy-Life låvar att det tarbort så borde vattnet bli nästan helt rent från all förorening.Detta medel använder jag och bland annat Lasse när vi tar vanligt kranvatten för att blanda nytt saltoch det funkar.Länk till vad medlet gör:http://www.easylife.nl/en/freshwater/easy-life-fluid-filter-mediumEn flaska startbakterier kan man ju också slänga om man byter 200 liter på360 om det nu är rätt liter men inte några andra medel till att börja medförutom Aktivtkol och järn eller alu fos granulat i strumpa.Lycka till Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.