Vargklo Postat 1 mars 2006 Postat 1 mars 2006 Jag gråter när jag läser detta, Peter. Jag har inte träffat på någon som satsat så seriöst och vetenskapligt på detta som du.Samtidigt gläds jag år att du ändå blir kvar i hobbyn! Citera
Dez3d Postat 1 mars 2006 Författare Postat 1 mars 2006 Carl, eftersom jag nu byggt från scratch en gång så kommer jag nog göra det enkelt för mig nästa gång Jag lägger då min energi på att bygga en intressant biotop i stället. Känner idag att mycket av min energi gick åt till bygget. Nu ska jag ladda om!Calle, nanot blir min lilla kompensation, och är bättre dimentionerad för min plånbok. Roligt med lite miniatyr-DIY då också! Har du en Frogspawnfragg till kuben? Kan komma förbi med belysningen någon gång!Jag hoppas dock att få vara med på träffarna i alla fall och fota lite Citera
crille Postat 1 mars 2006 Postat 1 mars 2006 ja du känner bäst själv.det blir nog ett grymt nanolycka till Citera
Vargklo Postat 1 mars 2006 Postat 1 mars 2006 Calle, nanot blir min lilla kompensation, och är bättre dimentionerad för min plånbok. Roligt med lite miniatyr-DIY då också! Har du en Frogspawnfragg till kuben? Kan komma förbi med belysningen någon gång!Jodå, jag sparar en fragg till dig! Observera att du nog behöver actinisk (blå) belysning för att den ska göra sig. När jag tog upp fraggen till mitt nano med 6500K vit belysning såg den brun och tråkig ut, inte rolig alls. Vilken belysning ska du ha till ditt nano?Jag funderar på vad sin ArtemieBreeder är för något, kanske intressant för mig? Har du en webblänk eller nåt? Citera
Dez3d Postat 1 mars 2006 Författare Postat 1 mars 2006 Tack Calle!Jag kommer att byta ut belysningen i nanot till denna 22.2cm långa 2x4W T5:Ska ha ena röret på 10.000K och andra på 20.000KHur brett är locket på ditt nano?BReedern finns på denna länk. Jag han aldrig sätta igång den, men man kan odla det mesta med den: http://www.aqua-medic.de/seawater/en/14/aquabreed1000/M.v.hPeter Citera
Vargklo Postat 1 mars 2006 Postat 1 mars 2006 Tack Calle!Jag kommer att byta ut belysningen i nanot till denna 22.2cm långa 2x4W T5:Ska ha ena röret på 10.000K och andra på 20.000KHur brett är locket på ditt nano?BReedern finns på denna länk. Jag han aldrig sätta igång den, men man kan odla det mesta med den: http://www.aqua-medic.de/seawater/en/14/aquabreed1000/M.v.hPeterMitt nano har bredden 30 cm, vilket också är bredden på locket.Vad var dina planer med artemiareaktorn? Skulle du odla artemia? Vad behövs mer för att den ska funka? Är lite småsugen själv, men kan inget om det...EDIT:Jag ser att du har lagt till försäljning av en 36W-belyning på din säljannons. Det är väl inte samma som vi har talat om ovan? Citera
Dez3d Postat 1 mars 2006 Författare Postat 1 mars 2006 Calle, då kan jag till och med öka till 2x6W T5 armaturen! Artemiareaktorn köpte jag för phytoplankton. Jag kopte även en pytteliten artemiareaktor som man har i karet, och fom funkar hyffsat väl. Jag kom alldrig runt till att sätta igång reaktorn, men allt är klart och det är bara att hälla i saltvatten och en startkultur. Jag har köpt en mycket liten och tyst pump och en T5 armatur till som belysning. Sillikonslang med backventil är med.36W belysningen är den som är ovanför min sump nu, och den är ännu bättre. Citera
Vargklo Postat 2 mars 2006 Postat 2 mars 2006 Calle, då kan jag till och med öka till 2x6W T5 armaturen! Artemiareaktorn köpte jag för phytoplankton. Jag kopte även en pytteliten artemiareaktor som man har i karet, och fom funkar hyffsat väl. Jag kom alldrig runt till att sätta igång reaktorn, men allt är klart och det är bara att hälla i saltvatten och en startkultur. Jag har köpt en mycket liten och tyst pump och en T5 armatur till som belysning. Sillikonslang med backventil är med.36W belysningen är den som är ovanför min sump nu, och den är ännu bättre.Peter,Jag är inte säker på att belysningen på bilden får plats höjdmässigt under det transparenta stänkskyddet som sitter i locket på det nano som jag har. Om du ska ha ett liknande nano kanske du får göra dig ditt eget lock av lackad masonit eller liknande för att få plats med riktiga T5-rör (eller riktiga fattningar som det är fråga om). Kolla i nanotrådarna efter tips från de hemmapulare som skruvat isär sina lock. Citera
Draedon Postat 2 mars 2006 Postat 2 mars 2006 synd att du lägger ner det stora karet den här tråden har varit till stor hjälp, inspiritation, motivation osv. för en nybörjare som mig. hoppas du får ett jobb och kommer tillbaka med ett fläskigt kar snart Citera
crille Postat 2 mars 2006 Postat 2 mars 2006 Mitt nano har bredden 30 cm, vilket också är bredden på locket.Vad var dina planer med artemiareaktorn? Skulle du odla artemia? Vad behövs mer för att den ska funka? Är lite småsugen själv, men kan inget om det...EDIT:Jag ser att du har lagt till försäljning av en 36W-belyning på din säljannons. Det är väl inte samma som vi har talat om ovan?ett bra o billigt sätt är att använda en pet-flaska ,borra två hål i korken,sätt i en slang kopplad till en luftpump,häll i saltvatten + artemiaägg,vänta 24-48 timmar beroende på temperatur,sen finns små silar att köpa,jag har alltid en flaska igång Citera
GustavF Postat 2 mars 2006 Postat 2 mars 2006 Känns oms att Interpets Power Compact T5 18W evetuellt hade passat perfekt, men tyvärr verkar det bara finnas röret "Beauty light" till denna längd, vilket inte duger. Citera
Dez3d Postat 3 mars 2006 Författare Postat 3 mars 2006 Hej alla,saker och ting ändras konstant, och ibland till det bättre!Jag har fått bud på allt för karet, vilket i sig är en enorm komplimang. Jag har accepterat bud och bokat delar för folk. Dessvärre måste jag nu göra dom alla besvikna, för jag har fått säljförbud från mina föräldrar, som vill hoppa in och stödja mig med karet, efter allt slit dom vet jag varit med om.Jag hoppas att ni som lagd bud och fått svar har överseende för detta, om inte så får jag kompensera er på något sätt. Jag ber hemsk mycket om ursäkt!!!Jag hade förberett rubbet inför nedmonteringen av karet, var helt mentalt beredd och har köpt mitt nano som jag skulle ha som kompensation under tiden. Nu blir det ett komplement istället.Nu ska jag bara meddela alla som lagt bud Uppdateringar av nanot kommer snart! (eftersom arbetet redan påbörjats)M.v.hPeterPS. Jag ber om ursäkt för dramat! Citera
crille Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 skönt:skalok det är trist för er som bokat,men för mig som följt peters bygge är jag glad.så tänk två gånger innan ni skäller på honom Citera
GustavF Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 Härligt. Det värmer att höra. Hoppas även att alla köpare tar det med ro. Citera
Laggeman Postat 4 mars 2006 Postat 4 mars 2006 Ursäkta uttycket, men fan vad kul! Man ska vara glad för sina föräldrar, tror nog du kan slänga iväg ett tack till dem från de flesta här på guiden. Citera
Saxmark Postat 4 mars 2006 Postat 4 mars 2006 saker och ting ändras konstant, och ibland till det bättre!Jag har fått bud på allt för karet, vilket i sig är en enorm komplimang. Jag har accepterat bud och bokat delar för folk. Dessvärre måste jag nu göra dom alla besvikna, för jag har fått säljförbud från mina föräldrar, som vill hoppa in och stödja mig med karet, efter allt slit dom vet jag varit med om.Jippie!.. Grymma päron du måste ha en och eloge till dem! Citera
Sillen Postat 4 mars 2006 Postat 4 mars 2006 Jag kan bara säga GRATTIS till att du har så bra föräldrar!!! Jag kan bara konstatera att det inte bara är för dig de är toppen utan fölr oss alla här på forumet. Hoppas att du nu får ett bra jobb också så börjar ju allt komma i ordning igen! Citera
BroderIsak Postat 4 mars 2006 Postat 4 mars 2006 Bra att ha päron ibland heller hur..!!!! Fast dom tjatade på en hela tiden när man var liten.... Citera
Cosmo Postat 4 mars 2006 Postat 4 mars 2006 Gratulerar! Jättekul att det ordnade sig med allt. Hoppas att du nu får ett bra jobb också...MvhMartin Citera
Vargklo Postat 4 mars 2006 Postat 4 mars 2006 Jättekul, Peter Vi ser fram emot ditt fortsatta revbygge Citera
Dez3d Postat 4 mars 2006 Författare Postat 4 mars 2006 Tusen tack alla Ja, man är skyldig sina päron ett och annat. Jag uppdaterar lite senare med nanot som jag installerat skummaren på. Den kommer att ha dubbla pumpar, nitratfilter, fosfatfilter och T5 belysning. M.v.hPeter Citera
AlienOne Postat 4 mars 2006 Postat 4 mars 2006 Jag är super glad för din skull !!! själv har jag ett par päron som har stöttat mig med mina galna projek genom åren och jag serframemot att stötta min dotter med hennes Citera
Dez3d Postat 4 mars 2006 Författare Postat 4 mars 2006 Tack Peter. Jagtycker det ska bli spännande att se hur min sons intresse utvecklas för detta under hans uppväxt. Han är 5 månader snart och älskar att kolla på fiskarna. Funkar bättre än nappen ibland! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.