Gå till innehåll

Red Sea's "Nya" Coral Pro Salt


ynot

Rekommenderade inlägg

Det beror på vilket salt man använder, de senaste sorters salt jag använt (D&D H2Ocean, TM BioActif samt TM Pro Reef) har alla saknat denna utfällning, även om jag blandat hundratals liter åt gången. Vattnet har även klarnat i stort sett omgående med dessa salter, så att säga att det alltid blir så stämmer inte enligt min erfarenhet. Jag fick däremot utfällning på RSCP som jag fick en liten hink av och använde i ett lite mindre kar på 30 liter, men även där blev vattnet klart efter bara ett par timmar.

Ok, du har ju satt upp åtskilliga saltakvarier. En annan har bara akvarierna i åtskilliga år o vad jag då lagt märke till så har det blivit en viss utfällning vid nystart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på vilket salt man använder, de senaste sorters salt jag använt (D&D H2Ocean, TM BioActif samt TM Pro Reef) har alla saknat denna utfällning, även om jag blandat hundratals liter åt gången. Vattnet har även klarnat i stort sett omgående med dessa salter, så att säga att det alltid blir så stämmer inte enligt min erfarenhet. Jag fick däremot utfällning på RSCP som jag fick en liten hink av och använde i ett lite mindre kar på 30 liter, men även där blev vattnet klart efter bara ett par timmar.

Precis som lagge, aldrig haft detta med Korallen Zucht's reefers best eller TM Pro Reef

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag blandar 80-130 liter nytt per gång och dom syntetiska salten ja använt brukar resultera i helt klart vatten.

Red Sea´s vanliga kan ge lite rester eller beläggning medan Pro versionen brukar ofelbart resultera i utfällning.

Det beror nog bara på att dom har så höga värden att blandningen inte blir helt stabil.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det verkar vara skilda meningar kanske man ska ställa det mot vilken typ av vatten blandar ni det i? Kran vatten eller osmos?

Jag kör osmosvatten...

Red Sea´s salt skal alltid användas med osmosvatten för bra resultat enligt tillverkaren(oavsett vilken version det handlar om).

Kör man kranvatten och har otur så kan man nog få fällning med dom flesta salter som har lite högre värden.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med coral pro saltet och jag upplevde att det tar ett par dagar innan saltet blandas ut när man fyller karet för första gången ;D

Och detta är för mig en gåta.

Vare sig du blandar det i ett akvarium eller i en hink så är det ju alltid "första gången" som det blandas till, tar det då alltid några dagar innan detta salt blir upplöst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och detta är för mig en gåta.

Vare sig du blandar det i ett akvarium eller i en hink så är det ju alltid "första gången" som det blandas till, tar det då alltid några dagar innan detta salt blir upplöst?

Ett nyfyllt "tomt" akvarium utan biologisk aktivitet kan upplevas som disigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett nyfyllt "tomt" akvarium utan biologisk aktivitet kan upplevas som disigt.

Men om du har ett mindre kar, eller hink/spann/whatever, som du använder för att blanda nytt saltvatten vid vattenbyte, kommer det då också att ta ett par dagar för detta salt att lösas upp eller är det bara i det akvariet som man ska ha som visningskar som detta sker i? Man kan ju iaf tro det av ovanstående inlägg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt en hink, jag hade nog otur med dålig batch också, men det var det värsta mitt kar råkat ut för! Jag följde rådet (länge sedan) att det gick bra att använd det disiga vattnet till ett större vattenbyte.. Fällningen satt ÖVERALLT!!! Det slutade med att jag fick köra alla pumpar i ultraljudstvätten, skiten satt verkligen överallt! Och alla rutor och stenar fick göras rent!

Det fanns dock 2st bra saker med RSP.. Det höll uppfarten fritt från is, och hinken förvarar jag hundmat i!

Förövrigt var det ett riktigt jäkla skit salt!!! En gång är ingen gång, men två är två för mycket!! Om så många haft problem under lång tid, då handlar det inte om dålig batch utan om riktigt dålig kvalitetskontroll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om du har ett mindre kar, eller hink/spann/whatever, som du använder för att blanda nytt saltvatten vid vattenbyte, kommer det då också att ta ett par dagar för detta salt att lösas upp eller är det bara i det akvariet som man ska ha som visningskar som detta sker i? Man kan ju iaf tro det av ovanstående inlägg...

Du får väl tolka det som du vill, men nya akvarier utan intredning och biologisk aktivitet ser ofta lite disiga ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft två hinkar. Den första blev det disigt av, den andra var det bästa salt jag haft, korallerna slog ut jättefint. Då använde jag kranvatten, nu använder jag osmos och redseas vanliga salt. Eftersom så många har problem med saltet känns det lite som ett lotteri var gång man köper ny hink, inte värt att chansa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska ju också komma ihåg att de flesta "reef" saltern är framställda för att blandas med osmosvatten - speciellt då salter med kraftigt förhöjda värden av ca och mg - blandas dessa med kranvatten så blir det gärna utfällningar och tokhöga värden.

Jag har lite svårt att se poängen med dessa, det är ju lättare att höja än att sänka när man ska matcha in nyblandat mot karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...