Gå till innehåll

Göra levande sten av kalksten?


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

det finns ju faxe kalk sten att köpa och det är ju gammal levande sten som legat torr i berg sedan länge men hittar man fin porös sådan sten så skulle jag vilja påstå att den är lika bra som vanlig levande sten efter ett tag i akvarie. har du i levande sand från start så kommer organismer som kommer med sanden att bosätta sig i stenen mm så småning om vilket gör att faxen kommer funka lika bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som kännetecknar levande sten är att de under lång tid varit utsatt för diverse borrande organismer. Gångarna är från bakteriestorlek upp till någon cm. Vitsen är att djur i passande storlekar lever i gångarna och rensar stenen så att den inte kleggar igen. Den mångfalden tar det många år att borra upp i kalksten.

Men som ett nedersta lager där stenen är delvis täckt av sand finns det ingen anledning att ha riktig LS för cirkulationen begränsas av sanden. Och väljer man stenen noga syns ingen skillnad efter något år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok vad är LS för sten igentligen, är det lava typ eller??

LS är inte sten egentligen(iofs är väl lavasten inte heller "riktig" sten) utan en massa av olika kalkskelett från djur(framför allt stenkoraller) under många århundrades lopp som levt och dött vilket bildat lager på lager. Så LS är en sammansättning av korallskelett kan man kanske säga, i de flesta fall. För all LS är unik i uppbyggnaden. Men som regel är LS väldigt porös pga detta, sedan har ju LS en aktiv och rik bakterieflora. Som Stig berättar om.

Kalkstenen är ju som regel mycket mer massiv än den mesta andra LS. Den kommer ju heller inte bidra till djurfaunan i akvariet då den är "död", samt att den inte kan populeras på samma sätt som tex död LS skulle kunna. Men annars är den bra för att bygga upp revet med och så, det gör den gallant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var med o rensade en stor burk på kalksten, det var inte direkt svårt då man lätt kunde se skillnaden.

Var man minsta tveksam så räckte det att plocka upp stenen, den var mycket mer kompakt än LS och man kände lätt skillnaden i tyngd.

Det som gör mig lite skeptisk till funktionen är att faxe är så solid, den funkar bra till o grunda med men kan vara rätt ful om man har otur.

Därva rensades all faxe ur karet jag jobbade med.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok hittade nämligen två typer av kalksten på Hornbach, den ena är den vanliga full av hål i centimetersklassen och tung, den andra var mer som lavasten väldigt porös med mikroskopiska hål överallt dessutom mycket lättare trots större storlek:) ska nog köpa några sånna och testa i alla fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sista är nog vad som brukar säljas som "torr levande sten". Den brukar inte vara lika porös som riktig levande sten men ändå mycket mer än t.ex Faxesten. Den har ofta skiftande kvalitet. Ibland kan man bara skölja av den med duschen och lägga i en hink vatten en vecka så är den klar sedan. Ibland tar det en evig tid att få den ren + att den innehåller en massa fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok hittade nämligen två typer av kalksten på Hornbach, den ena är den vanliga full av hål i centimetersklassen och tung, den andra var mer som lavasten väldigt porös med mikroskopiska hål överallt dessutom mycket lättare trots större storlek:) ska nog köpa några sånna och testa i alla fall...

Den först nämnda är sk hålsten. Väldigt tung sten med massa håligheter i. trotts alla hål känns det som det är bly i den. Jag hade en massa sådana i mitt tanganyika akvarie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det skiljer typ 100 kr/kg på LS och Faxe/hålsten.

Så ja det är alla gånger värt att ha den som bas, framförallt om man ska ha en del.

Dock måste man ha i några kg riktig LS, då ska man ju helst försöka hitta riktig porös och fin sten så man får med mycket småkryp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...