Gå till innehåll

Försäkring via Folksam


Roger.J

Rekommenderade inlägg

Hej tänkte bara skriva om ett dilemma man har med försäkringar.

Hade stömavbrott med en följd av fiskdöd.

Pratade med vattenfall under avbrottet där dom säger att dom står för kostnaderna för död fisk men efter anmälan och 4 månaders väntan så står dom ej för detta allså avslag.

Pratade under samma period med mitt försäkrings bolag som sa att jag måste först kräva detta av vattenfall och om dom inte står för det så skall detta gå på min försäkring pga att jag tagit en extra försäkring med drulle för att just mina akvarium samt fisk skall vara försäkrade vid tillfällen som detta.

Har sedan pratat med folksam igen som säger att givetvis skall dom stå för detta & tycker det är dåligt att vattenfall ej står för detta; men att jag måste styrka detta på något vis.

Skickar in alla papper och får till svar att ingen utbetalning kan ske pga att folksam inte betalar ut för djur (det vart just detta jag frågade när jag täcknade min extra försäkring).

Detta kallar jag för rent bedrägeri från folksam och skall gå vidare i ärendet

Så ett litet tips när man tecknar extra försäkringar är att inte bara fråga utan se till att få detta skriftligt.

Detta fall var inte med saltvatten utan med petrochromis av lite udda arter som kostar en hel del pengar vissa fanns inte ens att köpa i sverige.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men problemet i mitt fall var just att jag frågade pga att vissa av fiskarn kostade 2500:- st och man hade ju inte bara en av vardera sort utan större grupper av de flesta arterna.

Men tyvärr så tog man en försäkring som inte gäller fast dom sagt att det skulle göra det.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som man får ta kontakt med Länsförsäkringar & If framöver.

Sedan ang att säga att det skulle vara något annat än det var är ju ett bedrägeri men vem vet det kanske är dumt att säga som det är utan man kanske måste ljuga för att försäkringen ska gälla men tycker själv att man ska vara ärlig och kommer att fortsätta så även om man inte får rätt (ärlighet varar längst enligt mig själv)

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som man får ta kontakt med Länsförsäkringar & If framöver.Sedan ang att säga att det skulle vara något annat än det var är ju ett bedrägeri men vem vet det kanske är dumt att säga som det är utan man kanske måste ljuga för att försäkringen ska gälla men tycker själv att man ska vara ärlig och kommer att fortsätta så även om man inte får rätt (ärlighet varar längst enligt mig själv)MvhRoger
Allt handlar om att komma till rätt handläggare, första jag kom till på LF vägrade ersätt nåt annat än fisk.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan väl tillagga att varför jag skriver om detta är att vi som har våra akvarium hemma bör kolla vad som gäller och få det skriftligt så man slipper att bli besviken när försäkrinsbolagen säger att det inte gäller även om dom sagt något annat via samtal tidigare och man tagit extra försäkringar som man tyvärr ofta betalar för dessutom.

Så se till att få det skriftligt så kanske man får det man betalar för.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt handlar om att komma till rätt handläggare, första jag kom till på LF vägrade ersätt nåt annat än fisk.

Då får jag hoppas på att man får prata med någon annan imorgon för jag vet att dom betalat ut för fisk till andra fast dom inte haft extra försäkringar.

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det i vissa fall så försäkringsbolagen fungerar. Man bör ha allt på papper.

När jag startar upp igen ska jag kolla upp med mitt bolag vad som gäller och inte gäller och få det svart på vitt.

Det finns visserligen ett gäng liknande trådar, men det tål att påminnas om med jämna mellanrum.

Lite OT:

Det är inte bara när det gäller akvarier som ställer till det.

Det gick hål på en tanktrailer (lastad med svavel) på en parkering till en vägkrog när killen var inne och åt.

Tanken sprack helt enkelt i en skarv.

Försäkringsbolaget täckte inte en krona av det!!!!

Hade det däremot gått hål på den under färd så hade dom betalat rubbet, man undrar ju vad skillnaden är.

Totalförstörd tank, sanering, ett par veckors stillastående trailer och bil (måste vänta tills svavlet stelnat så det gick att flytta på den, eftersom den var fullastad så kunde den heller inte kopplas från bilen) är inte helt gratis, vi snackar förmodligen 7 siffrigt.

Varför det sprack vill jag inte spekulera i, kostruktionsfel, ålder och utmattning eller vad det må ha varit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är ett intressant ämne.

Lika roligt varje gång det ringer ett försäkringsbolag och vill värva mig som kund. Dom frågar vilket försäkringsbolag jag har. Jag har Länsförsäkring. Så börjar dom babbla om alla fördelar m.m. Jag avbryter dom oftast och säger att jag har en ovanlig hobby och förklarar läget (har för närvarande 16 akvairer igång). Först blir dom tyst och sen ber dom oftast att få återkomma efter att ha rådfrågat sina experter och det var visat sig varje gång hittills att det är endast Länsförsäkringar som ersätter djuren i akvariet samt allt runt omkring beroende på orsak. Varje gång så är det lika roligt att berätta att dom inte håller måttet. Hade IF ett kortare tag men dom ersätter inte djuren vid närmare granskning.

Låter ju intressant att vissa har fått svar att vissa försäkringsbolag ersätter visst belopp. Det kanske börjar bli känt bland alla försäkringsbolag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har LF hos oss, blev själv utsatt för ett strömabrott med fiskdöd till följd. Försäkringsbolaget bad mig ta det med kraftbolaget i första hand, de sa att de ite ersatte djur som dog pga strömavbrott, de tyckte att man skulle ha ett reservkraftsaggregat om man nu hade så känsliga djur (!). Lätt att säga, men även om så varit fallet så inträffade strömavbrottet på dagen då jag var på jobb. Iaf så återkom jag till försäkringsbolaget och de ersätter inte husdjur som dör pga yttre omständigheter som ett strömabrott är.

Däremot! Hade jag sagt till dem att jag av misstag tappat en burk med magnesium eller strontium eller annat i karet och detta hade lett till min fiskdöd så hade jag fått ut allt på försäkringen då det hade varit ett misstag från min sida.

Det beror alltså helt på vad som sker för att man ska få ersättning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter nytt samtal med högre instans så har jag fått fel svar av min handläggare

för Folksam betalar ut för djur & specielt med tanke på min försäkring men

fallet skall kontoleras igen innan svar ges så fortsättning

följer.

Mvh

Roger

När jag själv hade massdöd i min burk pga sjukdomsfall så fick jag först svar ifrån Folksam att dom skulle ge mig ersättning och det skulle minsann lösa sig. Skickade in bilder och den informationen dom begärde, Fick svar efter någon dag att dom inte skulle betala någon ersättning för att dom inte ersatte djur. Känns ju trevligt att dom inte verkar veta vad dom pratar om. Jag hade ju "drulle" försäkring och skulle akvariet ha spruckit istället då skulle jag enligt dom istället fått ersättning. Men vi hoppas att det löser sig för din del och du får pengarna du begärt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hemförsäkring genom Folksam och vid en läcka så dog alla djur. Folksam ersatte allt till 70% av värdet, och de resterande 30% kunde jag få ut om jag visade upp kvitto på nya inköp. Hade tilläggsförsäkring. De ersatte även golvet som gick åt skogen (ekparkett) men till en högre självrisk då de hade det som policy vid vattenskador. En förlust blev det ju i och med självrisken, men jag är ändå nöjd att jag kunde få ersättning för något. Ska passa på att få skriftligt på vad som gäller vid ersättningar nu när jag kört igång ett kar igen! Hoppas allt löser sig ändå för dig! Tycker bara det låter konstigt att det ska spela roll om det handlar om sjukdom, elavbrott eller läckage. Djuren har ju avlidit och ägaren har lidit en ekonomisk och emotionell förlust!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger bara ljug, hemskt men sant. Jag har haft min beskärda del av bråkande med försäkringsbolag då jag fött upp katter tidigare. Samma sak där, kolla vad de inte täcker i det finstilta och välj något som de täcker. Begär att alltid få allt skriftligt, underskrivet och klart INNAN man byter till dem. Inga avtal är så dåliga som telefonavtal och kan man så spela in alla samtal. Glöm dock inte att informera säljaren om att du spelar in. Hemskt men sant, å andra sidan så precis som med banker är de bara till för att tjäna pengar till sina ägare inte tahand om de som anlitar dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är riktigt jobbigt när man hamnar mellan stolarna sådär, men det är rätt vanligt för försäkringar, en av sakerna det talas mycket om i denna tråden är drulleförsäkring, men den har oftast inverkan på när ett elavbrott orsakar felet, den är mer om du själv orsakar skadan, så hade du dragit ut kontakten av misstag och de hade dött så hade du haft en större chans att få pengarna på drulle. Nu är det ju så att felet är Vattenfalls, vilket gör att det är dem som ska ersätta det, det som försäkringsbolagen gör ibland är ju att för att inte få för mycket badwill så betalar dem ändå fast de egentligen inte är skyldiga till det... Problemet är ju att det är en djungel med försäkringar, och står det inte väldigt tydligt i kontraktet, så kan de slingra sig ur det om de vill... Förhoppningsvis har Vargklo lite tid över nån dag och ser denna tråden, för han har stenkoll på dessa delar...

Att ljuga för försäkringsbolaget för att få pengar är ju att räkna som bedrägeri, ingenting jag rekommenderar, inte för att risken att åka fast är så stor, men att begå ett brott för att komma över pengar för mig är väldigt oetiskt, även om man kan känna att försäkringsbolagen ofta lurar en så begår de sällan några brott. Att människor inte läser igenom försäkringsvillkoren är ju ett stort problem, de tror att de har täckning för nåt de inte har...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en känsla av att det är lite hårklyverier som lämnar lite olika tolkningar. Våra hemförsäkringar (och drulleförsäkringar) är ju inte djurförsäkringar, dvs de försäkrar inte om djuret dör at någon sjukdom eller hoppar ur. Däremot vid en läcka så betalar de de skador som vattnet orsakar och i ett fall hemma hos mig när mitt akvarium gick sönder så orsakade ju vattnet skadan eftersom det försvann - det fick jag till svar när jag trodde att jag inte skulle få för de döda fiskarna vid ett läckaget. Samma borde gälla om du tappar vodkaflaskan i karet eller snubblar och drar ur kontakten utan att märka det. Detta gör ju att i ditt fall kan det nog bli frågan om många kontroller av vad det står i papprena.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hemförsäkring genom Folksam och vid en läcka så dog alla djur. Folksam ersatte allt till 70% av värdet, och de resterande 30% kunde jag få ut om jag visade upp kvitto på nya inköp. Hade tilläggsförsäkring. De ersatte även golvet som gick åt skogen (ekparkett) men till en högre självrisk då de hade det som policy vid vattenskador. En förlust blev det ju i och med självrisken, men jag är ändå nöjd att jag kunde få ersättning för något. Ska passa på att få skriftligt på vad som gäller vid ersättningar nu när jag kört igång ett kar igen! Hoppas allt löser sig ändå för dig! Tycker bara det låter konstigt att det ska spela roll om det handlar om sjukdom, elavbrott eller läckage. Djuren har ju avlidit och ägaren har lidit en ekonomisk och emotionell förlust!

Att bolagen inte kan betala för dödsfall vid sjukdom tycker inte är speciellt konstigt - det skulle ju dra igång en störtflod av skadeanmälningar från kunder till mindre nogräknade handlare - där handlar det ju om specialförsäkringar för husdjur typ Agria m.fl, men jag ser framför mig problematiken med att gå till veterinären för att få en diagnos på en akvariefisk.

Däremot finns det, åtminstone utomlands försäkring för dyra Koi-karpar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Lasse också påpekar handlar det nog ofta om hårklyverier eller handläggaren välvilja att tolka till din fördel - som i de flesta lagtexter och avtal handlar det ofta om vem som tolkar.

Däremot att försöka blåsa försäkringsbolagen är definitivt inget att rekommendera - om dom får vittring på bedrägeriförsök så finns det obegränsade resurser att nagelfara varenda mikroskopisk detalj i ditt ärende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...