Gå till innehåll

PeterGG's 54L


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej.

Nu var det dags igen. Nu räcker det inte med ett akvarium, utan nu får det bli 2.

För er som har varit här och kollat, så är kommer ni kanske ihåg att jag tjötade om att starta ett nano. Jag må medge att jag är seg i starten, och långsam i loppet. Men snart är detta akvarium blött.

Ett 54L akvarium, märke Aquael, genomborrat med två hål för avrinning. Det ena avrinningsröret hyser också returröret. En BTN modul för avrinningskam.

25L sump. En mellanvägg. Kanske använder 15-18L här.

En BM Nac3.5 till skummare.

2 doppvärmare,

1 MaxiJet pump 1000L till att börja med.

Jag avser att tillsätta ett aktivt kolfilter samt en fosfatreaktor. Till en början kanske det får bli strumpa.

Koraller? Fiskar. Jag har just nu nästan 20 morpher av Zoanthusar, två morpher av ricordea, 2 fotosyntiserande gorgonior, en vanlig gorgonia (dock väldigt liten, försöker rädda den). En kofisk och två eremiter som väntar på att få flytta in.

post-4058-1446892470196_thumb.jpg

Jag tänkte jag skulle köra detta lätt. Endast köra mjuka koraller, och ett fåtal sps-er. Det enda jag avser tillsätta är BioC via tillsatsvatten och förhoppningsvis BioM (om jag kan ha de i samma behållare utan reaktion.) Sen mata ordentligt.

Inspiration till Aquascape? SUSHI!

http://www.nano-reef.com/featured/?tank=39

Belysning?

LED.

Mer senare.

Detta akvarium har jag hållt på att förbereda i mer än ett år. Jag tror jag började i november 2010 att koka död sten i badrummet som jag ville bygga akvarium på.

Peter

post-4058-1446892470129_thumb.jpg

post-4058-14468924701506_thumb.jpg

post-4058-14468924701744_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska bara...

.. innan jag kör i vatten ska jag borra upp två hål i baksidan på möbeln för kabelgenomföringar (akvariebelysning ut, samt ström in). Tänkte att dessa hål får stå för "ventilation" av sumprummet också.

.. sedan ska jag också tvätta sanden ordentligt (ska köra med en påse sand jag har haft i ett annat akvarium. Och nu när jag testade den sanden, så är där rätt mycket skit i den.. så den borde tvättas och sen stå och dra ett tag i vatten för att dra ut fosfaten..

Ambititionen med akvariumet är att få ett lättskött akvarium, med låg energiförbrukning, till låg kostnad med mycket zoanthusar och gorgonior. Låg kostnad kanske redan har skitit sig.. Men bra blir det nog.

Kul att se att du lever Kim.. det var länge sen jag såg dig aktiv på forumet..

Jag har bett dig uppdatera din tråd med ditt nya bygge. Lite bilder hade varit spännande.

//Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste få komma förbi när detta är igång :)! Svarade jag någonsin på PMet du skickade ang. leds? jag minns att jag började skirva men blev osäker nu om jag skickade iväg... :P

Jo du svarade. Och jag har bestämt mig för att köra LED. Det blir nog Maxspect, den stora rampen. med 40% vita, 30% Blue och 30% Royal Blue. Men jag funderar fortfarande på om Cree behövs. eller om jag ska klara mig med Semi. Tack för svaret. Mycket att tänka på.

Alternativt 50-25-25. Ska prata mer Eric om det.

Jag vill komma förbi och kolla ditt också.! Hoppas det går bra för dig. Hur gör du - är du kvar i norge eller?

Kvällens update, Nu har jag slängt i grusen i en spann, sköljt den två gånger, och nu får den stå och dra ur fosfat över natten. Imorn får den sköljas igen. Sen tänkte jag låta den dra ur med osmosvatten 2 ggr. eller ngt. Resten får algblomma bort. Blötläggning av karet är endast 2 dagar bort och 2 hål.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Jo fortfarande i oslo på vardagarna, verkar som att de kan fortsätta så ett tag. Allt rullar på och växer rätt bra hade ett litet missöde med pumpen till min zeovit reaktor som sög upp en vääääldigt stor mask som satte stop på zeovit reaktorn under en veckas tid, blev tvungen att akutbyta sten (hade just bytt) så tog död på mycket bakterier, Inget major, men fick lite högre näringsvärden Fosfat steg till 0.2 under tiden och vissa av SPSerna tappade lite färg, men inget som inte återhämtar sig.

Enda riktigt tråkiga jag varit med om är att min montipora setosa frag som hade börjat ta sig blev massakrerad av min röda anemon när jag var borta, satte sig mer eller mindre på den, inte en enda polyp som hade kvar sin väldigt fina orange'a färg :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist.. Verkar vara en j-vla hets på montipora setosa nu..

Men har du klarat att så många veckor och jobba i norge, och så få missöden med akvariet är ju det grymt. Grymt av tjejen att ställa upp och sköta det också. Har du hunnit med att lägga i nya grejer i karet? eller blir det mer.. status quo.. eftersom du är i norge hela tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist.. Verkar vara en j-vla hets på montipora setosa nu..

Men har du klarat att så många veckor och jobba i norge, och så få missöden med akvariet är ju det grymt. Grymt av tjejen att ställa upp och sköta det också. Har du hunnit med att lägga i nya grejer i karet? eller blir det mer.. status quo.. eftersom du är i norge hela tiden?

Du får helt enkelt komma förbi någon helg, måste säga att jag har en hel del nytt, Montipora Superman, en stor sunset montipora (grön/orange bas med blodröda polyper), 3 nya musslor (dock blev en tyvärr vält av min stora eremit och låg dåligt till några dagar så vi får se om den återhämtar sig, tyvärr började saker nafsa på foten av den då den var upp och ner men det var 3 veckor sedan och den verkar vara glad så tror vi lyckats klara oss igenom det).

Annars är det mest bara blandat med Acroporor och lite annat smått och gott.

Skall försöka få till mina violetta leds nu i helgen så får vi se va de ger för färg på korallerna, har kameran hunnit komma så kankse jag till och med uppdaterar min tråd som legat död i snart ett år :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå lever utan problem. Lever bara lite mer på den riktiga sidan än här.

Ska försöka få upp några bilder på eländena snart, fick för mig att flytta ena karet lite snabbt så får väll visa på vad som hänt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben: Grymt, verkar vara balla koraller. Ja vi får styra upp något någon gång (är medvetet avvaktande pga din arbetssituation).

Kim: Trist. Det e skittråkigt att flytta akvarium. Det är mycket att tänka på, stressigt, och jättelätt att något skiter sig. Dessutom är det lätt att få en näringsexplosion när man flyttar. (jag vet inte hur rutinerade gubbar löser det).. Hoppas det reder sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det blött!

och aquascapingen ligger.. 6000K är lite lamt men får duga för foto.

post-4058-14468924784382_thumb.jpg

Många viktiga framsteg. Allting höll tätt. Allting funkade.

Några förbättringsområden.

Lite hög vattennivå (16-17mm till kanten)

Lite svårreglerad avrinning (blir lätt sörpelljud)

Nac3.5 skummaren var riktigt högljudd. Blir vansinnig resonnans i lådan..

Har en liten grå dimma i vattnet som jag inte vet vad det är (om det är utfällning eller en fin dimma, bakterier eller vad) Har kört in mekaniskt filter för att bli av med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tack.

Kofisken är ganska svår.

Eller. Den är lätt att ta hand om. Men gör man ett misstag så dör den. Min kofisk har haft två kompisar, men de har dött. Den ena klarade inte av flytten från djuraffären, det stressade honom för mycket. Den andra hade jag i ett halvår. Men den var hela tiden lite svagare.. Vid ett tillfälle råkade han simma in i en korall som brände honom. Då släppte han giftet och dog.

Det var knappt att denna fisken överlevde flytten från mitt fraggkar till nanot.. trots att han alltid varit stark. Han blev jättestressad, släppte gift, och blev blek. men han kom tillbaka...

.. Fräcka fiskar, men de kan dö när som helst känns det som.. Etiskt gränsfall för min del till om jag ska köpa fler.. känns inte klockrent.

det är min erfarenhet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en Keyled Nano slim blue edition, från fishstreet. 75W.

Kofiskarna är alltifrån tåliga.

Jag köpte först frökenfiskarna för att ha dem som piloter. Men sen, de är ganska fina fiskar. Fast de är väldigt territorriella..

Jag var skitnervös när det var dags för att sätta i kofisken. Men det gick jättbra. Frökenfiskarna brydde sig inte ett skit om den..

annars har jag några lila gobisar också (N. Decora). fast de gömmer sig.. När jag satte i dem fick jag jaga rätt på fröknarna och sätta dem i sumpen ett tag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Tja.

Karet tuffar på.

Jag håller på att provköra min egna LED ramp nu. Hittils är enda problemet en inbygd timer som låser sig 1 gång av 14.. det e lite jobbigt. men Jag får köpa fler timers.

Har haft ett antal set-backs, där jag slagit ut rätt många sps-er i karet. Det jag har lärt mig är att det kanske är lite många zoanthusar i detta karet som krigar, och att detta inte är någon bra kombination med att byta vatten alldeles för sällan.

Så nu har jag gjort två 50%-iga vattenbyten i karet. och allting är på väg tillbaka.

Jag ska lägga upp två serier med bilder. en för blåljus och en för vitljus (dvs full belysning.. fast det är inte full.. jag har dimmat ned allting max.. annars bränner jag zoanthusarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...