Gå till innehåll

Vad ska man köpa för fiskar?


carlsson

Rekommenderade inlägg

Hmm? Du ska köpa det du tycker om, dom fiskarna du tycker är fina, sen frågar du ju butiks innehavaren om lämplig storlek på kar till just den fina fisken du ser och fastnar för, så kan man också fråga hur den är med revir, mot andra fiskar och om den är rev vänlig..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Titta gärna på dvärgkejsare, det är utomordentligt trevliga fiskar och bra prisklass. Aldrig 100% revvänliga, men någon enstaka kan inte ställa till oreda i ett 550 liters kar. En del kirurgfiskar skulle också passa i ditt kar. Enligt mig så skall ett kar också innehåller ett antal räkor. Mycket trevliga invånare som jag anser vara nyttodjur också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många av kirurgerna är prickkänsliga så ett uvc eller ozon är ett bra komplement om du gillar kirurgfiskar. ( Kan va riktigt bra algplockare)

Ett måste enl fru. barn o alla vänner är givetvis standardfisken "Nemo" Ett clownpar är alltid trevligt tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, lita inte bara på handlaren, du kan ha otur så är det någon som inte kan sin sak. Åk och kolla, skriv upp det latinska namnet och hem och googla i en timme och om den verkar perfekt för dig så åk och köp den. Eller ta med dig en smartphone och ställ dig i ett hörn av butiken. Många handlare än fantastiskt duktiga men inte alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du ska ha LPS, typ trachyphyllia så rekommenderar jag dig att inte köpa några kejsarfiskar. fått 4st fina trachyphyllia uppätna av 2 olika kejsare. den ena dog (ironiskt nog) någon dag efter den hade plågat ihjäl 2st fina trachyphyllia....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, lita inte bara på handlaren, du kan ha otur så är det någon som inte kan sin sak. Åk och kolla, skriv upp det latinska namnet och hem och googla i en timme och om den verkar perfekt för dig så åk och köp den. Eller ta med dig en smartphone och ställ dig i ett hörn av butiken. Många handlare än fantastiskt duktiga men inte alla.

Nu ska vi ju inte överdriva.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog vettigast o ha koll på vad man köper, fick höra en historia bara nu i fredags från en som hade köpt en kejsare på en handlares inrådan.

Han behövde lite nya koraller och en fiskfälla, inte så kul för han direkt men han litade på handlaren som verkade kunna sin sak...

Som i många andra branscher så kan man komma skrämmande långt på att ge intrycket av att vara kompetent, det är bara o se hur det går i byggbranschen som ändå har ett regelverk som ställer krav/riktlinjer.

Inom salt kan t.o.m. muppar som jag komma långt bara jag ger intrycket av att jag har koll eller vet mer än den som läser ;)

Problemet för dom duktiga handlarna är o få reda på all relevant data/info om vad man har i karet och hur man sköter om det.

En översiktsbild på systemet och invånarna skulle nog göra det betydligt lättare många gånger.

Stig kan nog jag med gå i godo för om det nu skulle hjälpa ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort några riktigt stora "misstag" de första månaderna jag hade karet pga handlares inrådan tex den där sjögurkan åt inte alls skräpalger den filtrerade och var vid dödsfall lika giftig som sjöäpple. Eller den där fisken som absoult inte skulle röra LPS käkade ett hål stor som en femkrona på min tracho på två timmar. Jag tror alltid man skall dubbelkolla och läsa lite extra för förmycket kunskap kan man aldrig få. Jag har aldrig handlat av Stig men han verkar ju bra och väldigt kompetent men alla är inte sådana så man skall ändå ha en del koll själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara instämma. Saltvärldens Bosse bildoktor ; )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bosse Bildoktorn är en av mina absoluta favoriter. Minns jag rätt så är vi dock väldigt oense på en punkt. Men det skall jag inte gå in på här för det blir alldeles för mycket OT. Självklart har jag Bildoktorns bok liggandes i hyllan. Undra jag när Saltdoktorn Stig tänker släppa en bok, det vore något att se fram emot;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...