ulfsa Postat 4 april 2012 Författare Dela Postat 4 april 2012 @backstrd Nix, inte köpt någon sten i ännu. Hinner jag ska jag åka och handla i morgon. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
backstrd Postat 4 april 2012 Dela Postat 4 april 2012 Det låter bra det. Nu börjar det roliga. Passa också på att fråga om den där packningen. Känns nästan som att det borde finnas en till. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 4 april 2012 Författare Dela Postat 4 april 2012 Saltet i. Om jag nu inte skulle hinna köpa ngn sten i morgon, hur länge kan karet stå med bara saltet i? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 4 april 2012 Författare Dela Postat 4 april 2012 Just det !! @ted64 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
backstrd Postat 4 april 2012 Dela Postat 4 april 2012 Nu ska väl jag egentligen inte uttala mig om det, men de mer erfarna får rätta mig om jag har fel. Jag tror du kan vara lugn, så länge du har cirkulationen igång har jag svårt att se att det ska vara några problem. Tror inte du klarar av att vänta så länge så att det blir ett bekymmer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 4 april 2012 Författare Dela Postat 4 april 2012 Vad är detta? Hittade den i kartongen för karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 4 april 2012 Författare Dela Postat 4 april 2012 @backstrd Tack, ja så är det nog Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 5 april 2012 Författare Dela Postat 5 april 2012 Angående skummaren; Är det verkligen så att man måste ta bort luftslangen till vredet ochlyfta upp en bit av hela skummaren för att få av behållaren och tömma den eller har jag missat någonting? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 5 april 2012 Författare Dela Postat 5 april 2012 Det verkar också som att kolet flyter upp och lägger sig mot vänster sida. Ska det vara så? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
qaws Postat 5 april 2012 Dela Postat 5 april 2012 Vad är detta? Hittade den i kartongen för karet.Jag hittade också den där biten fast i cirkulationspumpens kammare, har inte greppat vad det är än tyvärr. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nemisis Postat 5 april 2012 Dela Postat 5 april 2012 Hej!!Har ett RSM 250 som varit igång nu i lite mer än ett år. Några tips som kan vara bra:Skit i att lägga i alla filter, ska du ha något i de bakre facken så ha kol och fostfat remover där ev lite krossad sten. Jag har en strumpa med kol i det facket du har dina orginal kolpåsar i, ja de flyter upp lite inget som jag tror påverkar det hela nämnvärt. Ja man måste ta bort luftslangen för att få bort skummaren.Den du hittade i kartongen ska sitta på höger sida på karet om du står framför det en bit upp. Används som täckskydd där du kan koppla på tillbehöret för slangarna, fattar du vad jag menar? Jag har kopplat in min Tunze Osmolator i de vänstra facken med pumpen och kontrollpanelen samt osmoskar i den högra delen av skåpet längst ner.MvhF Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 5 april 2012 Författare Dela Postat 5 april 2012 Tack Nemesis för dina kommentarer! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 5 april 2012 Författare Dela Postat 5 april 2012 Köpt levande sten idag och lagt i. Fick hjälp av min fru med placeringen.Hon gillade inte mitt första förslag Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 5 april 2012 Författare Dela Postat 5 april 2012 Chocken då jag öppnade den här flaskan! Luktar värre än skit! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 5 april 2012 Författare Dela Postat 5 april 2012 Hur mycket vatten ska man ha i? Vatten ändå upp till den svarta ramen eller mindre? Varför jag frågar är att det lilla fönstret på vänstra sidan som visar min o max, inte verkar verkar refektera nivån på vattnet (hur det nu är möjligt). När jag har fyllt vatten upp till den svarta ramen visar det lilla fönstret att karet är överfullt, man ser inte ens vattennivån via det lilla fönstret. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
heba Postat 5 april 2012 Dela Postat 5 april 2012 Du justerar med överrinningskammen (som på bilden är i botten) dra upp den så den ligger ett par cm (om jag kommer ihåg rätt) under vattenytan. Detta kommer att påverka vattennivån du ser i fönstret på vä.kortsida. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 5 april 2012 Dela Postat 5 april 2012 Chocken då jag öppnade den här flaskan! Luktar värre än skit!Sorry, glömde säga det.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kobbens Postat 5 april 2012 Dela Postat 5 april 2012 Hej där! Det finns en orginal manual på Red Seas sida. Goggla på Red sea max, de finns där som PDF fil! Angående vattennivån: Är pumparna avstängda så brukar det bli ganska bra med ca 1-5 cm nedanför ramen. Luckan på brädavloppet är som de sagt justerbart. Starta dina pumpar och justera upp nivån med hjälp av luckan. Jag vill gärna ha en nivå i mitt så att jag inte ser vattenytan, men inte så vattnet tar i fästena till locket. När du känner att du har en lagom nivå i självakaret, så kollar du i nivåfönstret på vänstersidan. För mig funkar skummaren bäst om nivån ligger mellan 2-3 strecket uppifrån.Du får gärna ringa om du har funderingar. Eller maila givetvis..Glad påsk! MickeHur mycket vatten ska man ha i? Vatten ändå upp till den svarta ramen eller mindre? Varför jag frågar är att det lilla fönstret på vänstra sidan som visar min o max, inte verkar verkar refektera nivån på vattnet (hur det nu är möjligt). När jag har fyllt vatten upp till den svarta ramen visar det lilla fönstret att karet är överfullt, man ser inte ens vattennivån via det lilla fönstret. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kobbens Postat 5 april 2012 Dela Postat 5 april 2012 Här är länken!http://www.redseamax.com/redseamax/250Temp/redseamax/downloads250.html Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 5 april 2012 Författare Dela Postat 5 april 2012 @heba & @kobbens, tack för er hjälp! Jag hade ju totalt missat att man justerar vattennivån med luckan. Nu har jag fått ordning på det. Tack igen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 5 april 2012 Författare Dela Postat 5 april 2012 Någon som kan rekommendera en noggran och pålitlig termometer (förutom akvariedator som jag tänker införskaffa senare) ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 6 april 2012 Författare Dela Postat 6 april 2012 Har problem med att få vattennuvåb u det lilla fönstret på vä sida att vara stabil. Den åker upp o ner hela tiden och jag får justera med inflödeslocket hela tiden. Bågra tips? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 6 april 2012 Författare Dela Postat 6 april 2012 Hittat ngt litet kryp som kom med stenarna. Ca 1 cm lång och ser ut som en svart i fluffig fjärilslarv. Bra eller anus? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 6 april 2012 Författare Dela Postat 6 april 2012 Redan haft mitt första "Larm". Osmolatorn började pipa runt 3 i natt. Gick ner för att se vad som hände men för trött för att fatta något. Drog ur kontakten och slangen ur tanken. Ska efter frukost gå ner och undersöka vad som skapade nattens utryckning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 6 april 2012 Författare Dela Postat 6 april 2012 Tog ett fosfatprov igår bara för att det stog att man skulle göra det i RSM's uppstartslathund. Visade ju 0. Idag ska jag mäta nitrit, nitrat, fosfor och KH. Behöver få tag på en termometer också. Saliniteten ligger på 1.023 vilket jag förstår ska vara optimalt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.