Gå till innehåll

Mitt Red Sea MAX 250-projekt.


ulfsa

Rekommenderade inlägg

  • Svar 539
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

När man lägger i dom små liven, vilken typ av invänjning ska man ha?

Ska man ha påsen flytande i akvariet och succesivt hälla i eget akvarievatten?

Hur lång tid ska en invänjning ta och hur mycket vatten och hur ofta ska man isåfall

fylla på påsen?

Ska man hälla i akvarietvattnet man får från affären eller ska man undvika det?

Några frågor jag sitter och klurar på så här en snöig lördag.

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv brukar jag lägga påsen i akvariet, efter ca 15-30min häller jag i en kopp eller två(beror på hur mycket vatten jag fått från affären) akvarievatten i påsen och knyter igen den med mycket luft i. Det får stå en timme eller två, sen på med en eller två koppar till och så vänta en timme eller två igen. Håller på så oftast 3-4 ggr eller tills påsen nästan är full.

När jag är nöjd öppnar jag påsen och stoppar ner öppningen under ytan (så man får ut all luft ur påsen) sen låter jag fiskarna själva simma ur påsen i lugn och ro.

Själv har jag en cirk.pump riktad mot där jag brukar ha påsarna och då kan det hända att dom flyter iväg, kan jag inte "fästa" påsen på något bra sätt så brukar den få åka ner i sumpen. Men jag inbillar mig att det är bättre för fisken att få vara i akvariet så den kan spana in hur det ser ut på "revet" och leta upp något bra gömställe redan innan den kommer ur påsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv brukar jag lägga påsen i akvariet, efter ca 15-30min häller jag i en kopp eller två(beror på hur mycket vatten jag fått från affären) akvarievatten i påsen och knyter igen den med mycket luft i. Det får stå en timme eller två, sen på med en eller två koppar till och så vänta en timme eller två igen. Håller på så oftast 3-4 ggr eller tills påsen nästan är full.

När jag är nöjd öppnar jag påsen och stoppar ner öppningen under ytan (så man får ut all luft ur påsen) sen låter jag fiskarna själva simma ur påsen i lugn och ro.

Själv har jag en cirk.pump riktad mot där jag brukar ha påsarna och då kan det hända att dom flyter iväg, kan jag inte "fästa" påsen på något bra sätt så brukar den få åka ner i sumpen. Men jag inbillar mig att det är bättre för fisken att få vara i akvariet så den kan spana in hur det ser ut på "revet" och leta upp något bra gömställe redan innan den kommer ur påsen.

Tack för ditt tips. Man ska ta god tid på sig med andra ord.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra och ta god tid på sig, tom med sniglar och eremiter som sägs inte vara så känsliga är det bra och ta god tid på sig. Vad vinner man på och stressa egentligen?

Ja precis, ingen stress egentligen förutom att man vill se dom i akvariet så fort som möjligt men det är väl bara att lägga band på sig så att de mår så bra som möjligt under processen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sett att en del använder det och jag undrar vad nyttan är med ett UV-ljus för akvariet?

Det tar död på alla frisimmande organismer som passerar igenom. Tar tex "alla" vitaprick parasiter som passerar, tar tyvärr också död på alla bra organismer som råkar följa med vattnet. Alltid bra och ha uvc eller ozongenerator hemma ifall man skulle få problem, sen kan man köra dom hur ofta man vill.

Själv kör jag uvc dygnet runt alla dagar för tillfälligt pga att jag haft problem med vitaprick. Kommer antagligen sätta timer på den framöver och bara köra den vissa tider eller kanske bara vissa dagar beroende på vad som händer när jag drar ner på tiden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tar död på alla frisimmande organismer som passerar igenom. Tar tex "alla" vitaprick parasiter som passerar, tar tyvärr också död på alla bra organismer som råkar följa med vattnet. Alltid bra och ha uvc eller ozongenerator hemma ifall man skulle få problem, sen kan man köra dom hur ofta man vill.

Själv kör jag uvc dygnet runt alla dagar för tillfälligt pga att jag haft problem med vitaprick. Kommer antagligen sätta timer på den framöver och bara köra den vissa tider eller kanske bara vissa dagar beroende på vad som händer när jag drar ner på tiden...

Tack för ditt svar! Jag går från klarhet till klarhet tacke vare er på forumet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...