Gå till innehåll

Mitt Red Sea MAX 250-projekt.


ulfsa

Rekommenderade inlägg

  • Svar 539
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kämpar fortfarande med att hitta en balans mellan vattennivån och osmolatorn. Om jag petar upp luckan en

mm så sjunker vattennivån och om jag petar ner den så ökar vattennivån i det lilla fönstret till vänster. Nu står den

så att vattnet sjnuker lite grann tills osmolatorn sätter igång och slår av och så håller väl den på tills vattennivån

är OK hoppas kag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt olika, mitt kar på cirka 70 liter vatten avdunstade cirka 2 liter dygn, men om du kopplar bort bara sladdarna till själva pumpen, så kan man flytta sensorn utan att vattnet pumpas, så sätt då sensorn precis så lampan lyser grönt och inte blinkar, sen i med sladdarna till pumpen igen, så kommer den hålla den nivån alltid :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan det börjar finnas något att skumma, ska jag låta skummaren stå på

med fullt inflöde av luft eller ska jag dra ner inluften till 0?

Låt den stå med normalt läge, alltså med luft,, en skummare skummar inte bara skit i koppen, den hjälper till med så kallat "gasutbyte" och syre sätter vattnet också.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjort mina första mätningar idag. Skulle vara intressant att få veta om dom verkar rimliga.Lite osäker på om jag läst av vattenproverna rätt:

Temp: ~26 (har ännu ingen termometer men detta står doppvärmaren på)

Salinitet: 1.022 (verkar vara lågt)

KH: 8.4-8.5

Nitrit: 0

Nitrat 2

Fosfat: <0.03

Bild på hur jag läst av Nitrat:

post-6558-14468925118383_thumb.jpg

Ändrat av ulfsa
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Folket säger olika om det, visst med fiskar och koraller ska man ju absolut inte göra det, men jag har gjort det dom gångerna jag startat upp kar när det bara varit levande sten osv i utan problem man får ju dock tänka på att det kan ta lite längre tid för det att lösa upp sig då det kan lägga sig på ställen där det inte cirkulerar så bra,

Annars bara räkna ut hur mycket salt du behöver för att höja nivån sedan ta lite vanligt vatten inte mycket och bara blanda runt en massa så det värsta löser sig sen i med det .

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag nu behöver öka saliniteten, är det OK att hälla i saltet direkt med stenen i eller är det ajabaja och bara vattenbyte

som gäller ?

Du kan gott ligga kvar på den saltnivån.

Avdunstningen från ditt kar hamnar troligen runt 1½-2½ l/d med full belysning och normal luftfuktighet/temp på omgivningen

osmolatorn är känslig och reagerar om du tar ur en halv kaffekopp ur karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan gott ligga kvar på den saltnivån.

Avdunstningen från ditt kar hamnar troligen runt 1½-2½ l/d med full belysning och normal luftfuktighet/temp på omgivningen

osmolatorn är känslig och reagerar om du tar ur en halv kaffekopp ur karet

Tack Leffe, Osmolatorn var ju ett köp jag inte skulle vilja vara utan nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På bilden är det en rörmask, kan inte säga vilket släkte. Mycket bra djur annars. Vissa sorters rörmaskar är riktigt bra på att föröka sig med om allt stämmer för de i karet.

De sitter där och viftar med sina plymer och filtrerar ut lite mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoppar in med en fråga här.

Den sjöstjärnan som var på bilden har jag med i min lilla back med levande sten i för tillfället men ibland har dom som på din bild bara tre armar, släpper dom sina armar ibland och typ muterar till flera?

Bara undrar :)

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...