Gå till innehåll

Mitt Red Sea MAX 250-projekt.


ulfsa

Rekommenderade inlägg

Det här med kyla, är det ngt man måste ta höjd för direkt. Läste att RSM250 får en vattentemperatur

på +4 grader över omgivande lufttemperatur. Kan man montera på ett kylaggregat i efterhand på

ett RSM250 eller måste man göra det innan man fyller på med vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 539
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är med osmos. Läser om en del som använder vanligt kranvatten till sina kar men läser

också hur viktigt det är med att använda osmos. Själv kommer jag använda det men vilka

risker tar man om man kör vanligt kranvatten?

Riskerna med det är att du kan få med dig oönskade ämnen ner i karet. Jag har tidigare när vi bodde i Malmö använt kranvatten med gott resultat, sen vi flyttade till hus på landet så kör jag uteslutande med osmos, då vet jag iaf vad jag får ner i karet.

Det här med kyla, är det ngt man måste ta höjd för direkt. Läste att RSM250 får en vattentemperatur

på +4 grader över omgivande lufttemperatur. Kan man montera på ett kylaggregat i efterhand på

ett RSM250 eller måste man göra det innan man fyller på med vatten?

En kylare går alltid att ansluta i efterhand, nu vet jag inte ifall det finns speciella inkopplingar för detta på ett RSM250, men det går som sagt att lösa i efterhand om det skulle behövas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna jag tänkt på att köpa är ett par Oscellaris Clown, en chromis, multifärgad blenny, Yellow Watchamn Goby och Flame Angel. Sen

vet jag inte hur många fler man får i. Tänkte också börja med mjuka koraller som tydligen sk vara enklare att sköta för att sedan då

jag blivit lite mer erfarenhet hoppa på även hårda koraller.

Såg även en mussla på Triton som jag definitivt vill ha:

post-6558-1446892498617_thumb.jpg

Tips på andra fiskar & lättskötta koraller tas tacksamt emot. Nu bara väntar jag på

att Leffe på Triton ska ringa och säga att karet finns på plats för avhämtning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läser lite här och var om pellets. Vad använder man dessa till?

Fiskmat, vilken fiskmat ska man ge typ dom fiskarna jag listade?

Happy reading:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32139-NP-reducering-med-Biopellets

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?39530-Artikel-om-biopellets-(PDF-format)

Angående foder så kan du mata med de flesta frysfoder samt pellets från Ocean Nutrition, heter "Formula one" och "Formula two", samt flingfoder framtaget för marina fiskar. De flesta butiker har ett bra och brett sortiment. Själv kör jag en blandning av dessa pellets och två olika flingfoder samt ciklidpellets (De lite större fiskarna älskar dessa och äter dem med god aptit).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matar mina fiskar plus anemon nästan uteslutande med hemmagjord räkmix. Dem älskar det. Kollar nästan snett på flingorna om jag försöker fodra med det ^^ Alla i karet mår jättebra så jag antar att dem får i sig vad dem behöver. (:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är karet uppsatt. Har hunnit flytta på det till ett annat ställe sen den här bilden togs. Lite pyssel med att installera skummaren men hoppas att det blir rätt. Vattnet satsar jag på ska åka i imorgon.

post-6558-14468925066113_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här kanske du har kläm på redan. Men tänk på att stenen och ev sand tar upp ganska mycket volym också. Så fyll det inte smickfullt från början, för då rinner det över när du börjar stoppa i grejer. Men lite till kanske det behövs :)

Edit: för långsam..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det har du ju rätt i. Det räcker väl att få i tilräckligt så att pumparna funkar såklart ;)

En annan fråga jag har är runt den mindre pumpen som sitter på höger sida. Det ligger och vibrerar mot glaset och för

ett jäkla oljud. Hur fixar man bäst till det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade problem att mina pumpar låg för nära och vibrerade mot varandra. Jag klippte av en bit luft-slang från sötvattensakvariet och tryckte ner mellan, det borde funka för dig också. Men nån med rsm250 vet säkert bättre. Har du fått tag på sten förresten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kom två kolfilter med karet, skall båda läggas i eller är ett extra? Det verkar som att kolfiltren flyter upp

hela tiden och drar med sig gallret som sitter mellan dom och det biologiska filtert. Förhoppningsvis sjunker

de väl med tiden. La dom inte i blöt så länge som instruktionsboken sade.

@backstrd, tack det är ju en bra idé att få slut på oljudet. På den vänstra satt det någon

dämpare mot glasväggen som förhindrar detta. Undrar varför man inte gjort detta för den h

ögra pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...