Gå till innehåll

Diskutera migrering


Benighted

Rekommenderade inlägg

Kör på, känns lite jobbigt bara att erkänna när viruskontrollen går varm när man går in på detta trevliga forum. Så fort det är möjligt bara att flytta enligt mig,

hellre barnsjukdomar på ny sida än en massa strul på denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt FÖR. Även om det skulle vara nån knapp som är lite trasig eller text som är på engelska.

Det måste väl bara utannonseras i god tid så folk vet, jag menar så fort databas-backupen är tagen så blir ju "gamla" SG obsolete och allt som skrivs där kommer försvinna, så man kanske ska lägga en alert-info då. (borde finnas nån sån i admincp).

Nån som vet vår TTL?

*/Edit, jag slog upp det o det är bara 3600 (sekunder) så på en timme borde det max ta för dns

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara bra att som sagt annonsera ut när man tänker utföra det hela på första sidan och upplysa att forumet stänger ner innan backuppen utförs på databasen. Funktionen för att stänga forumet bör ju finnas eller ?

Och då riskerar man inte att något inte följer med och att ingen kan skriva i forumet som inte kommer med.

Säkert någon som missar det ändå men man minimerar risken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju testat det mesta relativt utförligt, om den förs över som den är nu kommer den se exakt likadan ut, men jag skulle gärna passa på och uppgradera till senaste versionen när vi ändå gör det, och då har några småsaker strulat till det... Precis som Wizz säger så stängs detta forum ner för nya inlägg osv, vi lägger upp en referens till den nya sidan så alla som loggar in kan logga in på den när den kommer upp igen, vilket borde ta ca 15minuter upp till en timme, samtidigt pekar vi om så att saltvattensguiden.se samt www.saltvattensguiden.se pekar mot den nya servern istället för denna gamla. Vi har en TTL (time to live) på namnservrarna som är på som freguz säger 3600sekunder (1 timme) sen pekar allt mot den nya servern och allt är förhoppningsvis frid och fröjd :)... de som inte varit här idag kommer förhoppningsvis inte ens upptäcka att nånting har hänt förutom att saker går snabbare. Eventuellt kan det bli mindre problem om vi väljer att uppgradera samtidigt, men det kan jag tycka det är värt, för då stänger vi igen en massa små säkerhetsluckor och vi minskar riskerna att den nya siten attackerad direkt...

Men vi (åtminstonde jag, och förhoppningsvis freguz) sätter oss ner och försöker fixa till småproblemen så vi kan migrera så snart som möjligt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör vad ni känner att det behövs.

Förstår jag det rätt att guiden kommer att vara nere ett tag när detta fixas men att när det är klart så kommer det att vara samma adress även om det är ny bostad för guiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör vad ni känner att det behövs.

Förstår jag det rätt att guiden kommer att vara nere ett tag när detta fixas men att när det är klart så kommer det att vara samma adress även om det är ny bostad för guiden?

Japp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...