Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

Trevliga mått, helt klart! :)

I nuläget så kör jag faktiskt på 2 chip mindre då dessa blev grillade vid mitt första test, och jag i dagsläget inte tagit mig tiden att beställa två nya chip ännu, men det ljus jag har idag, 280W, är fullt tillräckligt som jag ser det, ingen discoeffekt trots de 10cm som är mellan blå och vita. Antagligen beror detta på att jag kör en streamer riktad upp mot ytan så att det är kraftiga krusningar vilket inte gör att strålarna går rakt ner mot botten.

Osmostanken har blivit inkopplad idag, även min doserpump har kopplats in igen. Nya tester är satta till de närmaste dagarna så får vi se vad de säger.

Tack, då håller vi tummarna att två maxspect räcker för min del. Blir ett besök till hornbach i helgen och att påbörja byggandet av bänken :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 367
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har lite planer på en ny aquascape, som det är nu så är stenen placerad som i en grov cirkel med mycket luftighet både mitt i karet, men även runt om, sen står pelaren ungefär mitt i. Bra för fiskarna, mindre bra för min insyn i karet. :)

Planen är att flytta en del av stenen som är längst fram mer mot ena långsidan av karet så det blir mer som ett C istället med insyn från soffan där jag spenderar en del tid numera, men lillen på magen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite planer på en ny aquascape, som det är nu så är stenen placerad som i en grov cirkel med mycket luftighet både mitt i karet, men även runt om, sen står pelaren ungefär mitt i. Bra för fiskarna, mindre bra för min insyn i karet. :)

Planen är att flytta en del av stenen som är längst fram mer mot ena långsidan av karet så det blir mer som ett C istället med insyn från soffan där jag spenderar en del tid numera, men lillen på magen.

Det låter häftigt! Då får du just... en lagun!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allesamman!

Krabban är än så länge oidentifierad, har iofs inte lagt ner någon möda på att få reda på vad det är för någon. Idag såg jag den under samma sten, sittandes och plockandes på en annan sten efter vad som såg ut som algfilmen på stenen.

Det skulle iofs kunna vara en sådan här: http://se.reeflex.net/tiere/3550_Chlorodiella_sp.%2001.htm

Fredrik; jag är rädd för att filfisken har trimmat ner anemonerna på eremiten. Suget efter glasrosor och liknande blev väl för stort. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gick upp lite tidigare än vanligt idag (är ju pappaledig i ett par dagar till), tänkte att jag skulle passa på att köpa på mig lite levande nu när Zoogiganten har sina Crazy Days med start ikväll.

Sagt och gjort, satte väckaren på klockan 8.30, snurrade in på deras parkering lite innan 9 och var först på plats. -v-

Det blir med andra ord att ta med sig listan på nya roliga fiskar man vill ha, så får vi se ifall de har kommit med sändningen eller ifall man kan lägga någon slant på någon korall också kanske.

Eventuella inköp kommer att fotograferas och läggas upp här senare ikväll. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gick det med crazy days? Blev det några inköp?

Japp, men då tiden blev för kort för fotografering samma dag så har jag inte kunnat lägga upp någon bild. Med en 1-månad gammal knodd så får man prioritera om lite. :)

Tog ett par bilder igår eftermiddags, men fick inte tid o lägga upp dem, men i eftermiddag har jag fått en timmes "ledighet" så då ska jag kunna lösa det, annars får det bli under morgondagen, då jag är tillbaks på jobbet igen.

Inköpet bestod av 10st Pomacentrus smithi varav 9 har överlevt, 2st Cirrhilabrus laboutei varav 1 har överlevt, 2st Gobiodon atrangulatus, den ena försvann ner bland stenen, den andra satt i revpelaren i 2 dagar, sen har jag inte sett dem, men jag vet också att de är bra på att gömma sig mitt framför ögonen på en. Det blev även 5 nassarius-snäckor som dök ner i sanden rätt så omgående.

Frökenfiskarna som jag köpte ser dock mer ut som Amblyglyphidodon ternatensis, men det gör inte mig något då jag gillar dem ändå. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De liknar ju mina frökenfiskar, Laggeman

Mina är eventuellt Amblyglyphidodon ternatensis

MVH Lasse

Misstänker som sagt det samma för mina också, men de är trevliga och sällskapliga och inte alls aggressiva, så jag är nöjd med dem ändå. :)

Mina 2st Cirrhilabrus laboutei (som jag också misstänker för en annan art) verkar ha överlevt båda två, iaf så sa frugan idag att hon sett dem båda, i olika delar av karet, så misstänker att det eventuellt kan vara två hanar då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tagit mig i kragen och beställt en ny display till min GHL då den gamla inte var helt frisk och saknade en del tecken i rutan vilket gjorde det svårt att programmera den utan hjälp per telefon. Ser fram emot att kunna köra alla 4 kanaler nu och funderar på att börja med VÄS i kanal 4. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

For iväg och köpte en ny pump till pelletsreaktorn häromdagen, blev en maxijet-klon, en JBL, precis likadan och samma pump men med annan märkning bara. Tillverkad i Kina dessutom istället för Italien, men nu snurrar reaktorn igen iaf. :)

Till "the downside of things" hör att min Naso tyvärr slutade att äta och gick bort på 2 dagar efter det. Trist som attans, men det öppnar upp för inköp av någon annan variant, en Zebrasoma xanthurus står högt upp på önskelistan, men även ett nytt försök med en Acanthurus tristis som jag haft tidigare som var en riktigt trevlig bekantskap.

Får se vad man kan beställa hem från någon kommande sändning från den lokala fiskhandlaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

For iväg och köpte en ny pump till pelletsreaktorn häromdagen, blev en maxijet-klon, en JBL, precis likadan och samma pump men med annan märkning bara. Tillverkad i Kina dessutom istället för Italien, men nu snurrar reaktorn igen iaf. :)

Hur mycket media resp flöde in-/ut genom reaktorn kör du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...