Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

Jag har i dagsläget ca 2dl pellets och flödet är självgående, dvs kran på in- och utlopp är öppet fullt ut, så det är vad pumpen suger in som bestämmer flödet, men ska ta och mäta upp det så där vetenskapligt som det går o göra med en hink och en timer på en minut. :)

Pumpen ligger på 1000l/h, precis som den förra.

Funderar på att fylla på med mer pellets nu när jag kan bestämma flödet ur reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 367
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

, så det är vad pumpen suger in som bestämmer flödet, men ska ta och mäta upp det så där vetenskapligt som det går o göra med en hink och en timer på en minut. :)

Pumpen ligger på 1000l/h, precis som den förra.

Funderar på att fylla på med mer pellets nu när jag kan bestämma flödet ur reaktorn.

Köp en gardena flödes mätare 200:-

Borde funka att mäta enstaka saker å sedan spola rent den med sötvatten

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en gardena flödes mätare 200:-

Borde funka att mäta enstaka saker å sedan spola rent den med sötvatten

Intressant tanke Wrang, men då jag håller en någorlunda tajt budget i dagsläget så får en sådan "lyx" vänta. :)

Men absolut något för framtida inköp då det kan vara bra att ha ändå.

Nästa "stora" inköp blir nog en Hanna fosfatmätare för min del då jag litar mer på den än Saliferts test för just fosfat, även om en fingervisning är fullt ok för min del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var ju hemskt kul att den nu är på väg. Förhoppningsvis enkel att byta med.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har ju redan haft lådan öppen ett par gånger och kikat på insidan o klämt o känt på alla kablar, så det ska nog inte vara några bekymmer.

Displayen har kommit 40% på sin resa enligt DHL's godssökning. :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa "stora" inköp blir nog en Hanna fosfatmätare för min del då jag litar mer på den än Saliferts test för just fosfat, även om en fingervisning är fullt ok för min del.

Ett tips är att istället köpa den som mäter fosfor (P) då den är noggrannare för riktigt låga värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att istället köpa den som mäter fosfor (P) då den är noggrannare för riktigt låga värden.

Kan i mitt fall skriva under på detta. Blev iofs rekommenderad av handlaren att köpa den "vanliga" men då den visade 0 för mig var det ett dåligt köp. Detta var dock min erfarenhet i mitt kar som är unikt för bara mig. Du kanske kan utgå från vad salifert säger. Om den som för mig visade i princip 0 även där så kan det vara en indikation på att ta fosfor varianten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem min nya display till min GHL igår, brevbäraren kom och lämnade den direkt i dörren. :)

Efter en snabb installation fick jag satt dosen till 60ml, uppdelat på 4 doseringar över dygnet.

Nu när jag själv kan programmera kontrollern utan hjälp över telefonen så ska jag koppla in pump 4 till att dosera VÄS också.

Cyanon som kom när jag hade allt i ett temporärt kar vill inte ge med sig riktigt, så jag fortsätter att störa den och så får vi se vad ett par veckor med VÄS kan ge för resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I fredags skedde ett litet missöde...

Tjejen ringde och berättade att min gröna carpet-anemon hade vandrat in i min ena streamer, en Tunze 6095, så hon hade slagit av pumpen, men inte gjort något mer än så. Väl hemma fick jag petat ut den genom gallret och la den i en korg så den kunde få repa sig något, den såg rätt så sargad ut.

Jag upptäckte också att min filfisk var mer än mottaglig för rester av anemonen som åkte loss i samband med losstagningen, så jag får hålla extra koll på den så anemonen kan repa sig i lugn och ro. Funderar dock på att göra mig av med den och clownerna för att rikta in mig mer på min BTA och skaffa ett fint par Amphiprion perideraion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min carpet finns nu inte längre, den blev allt för svårt sargad i pumpen och de flesta fiskarna samt sjöborren gjorde inte återhämtningen allt för enkel heller. Lite tråkigt, men det ger ju en öppning för nyköp längre fram, en riktigt knallblå står ju högt på önskelistan över anemoner. :) Eller så säljer jag gruppen med clowner och siktar in mig på att enbart ha min BTA och skaffa ett par clowner till den istället.

Fick fixat en ny laddning balling härom dagen också, det var nere på noll så absolut läge för det med.

Jag har tagit ett steg mot att göra min osmostank mer rörlig så den ska bli enklare att fylla på. Bilder på det kommer så fort de sista detaljerna är klara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Är det saddleback clowner du har? hade gärna köpt den minsta av dig om dom ska ryka och du vill dela på dom.

Ifall jag bestämmer mig för att sälja clownerna så får vi se ifall det blir delning på dem, känns lite trist då de går fint ihop.

Trist med carpetanemonen, alltid risken med anemoner och streamers. Ser fram mot lite bilder.

Ja, det är tråkigt, men jag har span på en ny så vi får se vad som sker. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Efter missödet med anemonen tidigare så har jag funderat om och lägger carpet-planerna på hyllan ett tag nu, istället kommer jag skaffa ett annat clownpar till min BTA som känns lite ensam i sitt hörn av karet.

Det har tillkommit ett gäng mini maxi anemoner också som jag är väldigt förtjust i.

Har fått hem en ny returpump som ska kopplas in ikväll, är en DC-pump med kontroller för att ställa farten på pumpen.

Har även en ny skummare med samma typ av pump på gång, ska komma imorgon om DHL nu får rätt på adressen.

För övrigt så har jag startat upp en enskild firma som ska ha akvarieuthyrning i hemmiljö och försäljning av akvarieprylar på schemat. Jag har i dagsläget en kund redan som har ett kar jag tittar till en gång i månaden. Ovan omnämnda skummare och pumpar kommer också att ingå i mitt sortiment. Så fort allt är klart med webshoppen kommer jag att stiga tillbaks från min roll som moderator för att ingen ska få uppfattningen att jag modererar till min egen fördel på något vis. (Gör säkert någon glad... ;))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PRYLBUTIK!

Det tycker vi om! Ska bli kul att se vad det är för en pump du köpt, och framför allt om du är nöjd med den.

Jag själv är lite sådan, det är kul med prylar och småsaker som är bra-o-ha. :)

Kul med en ny firma! :) När planerar du få igång webshopen? :)

Som det är nu så har jag bara satt ihop en sida över det som jag kommer att sälja, men det kommer att komma upp en "riktig" shop sen med möjlighet till betalning via kort och paypal tex.

Jag inväntar lite småsaker innan jag blir annonsör här på guiden och kommer då samtidigt att bli vanlig medlem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...