LN21 Postat 17 maj 2012 Postat 17 maj 2012 Hej!Mina röda montipora och röda knappar har börjat tappa färg.Även mina gröna montipora har samma tendens.Kh 7Ca 410Mg 1300Nitrat mätbart (doserar lite Kno3)PH 7.9 på morgonen 8.2 efter fyra timmar.Tillsätter spårämne i Ballingen, Acroporerna/montipora/knappar växer rätt bra.Byter 5% i veckan.Men det verkar som om jag är påväg mot någon slags brist.Har ni några tips på vad det kan vara?????? Citera
Wiking Postat 17 maj 2012 Postat 17 maj 2012 Dina värden är ju ok, men låg nitrat kan vara en orsak. Kanske testa med att mata lite mer några dagar? Citera
Spooky Postat 17 maj 2012 Postat 17 maj 2012 Kan vara kaliumbrist, kolla om du har möjlighet.Ger urvattnade färger på framförallt flakväxande. Citera
Dimorb Postat 17 maj 2012 Postat 17 maj 2012 kaliumbrist som föreslagit tidigare.. kanske även påväg att bli för lågt magnesium.Gör du några större vattenbyten? Utöver de 5%? Vilka spårämnen tillsätter du? Lätt hänt att det blir lite skevt fördelat och särskilt om man har ett överskott av vissa koraller. Citera
LN21 Postat 17 maj 2012 Författare Postat 17 maj 2012 Strontium-BariumJodTungmetaller.Ska dosera lite mera Kno3 samt mata lite mera så får ja se om det blir någon bättring. Citera
Alexraptor Postat 17 maj 2012 Postat 17 maj 2012 Vad kör du med för belysning? Och hur länge sedan du bytte lampor?(förutsatt att du inte kör med LED) Citera
LN21 Postat 18 maj 2012 Författare Postat 18 maj 2012 Ja kör med LED, men ja sitter o grunnar på om nästa inköp blir ett Kaliumtest.ja har sedan några veckor matat lite mera och det har fått mina Euphyllia att bli lite gladare.Ju mer ja tänker på det så kan Ni ha rätt i att det är för lite näring, för att mina Acropora har aldrig varit snyggare än just nu. Citera
_Manne_ Postat 18 maj 2012 Postat 18 maj 2012 När nu kalium är på tapeten i tråden.. Är det inte för den blå färgen ? O järn/Fe för röd färg..Så kolla snarare Fe halten ? OM jag nu har rätt.. Med vänlig hälsning, Manne ---I am here: http://tapatalk.com/map.php?pzmnyjSent from my iPhone using Tapatalk Citera
LN21 Postat 18 maj 2012 Författare Postat 18 maj 2012 Ja varför inte, ja kör med halv dos tungmetaller,,,, kanske ska öka dosen lite. Citera
Wiking Postat 18 maj 2012 Postat 18 maj 2012 Ett riktigt ordentligt vattenbyte har aldrig tagit död på något. Misstänker man någon slags obalans, utan att veta exakt vad den består i, så föredrar jag ett regält vattenbyte. Men det brukar jag å andra sidan göra några ggr per år ändå. Citera
Sune Postat 18 maj 2012 Postat 18 maj 2012 När nu kalium är på tapeten i tråden.. Är det inte för den blå färgen ? O järn/Fe för röd färg..Så kolla snarare Fe halten ? OM jag nu har rätt.. Med vänlig hälsning, Manne ---I am here: http://tapatalk.com/map.php?pzmnyjSent from my iPhone using TapatalkJärn/Fe påverkar väl framförallt den gröna färgen..// Danne Citera
LN21 Postat 18 maj 2012 Författare Postat 18 maj 2012 Ja jo du har rätt Viking,,,,vill bra inte göra det nu innan träffen.Vill inte riskera att någon acro rasar av sin vikt, o slemmar ner hela karet:) (ja jo ja har gjort det misstaget)Men väl efter träffen så kommer ja att göra ett 50%igt, bära in ett 222 liters o slabba en hal da:) Citera
stigigemla Postat 18 maj 2012 Postat 18 maj 2012 Beträffande färger kan man kolla här: Vanligt är att man säger Jod mm stärker blå färg. Så här har Red Sea en åsikt som inte är så vanlig.Tyvärr säger de inget om doseringarna annat än: Avänd våra produkter. Citera
LN21 Postat 18 maj 2012 Författare Postat 18 maj 2012 Om nu den videon är någorlunda korrekt så är Kalium åt det röda och järn åt det gröna.Nu fattar jag oxå att det inte är så enkelt men det tåls iallafall att grunnas på Citera
_Manne_ Postat 18 maj 2012 Postat 18 maj 2012 Jag provade KZ's Fe tillsats... Resultatet var att min då röda flakmonti blev roströd snarare än röd.. Med vänlig hälsning, Manne ---I am here: http://tapatalk.com/map.php?o4jlsgSent from my iPhone using Tapatalk Citera
snickarn Postat 18 maj 2012 Postat 18 maj 2012 jag har doserat kaliumsulfat ett tag nu och märker en stor skillnad på mina röda montiporer Citera
Hirez Postat 18 maj 2012 Postat 18 maj 2012 Om du kan kolla ditt kalium värde vore det himla bra.. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.