Gå till innehåll

Jag och mitt lilla rev!=) - 120 liters juwel lido


Wigge

Rekommenderade inlägg

  • Svar 716
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Skumma blött är när man justerar skummaren så att det lättare rinner över skum/vatten i skummarkoppen. Det ser nästan ut som te i koppen. Jämfört med att skumma torrt, då justerar man ner skummaren så att man får ett kompakt, nästan torrt skum, materialet i koppen blir svart och tjockflytande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte fråga en fråga.

jag var orolig innan då korallerna inte använde något calcium eller magnesium. men nu är jag börjat använda en ny mh lampa så har det börjats förbruka ca och mg. kan det vara så att korallerna inte växte innan pga det dåliga ljuset och där med inte förbrukade ngt?=)

har börjat förbruka kh också. sjunker ca 3-4 i veckan nu så får hälla i 7-9ml bikarbonat i veckan också=)

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"jag var orolig innan då korallerna inte använde något calcium eller magnesium. men nu är jag börjat använda en ny mh lampa så har det börjats förbruka ca och mg. kan det vara så att korallerna inte växte innan pga det dåliga ljuset och där med inte förbrukade ngt?=)"

Imorgon blir det ett vatten byte men Instant Ocean salt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang tiilväxten så kan ha med ljuset att göra helt klart. Mg är väl ingen katastrof hur ser det ut i karet? Mår allt bra så är det inga problem. Bara inte värdena hoppa upp och ner så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag undrar om man kaske ska sätta ner en cirkulations pump i sumpen. för spser vill ju ha hög cirkulation för att man ska "spola" fram plankton till dem som de käkar, så menar om det är stillastånde vatten i sumpen så känns det som att de "planktonen" inte kommer upp ur sand och upp till karet? eller är jag på fel spår?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...