Gå till innehåll

Jag och mitt lilla rev!=) - 120 liters juwel lido


Wigge

Rekommenderade inlägg

  • Svar 716
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Nej, du tjänar inget på att det lyser bara utan det är för att något använder ljuset i sumpen till fotosyntes som det blir en fördel. Men om du sätter ljus på sumpen om natten kommer det nog iofs börja växa där faktiskt så det problemet löser sig självt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl på, det blir ju mindre yta då storleken är grövre. Men den grövre storleken kan ju passa en del organismer bättre än finkornig sand då det blir en "luftigare" botten med grövre kross. Har man större grävande djur som pistolräkor föredrar de medelgrovt grus att gräva tunnlar i, finkornig sand är svårt att bygga stora tunnlar i.

Men åter till frågan så kan grus också bli levande och det kanske på ett lite annorlunda sätt med. Det lär inte påverka karet negativt om man jämför med att ha finkornig sand. Utan det är upp till vad man vill hålla och se på som avgör substratstorleken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst, det är både för och nackdelar. Beroende på vad man har för behov :-)

Ska man ha en djup sandbädd så kan det nog vara bra att ha lite olika storlekar men främst då grovt överst och finare längre ner. Men jag är dåligt utbildad på dsb så det kan nog någon annan mycket bättre än jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt här vid datorn som är några meter från karet och hör ett ljus som låter precis som någon kastar småsten på glaset. så jag kollar bort och ser att det är min lilla hepatus kirurg som flyttar runt min korall kross! såg riktigt roligt ut=P

så nu till frågan, vad kan det bero på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...