Gå till innehåll

Jag och mitt lilla rev!=) - 120 liters juwel lido


Wigge

Rekommenderade inlägg

  • Svar 716
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

jag kan inte blanda ut mitt instant ocean salt till mer än 1020 resten av saltet lägger sig på bottnen och är omöjligt att bland ut=/

varför blir det så?

Lite mer info behövs :)

Temp i vattnet?

Hur gör du?

har du pump i kärlet som vispar om ordentligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan alla!

Känns lite pinsamt att fråga denna fråga när man utbildar sig till elektriker, men är itne så innsatt idet här med LED

Jag har sedan tidigare använt kjell och kompanys led lister till månljus. har sedan tidigare haft led listerna på MH kanten, men då MH blir så varm så hade de nu gått sönder.

så nu funderar jag på att sätta en list på mitt blåljus reflektor, men min fråga är nu om led listen kan klara värmen från mina 2 15W t8 rör?=)

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan alla!

Känns lite pinsamt att fråga denna fråga när man utbildar sig till elektriker, men är itne så innsatt idet här med LED

Jag har sedan tidigare använt kjell och kompanys led lister till månljus. har sedan tidigare haft led listerna på MH kanten, men då MH blir så varm så hade de nu gått sönder.

så nu funderar jag på att sätta en list på mitt blåljus reflektor, men min fråga är nu om led listen kan klara värmen från mina 2 15W t8 rör?=)

/Wigge

Bump
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite frågor om både sump och matning av BTA Anemon och SPS koraller=)

Så först till frågan om ljuset i sumpen. Jag ser med jämna mellan rum att folk ha sumpen släckt på dagen och tänd på natten. Varför har man det så?

Sen till frågan om matning av BTA och SPS koraller.

Skriv gärna vad ni matar era BTA Anemoner med!!!

Är det lönt att mata SPS koraller? och i så fall varför är det så och varför inte? Vad ska man mata dem med?

Hoppas någon har svar på mina frågor!

Ha en trevlig kväll, Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte kör någon "metod" a zeo tex så ska du inte behöva mata direkt till spserna.

Handlar det om att du vill få dom o växa? , du har sett mitt kar nu...

Det du ska överväga att hålla stabila är Kh,Ca,mg .. Dvs vatten kemin.. Nästa steg är Fosfat samt Nitrat..

Till fosfat så skaffa gärna en Hanna mätare, så du får ett korrekt värde om du gör rätt.. Den ska gärna visa 0.01 , 0.02 , inte mer..

Nitrat , lågt men inte noll..

Där har du grundbasen för ett lyckat kar..

Sen efter det kommer spårämnen osv.. Men har man inte grunden så är det kört .

Du kan mata btan med tex mysis , bara spruta lite på den så ska dom klibba mot anemonen.. Men som tidigare skrivit. ljus är själva grejen för anemonen.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Manne!=)

Du har inget svar på varför vissa har sumpen släckt på dagen och tänd på natten?

Det är som ehh.. Magnus skriver..

Ph't påverkar karet.. Då gör man så att

Man håller pht uppe genom att ha en tvärtemot belysningsdel i systemet som håller värdet mer stabilt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...