Gå till innehåll

Jag och mitt lilla rev!=) - 120 liters juwel lido


Wigge

Rekommenderade inlägg

Köper du Red Sea står det exakt hur du ska göra på flaskan.

Man skall börje med låg dos och mäta nitraten när och sakta höja denna tills man ser N och P har sjunker och vara kvar där tills man sår rätt värden för att sedan minska och hitta en balans. Viktigt att ej 0a då har man en krash nära. Så sakta och försiktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 716
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Du skall inte stressa i detta läge då brakar det utför oftast. Man kan väl aldrig säga du ska dosera 1ml som med medicin. utan 2 identiska kar kan behöva olika dosering. beroende på hur nedbrytningen är mm mm mm

Om man är på g att överdosera brukar en vithinna komma det är överskott på bakterier då får man sänka lite. Det är mäckit men du kommer in i det. och detta kommer ta lite tid :) först bygga upp bakterier sedan nedbrytningen sedan jystering balansgång mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doserar 2ml i mitt kar på 250 l kanske 160L vatten. nu ligger jag på phosphat 0.01 och nitrat 0.1 så förhållandet är ju inte optimanlt enu men det fungerar iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror ej du ser någon skillnad. Det tar ett tag men gör ganska täta tester när du ser det är påväg ner höj då inte dosen utan va kvar på samma sedan när du närmar dig målet så säker du för att sedan hitta lämplig dos:) Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 2 frågor=)

Bengaiier tycker inte om så stark cirkulation va? för varje gång jag stänger av pumparna så börjar de simma runder.

en fråga om vatten byte under VÄS dosering, ska man strunta i att byta vatten under dosering eller spelar det ingen roll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...