Gå till innehåll

Alex Red sea max. Tagning två!


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

  • Svar 751
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Blev en tripp till Triton idag=) En mussla, en lps och en montipora.

Det blev även en tunze overflow, så nu ska det äntligen bli sump till karet!

Behöver lite tips på retur pump. Tyst ska den vara. Bxen sväljer 1200l/h. Sen är det tänkt att dra pvc ner. Boxen har 40mm anslutning. Blir det bra eller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på mina nya skönheter.

Börjar med en helbild.

post-5223-14468929613556_thumb.jpg

Kan detta vara en Scolymia? Riktigt köttig och snygg!

post-5223-14468929614424_thumb.jpg

Blev även en burk Fauna Marine ultra clam så jag kan stödmata musslan. Hoppas det funkar.

Den nya musslan. Bara 2-3cm så jag hoppas den klarar sej. Har inte öppnat sej helt än.

post-5223-14468929613844_thumb.jpg

Goby.

post-5223-1446892961328_thumb.jpg

Sandvändare. Har en och han sköter sanden perfect.

post-5223-14468929614122_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planeringenav sumpen fortsätter:) Boxen har som sagt 40mm rör ner. Jag tycker det låter mycket att dra ner i sumpen. Känns som de kan bli en del sörplande!? Har även sett att returpumparna tappar väldigt mycket på vägen upp. Vad ska man satsa på, 1000, 1500 eller 2000l/h? Känner mej helt förvirad där. Sumpen kommer väll någonstans runt 40-50 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sakta men säkert går det=) Idag blev det en Sicce till returen. Skulle köpa rör men det va ju såklart slut=( Så nu tänkte jag beställa på bioted. Vet någon om dom skickar pvc rör? Rätt långa tänker jag.

vad jag vet så skickar dom, rören säljs ju oftast i 1m längder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en skiss på sumpen (inte min starka sida att skissa).

post-5223-14468929672061_thumb.jpg

Tanken är att vattnet går ner till en T-koppling som fördelar vattnet till sumpen (där skummaren står) och till fraggtanken.

Från fraggtanken riner vattnet över en kamm tillbaka. Sen bubbelfälla innan returen.

Fraggtanken kommer ha full höjd medans resten ska annpassas efter skummaren.

Blir 40mm ner och 20mm upp. Kran på röret till fraggtanken.

Bara plenering ännu så kommentera gärna:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte ha någon filter socka? jag har nämligen mitt avrinnings rör rakt ner i refugiumet och har jag inga socka så tar det 2 dagar så är all min chaeto och botten full av detrius=/

Jo visst ska det vara det. Även reaktor med fosfatmedia, kanske en med kol. Led till fraggkaret, kylfläktar doserpump mm:nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske har nämnt det tidigare i tråden, men är det nån speciell anledning till att du bara vill ha ett 40mm rör ner? Tror det hade varit bättre med 2x25 med en kran på det ena så du kan få till en ljudlös överrinning? Ett 40mm rör kanske räcker utan att gurgla för mycket men risken är ju att det blir mycket ljud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske har nämnt det tidigare i tråden, men är det nån speciell anledning till att du bara vill ha ett 40mm rör ner? Tror det hade varit bättre med 2x25 med en kran på det ena så du kan få till en ljudlös överrinning? Ett 40mm rör kanske räcker utan att gurgla för mycket men risken är ju att det blir mycket ljud.

Jag kör 2*25mm ner, båda men kulventiler, och 1*20mm upp. Evakueringsröret ned är placerat något högre så att det inte används och denna kran kan stå helt öppen. När jag provkörde detta fick jag det att gå helt knäpptyst! Mycket nöjd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...