Gå till innehåll

Alex Red sea max. Tagning två!


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

  • Svar 751
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har jag doserat vodka i fem dagar. Började med 0,1ml uppdelat på två doser morgon och kväll. Har nu ökat på till 0,2ml per dag.

Kör ingen fosfatabsorber sen jag körde igång med vodkan.Idag blev det lite mätningar.

• Sg 1.027 (Refraktometer)

• Temp 25.4

• KH 9 (Salifert)

• Ca 400 (Salfert)

• PO4 0.00 (hanna)

• Mg 1350 (Salifert)

• No3 5 (salifert)

• No2 0 (salifert)

Fosfaten håller sej fortfarande på 0,00 och Nitraten har sjunkit från 10 till fem på en vecka=)

Sen jag nollade fosfaten har jag fått cyano lite här och där villket stör mej men men. Korallerna växer på ändå vilket är trevligt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag doserat vodka i fem dagar. Började med 0,1ml uppdelat på två doser morgon och kväll. Har nu ökat på till 0,2ml per dag.

Kör ingen fosfatabsorber sen jag körde igång med vodkan.Idag blev det lite mätningar.

• Sg 1.027 (Refraktometer)

• Temp 25.4

• KH 9 (Salifert)

• Ca 400 (Salfert)

• PO4 0.00 (hanna)

• Mg 1350 (Salifert)

• No3 5 (salifert)

• No2 0 (salifert)

Fosfaten håller sej fortfarande på 0,00 och Nitraten har sjunkit från 10 till fem på en vecka=)

Sen jag nollade fosfaten har jag fått cyano lite här och där villket stör mej men men. Korallerna växer på ändå vilket är trevligt!

Vad är anledningen till vodkadoseringen när du har så låga näringsvärden?

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har legat på 10-20 i nitart tidigare och tycker väll inte att det är så lågt. Vill få en bra tillväxt på spser och fina färger. Sen att kunna mata mina fiskar mer ger mej ett gott samvete.

Sen är det ju jävligt kul att exprimentera med karet. Man blir lixom aldrig klar och det tycker jag är det bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vodkametoden fortsätter. Funkar riktigt bra hittills. Värdena går ner jag matar mer och allt mår toppen och växer bättre än någonsin=) Har hittills inte fått den hinna på rutorna och stenen som jag läst skall komma. Men det har ju bara gått en vecka=)

Helnöjd med resultatet hittills och hoppas det fortsätter så.

Planerna nu blir att få tag på en påse zeovit köpa en tunze till (9095 eller 9055). Sen ska jag jaga musslor. Har en nu och planerar att ha två tre till. Riktigt vackra djur!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu behöver jag lite hjälp här! Har ju doserat vodka i ca: två veckor nu och fosfaten med hanna ligger konstant på 0.00 och nitraten ligger nu på 5. När jag kom hem idag va min mussla ett tomt skal. Den såg ut må bra igår när jag tittade till den. Allt annat i karet växer så det knakar som lps, montipora, acro och zoanhus. Får också mer och mer cyano som jag knappt haft tidigare. Matar på rätt bra och doserar nu 0,2 ml vodka/dygn.

Ska jag öka på med vodkan eller lugna mej lite. Vill ju få ner nitraten!

Allt ser alltså väldigt bra ut förutom cyano och en död mussla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör 0,4ml per dygn i min lilla bytta. Nitraten ligger på 3 och fostfaten på 0 (salifert......)

Tror du kan öka på lite om du vill, gå upp till 0,3ml över 2-3 dagar och öka lite lite var dag, så gjorde jag när jag ökade senast från 0,3ml till 0,4ml och det gick fint :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt på balkongen igår och fraggade zoanhus. På balkongbordet ligger två limmade fraggar och två större kolonier. När jag står vid akvariet för att lägga ner en fragg hör jag något på balkongen, vänder mej om och ser en stor fiskmås med sikte på mina koraller!

Jag drar snabbt upp händerna ur karet och springer mot balkongen! Innan jag hinner fram flygger fiskmåsen iväg med en 400kr zoanhus. Haha, det va man inte riktigt bered på. Hoppas att han får lite ont i magen ändå!=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehehe va sjukt.

Ang din vodkadosering så kan jag inte tänka mig att den hänger ihop med musslans död. Om skalet är tomt måste något ha ätit upp den? Jag är långt ifrån någon expert på musslorm en inte bara försvinner de.

Ditt nitratvärde ligger väll ganska bra? Ta det bara piano, öka långsamt som freddi föreslår om du känner ett behov. Det kommer inte skada något men håll utkik efter bakteriebeläggningar. De är inte farliga men det finns ingen anledning att öka doseringen då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt på balkongen igår och fraggade zoanhus. På balkongbordet ligger två limmade fraggar och två större kolonier. När jag står vid akvariet för att lägga ner en fragg hör jag något på balkongen, vänder mej om och ser en stor fiskmås med sikte på mina koraller!

Jag drar snabbt upp händerna ur karet och springer mot balkongen! Innan jag hinner fram flygger fiskmåsen iväg med en 400kr zoanhus. Haha, det va man inte riktigt bered på. Hoppas att han får lite ont i magen ändå!=)

Hahahaha jag ber om ursäkt, tråkigt men en såpass dyr zoanthus men det där är ändå en helt fantastisk historia :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En mussla försvinner lätt över en natt, även ett par timmar med ett par maskar och andra djur som äter upp köttet är tillräckligt för att få ett tomt skal, jag har sett det själv, så jag vet av erfarenhet att det är fullt möjligt.

Tar man och komprimerar köttet i en mussla så är det inte speciellt mycket, så vida musslan inte är väldigt stor då så klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...