Gå till innehåll

Alex Red sea max. Tagning två!


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

Sådär, då är ljuset tänt igen. Mycket av cyanon är borta men inte all. Fosfaten har också hoppat upp till 0.07 på en vecka. Troligtvis för att jag slutat skölja maten efter att fosfaten varit nere på 0.00 en tid. Alla koraller mår bra och ser inte ut att ha tagit någon skada av ljusuppehållet.

Kör nu 0.8ml vodka/dygn och nitraten ligger konstant på 2.5-5, lite svårt att se. Ska öka på vodkan lite.

Varför det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 751
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag tycker mig minnas att filtrerare som musslor och svampar drar nytta av bakterierna som frodas i system med kolkälla. Att de faktiskt är mycket bättre på det än koraller.

Men jag orkar inte gräva fram tråden på rc från mobilen.

/sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag läser runt på div forum så hittar jag inte mycket om att musslor skulle må dåligt av låga no3 halter. Sen ser man ju väldigt ofta otroliga sps burkar med väldigt låga näringsvärden som oftast har ett gäng musslor på botten!

Känns som det borde vara lungt med låga näringsvärden så mänge man matar normalt och har belastning som fisk i systemet. Detta gör ju att det alltid kommer finnas endel skit i vattnet eller tänker jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag körde Zeovit som hårdast hade jag även rätt så mycket musslor på botten som verkade trivas bra trots nästintill obefintliga värden av PO4 och NO3. Musslorna hade väldigt fina färger och var alltid fint öppna och reagerade på rörelser och ljus men jag hade väldigt liten tillväxt. Så någon form av stödmatning i form av musselfoder eller annat fint korallfoder borde man nog använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du tänker helt rätt! :)

Tror man säger att musslor inte trivs med låga näringsvärden eftersom de är filtrerare. Dvs de gillar att ha lite smuts i vattnet att äta. Men om man kör ett low nutrient system och matar ordentligt så blir det ju mat i vattnet en stund efter matning och då kan musslorna äta, om man matar med rätt mat dvs. Har man sen en kraftig skummare och kör vodka/väs/zeo eller annan metod för att sänka näringsvärdena så är ju kraftig matning inget problem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag körde Zeovit som hårdast hade jag även rätt så mycket musslor på botten som verkade trivas bra trots nästintill obefintliga värden av PO4 och NO3. Musslorna hade väldigt fina färger och var alltid fint öppna och reagerade på rörelser och ljus men jag hade väldigt liten tillväxt. Så någon form av stödmatning i form av musselfoder eller annat fint korallfoder borde man nog använda.

Okej. Det låter ju bra. Har speciellt musselfoder plus massa korallfoder så mat borde det finnas.

Tror du tänker helt rätt! :)

Tror man säger att musslor inte trivs med låga näringsvärden eftersom de är filtrerare. Dvs de gillar att ha lite smuts i vattnet att äta. Men om man kör ett low nutrient system och matar ordentligt så blir det ju mat i vattnet en stund efter matning och då kan musslorna äta, om man matar med rätt mat dvs. Har man sen en kraftig skummare och kör vodka/väs/zeo eller annan metod för att sänka näringsvärdena så är ju kraftig matning inget problem :)

Ja just det. Är precis så jag tänker. Då känns det ju faktiskt som att musslor borde klara värden på neråt 0,2 i nitrat.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittar inget som stödjer mitt tidigare påstående om att bakterier är mat till musslor mer än ett inlägg i en tråd på RC som jag följt senaste dagarna. Det hänvisas inte till någon källa nämligen.

http://reefcentral.com/forums/showpost.php?p=21701217&postcount=39

Men detta är lite intressant:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/002209819500044R

T. gigas show longer gut passage times and high net and gross efficiencies (78.1 ± 9.4% and 99.2 ± 0.4%, respectively) with which organic nitrogen is absorbed from ingested particles. Filter-feeding and/or other non-autotrophic processes were essential as a source of nitrogen to maintain observed rates of juvenile growth, but declined in significance with increasing clam size. Even under cloudy conditions of limited irradiance, the total contribution of nitrogen acquired as ammonium by zooxanthellae exceeded the contribution from ingested particles in T. gigas larger than about 0.1 g, increasing to at least 45% of total nitrogen requirements in clams of 10 g. Ammonium-nitrogen translocated from zooxanthellae also satisfied all basal requirements for nitrogen in particle-starved clams larger than 0.1 g. Irrespective of size, ingested particles and ammonium-nitrogen acquired by zooxanthellae together supplied about 70% of the total observed nitrogen requirements.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag blev det en tripp till leasingen och där hade dom rea på bajsbruna -poop-koraller-poop-, så jag slog till på en acropora stor som en öppen hand för 200 pix!

Ska bli kul att se hur den färgar ut om den gör det. Lite grisen i säcken men man kan ju ha tur.

Blev även en påse zeovitsten, så nu kör jag en strumpa i sumpen. Blir intressant vad korallerna svarar på det. Kör lite alexzeovit nu=).

Zevit, zeobak, zeo amino, jod och explorer. Funkar fint hittills och kör nu dagligen 1ml vodka. Kul och labba lite med karet.

Slänger upp ett par bilder. Kul att ha och se om hur den utvecklas.

post-5223-14468930200182_thumb.jpg

post-5223-14468930199728_thumb.jpg

post-5223-14468930199965_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom har haft stora problem med sin zeovitburk. Så nu har dom lagt ner zeovit och har väll tänkt att dom ska börja om fån början.

Om man har höga näringsvärden tex kan spser bli bruna och tråkiga, går man sen ner i näring kan dom blomma ut och bli super fina. Men när det gäller denna korall så vet jag ju inte hur den en gång sett ut så det blir ju en chansning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett problem när jag simulerar strömavbrott. När jag slår av huvudströmbrytaren på elskåpet så dör strömmen i hela lägenheten. När jag sen slår på strömmen igen så hoppar säkringen! All ström går på samma uttag och jag har inga fler uttag i närheten av karet. Vid ett strömmavbrott betyder ju detta att karet inte kommer igång förens jag kommer hem och manuellt kan slå på säkringen. Finns det någonting man kan göra åt detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett problem när jag simulerar strömavbrott. När jag slår av huvudströmbrytaren på elskåpet så dör strömmen i hela lägenheten. När jag sen slår på strömmen igen så hoppar säkringen! All ström går på samma uttag och jag har inga fler uttag i närheten av karet. Vid ett strömmavbrott betyder ju detta att karet inte kommer igång förens jag kommer hem och manuellt kan slå på säkringen. Finns det någonting man kan göra åt detta?

Det kan ju tyda på att du ligger farligt nära max strömuttag på den grupp du kopplat karet - jag antar att du har mer än en fas i bostaden, så jag skulle prova att dela upp belysning och cirkulation på olika faser/säkringar, alternativt försöka flytta bort andra förbrukare till en annan fas t.ex. kyl/frys, om dom ligger på samma säkring.

Alternativt, kolla med en elektriker om det går att säkra upp automatsäkringen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ett nitrattest på kranvattnet igår och kom fram till att jag har runt 10ppm (kan man användasalifert i sötvatten?)!

Då blev jag lite klokare på att jag har svårt att få ett lägre värde än 5 i karet i och med att jag hela tiden tillför mer nitrat än jag har i karet. Så nästa investering blir helt klart en osmos.

Några rekomendationer där? Har kollat på AquaLight PicoBello 300l som verkar prisvärd. Antar att man bör ha kol och silkatfilter också. Något mer?

Tänker nog hålla min dos vodka på 1,2ml/dygn tills jag kan tillsätta rovatten. Känns lite vanskligt att dosera mycket kollälla oc dessutom hela tiden tillföra nitrat från kranen lite okontrolerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu fattar jag 0. Har haft noll i fosfat sen jag började dosera vodka för runt sju veckor sedan. När jag mätte i söndags var po4 på 0,17 och idag på 0,12 Hur :censur: kan de va möjligt?

Min harlequinräka dog tyvärr för några dagar sedan men det känns inte som det kan chockhöja po4 så mycket. Annars har jag inte gjort någonting speciellt med karet och alla koraller och fiskar mår prima. Kan ju va min Hanna som laggt av men det tror jag inte. Ska dubbelkolla vattnet när jag kan i någon saltaffär. Nitrat ligger stabilt på 2,5-5. Skumt!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...