Gå till innehåll

Alex Red sea max. Tagning två!


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

  • Svar 751
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tråkigt med musslan men dom kan va lite så där. Jag har hört att musslor från många ställen kan ha sjukdom så dom bara dör utan att man kan göra nått.

Snygga bilder och historien med måsen var underbar haha.

Sträva inte efter för låga värden bara för många kar har kraschat fr att dom legat på gränsen. Jag skulle aldrig ta mer min nitrat under 2. Fast jag har ju inte dom där pastellfärgerna heller hehe. Och cyanon brukar komma som ett brev på posten när man ligger och krafsar på nollstrecket och särskilt om det blir lite obalans mellan fosfat och nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och funderar hur man ska skumma och hur mycket. Blött eller vått och hur mycket skit ska det komma? Sen sumpen kommit på plats så har jag skummat ganska blött (typ tefärgat). Sen ett par dagar tillbaka kör jag mer torr skumning med mindre i koppen. Blir mer ju givetvis mer sörja i koppen, men inte mer än en eller två matskedar/dag. Matar på rätt bra nu med kanske en kub frysfoder och några nypor pellets per dag. Frågan är: blött eller vått? Doserar nu 0,5ml vodka/dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller även jag på att bekämpa cyanon för fullt, och det som verkar fungera för mig är:

Stör den så mycket som möjligt! Gnuggar bort allt synligt med en tandborste dagligen. Försöker hålla nitraten runt 3-5, så jag doserar nitrat dagligen. Min cyano uppkom nämligen när jag nollade nitraten. Doserar samtidigt vodka för att "hålla tillbaka" nitrat och fosfat så det inte skenar iväg :)

Angående skumningen så kör jag på blöt skumning. Har inga vetenskapliga belägg till varför, men tycker det känns bäst så när man kör vodka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ändrade program för radion i går morse. Ett program som hade mycket rött. När ljuset varit tänt i ett par timmar hade blivit en explotion av cyano!

Läste runt lite om cyano och röda leda, vilket verkade visa på att rött ljus kan gynna cyano. Någon som har någon erfarenhet av detta?

Ska dra ner rött till noll % i EM när jag kommer hem från jobbbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag så in i :arg::censur::censur::arg: trött på cyanon som sakta kväver mina koraller! Är inne på red slime remover, verkar ju vara det enda som funkar.

Man är ju lite orolig för övriga konsekvenser tyvärr. Någon med erfarenhet av detta medel?

Lite trevliga saker har också hänt. Köpte en pytte liten rödrandig goby på triton för 10 dagar sedan som jag inte sett röken av. Han dök upp idag och jag fick honom att äta lite lobsterrom. Riktigt trevlig liten fisk.

Har även köpt en riktigt fin Cynarina som blåser upp sej fint över sanden på botten. Skaseomjag kan knäppa ett par bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, har använt detta medel. Det fungerar verkligen och jag upptäckte ingen nitritspik eller annat efteråt. Dock började det för mig skumma rejält och över mycket fort (någon timme efter), så se till att skummaren är tömd så inte du får någon veckas ackumulerat skräp ner i karet igen. Allt är lugnt med medlet vad jag märkt, men var vaksam på skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering.

post-5223-14468930124618_thumb.jpg

Bild på nya firren. Blyg men vacker!

post-5223-14468930125078_thumb.jpg

post-5223-14468930124836_thumb.jpg

Denna fragg har inte växt på två år! Nu har den fyra förgreningar och ser förhoppningsvis ut som en korall om ett par månader:smiley20:

Blev även ett vattenbyte idag. Första på fyra veckor. Hade inte funkat innan vodka och skummare. Skönt!

post-5223-14468930126184_thumb.jpg

Och här är en ny skönhet! Cynarina skulle jag gissa på. Riktigt snygg när den breder ut sej över botten!

post-5223-14468930123906_thumb.jpg

post-5223-14468930124148_thumb.jpg

post-5223-14468930124389_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte ny systemkamera innan semestern. Även tre closeuplinser. Flickan har dessutom både normal och telemacro. Så när man kommer hem efter semestern får man börja sätta sig in i hur det fungerar. Ska bli kul

Det blir ju perfekt. Det är faktiskt helt otroligt vad försättslinser kan göra för en billig peng! Du har ju dessutom rättmycket kul att fota=)

Får köra en egen fototävling a la macroBanana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste en tråd på reefcentral om att stänga av ljuset några dagar i månaden. Detta va framförallt för att få bukt med alger. Själv har jag ju nu stora problem med cyano. Så jag tänkte prova. Sagt och gjort, lyset har nu varit av i 24 timmar och jag tänkte ha det av i 72 timmar. Lite ljus kommer ju givetvis in via fönstret. Men karet står längst in i lägenheten så det är inte särskilt mycke ljus. Vi pratar alltså inte om en total mörklägning. Fiskar och koraller är jag inte särskilt orolig för, däremot kom jag att tänka på min mussla. Den borde väll klara tre dagar eller? Någon som provat detta? Tanken är alltså att släcka ljuset tre dagar i månaden. Kände att det va värt att prova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, då är ljuset tänt igen. Mycket av cyanon är borta men inte all. Fosfaten har också hoppat upp till 0.07 på en vecka. Troligtvis för att jag slutat skölja maten efter att fosfaten varit nere på 0.00 en tid. Alla koraller mår bra och ser inte ut att ha tagit någon skada av ljusuppehållet.

Kör nu 0.8ml vodka/dygn och nitraten ligger konstant på 2.5-5, lite svårt att se. Ska öka på vodkan lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...