Gå till innehåll

Alex Red sea max. Tagning två!


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

Du kanske har nämnt det tidigare i tråden, men är det nån speciell anledning till att du bara vill ha ett 40mm rör ner? Tror det hade varit bättre med 2x25 med en kran på det ena så du kan få till en ljudlös överrinning? Ett 40mm rör kanske räcker utan att gurgla för mycket men risken är ju att det blir mycket ljud.

Det sitter ett 40mm rör på tunze boxen. Det är det jag går på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 751
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Blev lite fel på min beställning=( Jag vet inte vad jag tänkte, men jag beställde alla rördelar i 50mm istället för 40mm. Riktigt klantigt. Men men. Ut och leta rör imorgon...

Eller så letar du bara upp en övergång ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär då nu har jag flyttat ut akvariumet så det står 10cm från väggen. När jag satte i boxen märkte jag att jag inte kommer att få platts med överriningskammen. Hoppas värkligen att det går att köra utan

Allt ser ut att må bra, även min pallet som fasnade i en knepig ställning under tömningen (ruggigt dåligt sammvete nu!).

Nu ska jag ut och leta pvc delar.

En fråga angående limningen av pvc. Är det bara limma på eller bör man rengöra, sprita sandpappra rören först? Det blir pvc oskuld här så tacksam för snabba svar=)

post-5223-14468929686809_thumb.jpg

Före

post-5223-14468929685637_thumb.jpg

Efter

post-5223-14468929685828_thumb.jpg

post-5223-1446892968606_thumb.jpg

post-5223-14468929686285_thumb.jpg

Tur att frugan är i Barcelona. Hon hade blivit tokig om hon såg hur det ser ut här hemma:nöjd:

post-5223-14468929686561_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tag på 4st 20mm 90 grader böj. Rätt många saltbutiker i stockholm men utbudet är oftast under all kritik!

Vägrar att gå till akvarielagret som tar hutlösa priser!

Exempel

Akvarielagret: 40mm böj 60kr

Bioted: 40mm böj 23kr

Akvarielagret: 40mm T-kors 65kr

Bioted: 40mm T-kors 23kr

Akvarielagret: 40mm kulventil 480kr

Bioted: 40mm kulventil 169kr

Fick ju också möjlighet vid tömning/påfyllnad att testa min nya Sicce 1.5. Den hade bra tryck även vid 1.2m och va knäpptyst, så där är jag nöjd:ler:

Nu blir det till att limma den man kan. Story goes on!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, nu har jag provkört systemet. Allt verkar funka bra och ingenting läcker.

Däremot låter avriningen alldeles för mycket. Röret som går ner är ju som sagt 40mm,och det räker och blir överkan jag säga.

Som det är nu sitter ingen kran på röret ner, men jag ska limma dit en när jag får hem den. Tror ni det blir tystare när man kan ställa kranen så röret med vatten ner fylls.

Nu hör man verkligen hur vattnet "faller" ner i röret.

Här ä ren bild:

post-5223-14468929720672_thumb.jpg

Kranen som ni ser ska dras till fraggdelen och det vänstra röret ska ner till skummare. Där en till kran ska på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir garanterat tystare med en ventil på avrinningsröret, men se till att sätta den så långt ner det går.

dock är det en hel del rattande innan man hittar balansen, en knivventil eller "gatevalve" är lättare att ställa in än en kulventil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir garanterat tystare med en ventil på avrinningsröret, men se till att sätta den så långt ner det går.

dock är det en hel del rattande innan man hittar balansen, en knivventil eller "gatevalve" är lättare att ställa in än en kulventil.

Okej. Något nytt att lära sej=) Vet du någon svensk webb butik som har såna eller är det ebay och liknande som gäller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Letat ventiler på nätet och det ända jag hittar är denna http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&cPath=8_27&products_id=73

Men den är på 50mm och det verkar vara det minsta som finns tyvärr. Någon som vet nogon annan butik?

ska dra iväg ett mail till bioted och kolla vad han kan ta hem. Han verkar ju riktigt serviceminded!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer skada än nytta?

Njä, att ett UVC skulle göra skada har jag aldrig hört om. :) Möjligtvis om det höjer temperaturen i karet pga ännu en pump och värmen från UVC't i sig. Men det gör nog mest nytta om du har insuget till den bland stenen där fisken sover, men det gör troligtvis nytta oavsett var du har det ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag inbillar mig att allt vatten håller sig ganska homogent, så varför skulle inte UVen funka fullgott i sumpen? Vi kör ju skummaren där....

Det är bara någonting jag läst, inte något jag har personlig erfarenhet av.

sen har jag ju nästan aldrig använt det tidigare utan problem och har inga planer på att tillsätta mer fisk i kare. Därför känner jag att det kanske är onödigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...