Gå till innehåll

Alex Red sea max. Tagning två!


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

  • Svar 751
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu i helgen har dom sista bitarna ramlat på plats. Igår köpte jag en sump och idag var jag hos Daniel "ormet" och köpte en skummare Bm curve 5. Tack förkaffet och pratstunden=)

Så nu är systemet igång och skummaren ser ut att skumma redan efter en timme i bruk.

Slänger upp en liten tekniklista till alla tekniknördar. Börjar bli rätt nöjd nu.

Teknik i karet:

EcoTech Radion XR30w

Tunze Nanostream 6095

Tunze Wavecotroller

Tunze överiningsbox

Tunze Osmolator 3155

Deltec 20w uvc

Grotech Tec 1 NG Doserpump 1 kanal

Sicce Syncra 1.5 Returpump

Bubble Magus Curve 5 skummare

DIY Fosfat Reactor

Framtidsplaner i teknikväg är en Tunze 6055 eller en 6095 till som kan synca. Får se om det får plats med en till bara. Sen blir det nog en doserpump med balling när korallerna förbrukar lite mer.

Ska även börja dosera vodka när skummaren gått in sej. Där komer vodkan doseras dagligen via doserpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med den listan så blir det svårt att skylla på tekniken iallafall :)

Nä det kan jag nog inte:ler:-åska Får skylla på förkylning efter cykelturen till dej-regn

Blev lite mätning nu på kvällen. Ser riktigt bra ut nu.

• Sg 1.026 (Refraktometer)

• Temp 25.5

• KH 8 (Salifert)

• Ca 440 (Salfert)

• PO4 0.00 (hanna)

• Mg 1350 (Salifert)

• No3 20 (salifert)

• No2 0 (salifert)

Fosfaten är nere på noll och ser ingen negativ påverkan i karet. Nitrat testet har dryga året på nacken så det är nog inte hundra. Dags att köpa nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg fint ut det där. Dock förstår jag inte funktionen med kranen? är det för att kunna tömma overflowen o rören bara? För den kan ju inte gå att reglera flödet med som den sitter nu eller såg jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg fint ut det där. Dock förstår jag inte funktionen med kranen? är det för att kunna tömma overflowen o rören bara? För den kan ju inte gå att reglera flödet med som den sitter nu eller såg jag fel?

Ska in en annan sump med fraggkar. Så på kranen ska det gå ett rör till fraggtanken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt rullar på fint här hemma! Har börjat dosera vodka sen två dagar tillbaka. 0,1 ml om dagen.Köpte ett nytt nitrat test idag som visade 10, samma som mitt två år gammla!

Planen är att dosera vodka som kålkälla, sen biomate som bakterier och aminosyror. Tänkte även ha en strumpa med zeovit i sumpen. Sen givet att ha en strumpa aktivt kol.

Ska bli mycket spännande det här! får se om det blir krasch eller regnbågsfärger=)

Kommenter gärna om jag tänkt fel/rätt eller kanske glömt någonting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på vilken art. Grön Chromis blir faktiskt ganska stora och går bara i stim som små och slutar oftast med två kvar.

De du såg hos mig, Chromis nigrura/vanderbilti blir max 4 cm och passar fint i mindre burkar. De stimmar dock väldigt dåligt.

/sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är lite sugen på någonting i stim, trio eller par. Har titta lite på Gramma loreto som kan gå i par, sen finns det tydligen Dartfish som går i trio.

Finns ju även lite olika Kardinalfiskar som kanske hänger ihop. Men dom verkar rätt trista. Anthias känns uteslutet i min burk. Har ni några förslag så skriv gärna=)

Ändrat av alexochingencarina
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nemateleotris decora eller Nemateleotris magnifica. Den ena ska funka bäst i par medan den andra ska kunna funka med 3. Mina 2 Nemateleotris decora är väldigt trevliga att titta på. Däremot har jag hört att dom kan hoppa endel men du har väl huv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...