Gå till innehåll

Revpelare, olika kvalité?


thomas5547

Rekommenderade inlägg

Jag skall riva ut allt i mitt akvarie, och starta om det. Och satsa på 2-3-4 revpelare..

Har googlat lite. Men tycker det är jättesvårt att tänka i dom måtten. hur stora dom är.

Finns det olika kvalité på dessa?

Någon butik som har några hemma? Kan tänka mig att frakten är dyr..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du tänkt att köpa revpelare i revkeramik?

Du kan ju bygga egna av LS istället. Borra hål i stenen och sätt ett pvc rör i mitten sen är det bara att trava på och dra lite buntband där det behövs. Finns Reef Bond som är som cement som man kan foga me och täcka över synliga buntband.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja.. har tänkt i dom banorna.. Men bestämt mig för att köpa färdiga. Undra om dom är okey att bara lägga i, eller om man måste ha dom i vatten innan.. och liksom laka ur..??

Jag har två färdiga revpelare i keramik.. Jag föreslår att du söker på tyska web butiker.. Betydligt vanligare där.. I mitt fall har jag bara kört i dom utan några problem alls.. Tycker dom är riktigt snygga då man kan få dom ganska smala men ändå höga.

Kollar du butikerna så ser du att dom sätter ut höjd o bredd på dom, så mät lite så du inser vad för modell du är ute efter.

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, men väl pelare av död sten och revcement.

För keramik så kan man kika in på vår svenska handlare Drakfisken tex: http://www.drakfisken.se/154-revkeramik

Jag är övertygad om at Hans även tar in pelare ifall man ber honom om det.

Det finns även på Zoogiganten i Lomma, men det är iofs en bit o köra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack för alla svar.. Var nere hos Bioted och hörde lite med honom. Men han avrådde mig att satsa på dessa.

Att jag kommer få problem med alger och att stenen släpper ut nått.. Han har hört från andra kunder att det är inte nått att satsa på.

Någon som har dåliga erfarenheter av detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag läst som avskräckt mig från att köpa är att man verkar få problem med silikater, vissa handlare har ju haft "revkeramikspaket" med removers för att hantera inkörningen.

Om man läser på nätet så verkar det finnas både nöjda och missnöjda köpare men eftersom jag inte brukar ha tur med såna prylar så låter jag bli ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte gjort nått annat än att bara lagt i dom? (förstår att du spolat av dom innan och så), men i övringt? Hur lång tid tog det innan det började växa på dom?

Vilka sorter köpte du?

Jag har lyckats köpa två pelare , från olika ställen , funkat felfritt i mitt fall. Bara satt dom i karet o kört vidare..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar.. Var nere hos Bioted och hörde lite med honom. Men han avrådde mig att satsa på dessa.

Att jag kommer få problem med alger och att stenen släpper ut nått.. Han har hört från andra kunder att det är inte nått att satsa på.

Någon som har dåliga erfarenheter av detta?

Det är nog som med det mesta, det finns både bra och dåliga erfarenhet. Det kan ju gå åt skogen eller fungera utmärkt med prima levande sten också.

Jag tycker dock det är vettigt att hålla koll på silikathalten i vattnet om man använder revkeramik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...