Gå till innehåll

ang osbys inlägg under mitt.


Namnbrist

Rekommenderade inlägg

Japp jag är grundaren för SG ;) Admin 2002-2007. Nu vanlig medlem och hjälp med programvaran bara.

men så är det på alla sidor respektera reglerna annars så åker man ut eller får en varning.

Jag blev BANNAD på Reefcentral typ -2002 i 6 månader och blockerade mitt IP nummer. utan nån förklaring, men tillslut så fick jag svar att jag gjort fel. men vad vet jag ännu inte.

Nej varför skulle du lägga ner hobbyn för lite motgång?

Bara för att du blivit bannad en gång i tiden så innebär inte det att folk ska bli nedtrycka i skorna&inte få yttra sej i vissa frågor.

Sen skriver du att man ska lita på dom som driver sidan, hur menar du då? Att man ska lita på att dom sköter våra affärer&styr upp eventuella konflikter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Självklart ska man följa regelverket som finns runt en SG precis som man får följa FB regler osv. Men trots allt så måste man räkna med att när så många människor samlas på en plats så finns det åsikter om reglementet. Jag tycker personligen att det är synd att så fort någon tycker någonting annat så möts man av en acceptera eller dra attityd. Vill man utveckla en sajt så ska man nog vara lite mera lyhörd för mitt bland alla gnälliga användare så finns det oftast massor av guldkorn att ta till sig för att utveckla sajten till något bättre.

Den här diskussionen har varit uppe förut och lär komma upp igen men det kanske skulle vara accepterat och på så sätt låta folk ventilera sina åsikter.

Jag tycker personligen att SG är en bra sajt men det är människorna som gör den via olika inlägg till vad den är, synd om det fria ordet ska cencureras.

Vad som sedan gäller i detta fallet kan vi bara spekulera om och spekulationer blir det när inga förklaringar ges.

Japp jag är nr 1 ;) för denna sidan

men så är det på alla sidor respektera reglerna annars så åker man ut eller får en varning.

Jag blev BANNAD på Reefcentral typ -2002 i 6 månader och blockerade mitt IP nummer. utan nån förklaring, men tillslut så fick jag svar att jag gjort fel. men vad vet jag ännu inte.

Nej varför skulle du lägga ner hobbyn för lite motgång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvattensguiden är till huvuddelen finansierad av sponsorerna. Skall de stödja oss måste de få något för det. Det betyder att andra handlare inte får annonsera gratis på köp och sälj. Och det är ju det det gäller här. Jag förutsätter att OSBY.... betalar in sin skatt och moms för det han säljer.

En polis gör väl inte svarta affärer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så om en privatperson säljer en pump han köpt för 200 för 250 så då tycker du att man ska betala in skatt o moms, vart e vi på väg igentligen?

Förstår om det är många så kallade handlare som står bakom detta, men begagnat är begagnat!

Så i framtiden så får jag behålla mina saker jag vill sälja för annars sysslar jag med svarta affärer är det, det du menar?

Att i framtiden så ska jag framställas som en oärlig person, som köpt dyra saker för dyra pengar men när jag säljer dom så ska jag lämna in uppgifter på att jag sålt en skummare för 5000:- när jag gav 7400:- för den ny?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad händer med alla annonser som säljer av precis allt för att sluta? De borde med plockas bort då eller? :S

Ja man börjar ju undra, det är en liten skara som håller på med denna hobbyn!

Men jag hoppas verkligen att alla som annonserar på blocket betalar skatt och moms på sakerna dom säljer, för det ska man tydligen göra.

Jag jobbar och betalar in skatt, lägger enormt mycket pengar på min hobby, bara synd att "någon" har tagit sig illa vid av allt detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här måste jag försvara dig Ken, om du lyckats bli rik på dom belysningar jag köpte av dig så måste du plockat dom från polisens "beslagsföråd".

Jag hade aldrig haft råd att köpa den typen av belysning annars och din förtjänst om det nu blev någon kan inte varit många kronor och jag tror inte du varit ute och "stulit dom" :nya bilder:

Vet även att du och jag diskuterade att köpa in ett större kar som skulle läggas ner en gång när jag startade upp, för att komma över några saker till ett bra pris.

Då måste väll det vara tillåtet att sälja det man inte vill ha?

Min fråga blir då om jag lägger upp min firma som annonsör här (och registrerar den för handel med akvarietillbehör) och sedan börjar köpa och sälja begagnade föremål för att komma över en del saker till bra pris så är det ok?

Tycker det känns som den Svenska avundsjukan har varit i farten igen?

Bör lägga till att detta är ingen kritik mot moderatorerna utan jag beundrar dessa människor som lägger ner en massa av sin tid på sidan helt frivilligt och gör ett mycket bra jobb bara för att dom gillar salt.

Utan min högst personliga åsikt i detta fall.

MVH/Glenn

Ändrat av Genne
Tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det kommer till handel så är det lite knepigt, jag har själv varit med om det några gånger att man köpt nåt av mig för att sen sälja det vidare med vinst.

Hårdvara där köparen prutat och försökt vara trevlig o snäll för att få ner priset medan han redan har en ny köpare som väntar.

Koraller som man sedan kört slice&dice på för att sälja varje bit för samma pris som man betalat för kolonin hos mig.

I dessa fall så handlar det om folk som helt enkelt är ute efter ekonomisk vinning och agerar konsekvent på samma sätt vilket knappast gangnar hobbyn.

Jag förstår om man vill få bort den typen av verksamhet från en sida som drivs för hobbyns skull men det är svårt att skilja ut dessa aktörer.

Så jag kan förstå om moderatorerna reagerar när nån bedriver väldigt frevent handel, men det kan såklart bli fel där med.

När det kommer till åsiktsfrihet så är det nog rätt hopplöst på ett forum, man kan inte vara alla till lags.

Jag känner vissa avhoppare personligen och även om jag personligen gillar dom så kan deras "forumpersonligheter" vara katastrofala.

Problemet för en del är att dom inte ser hur det dom skriver tolkas av andra och så har vi olika värderingar.

Men jag kan hålla med om att ett Pm om varför nåt raderats eller redigerats vore sakligt...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt inlägg slår lite huvudet på spiken Niklas.

Det man också bör veta är att ifall vi (någon moderator) plockar bort ett inlägg så kan det ta ett tag innan vi hör av oss till den som skrivit då det ibland behövs diskuteras kring det ifall man är ensam från början och vi har som policy att alltid vara minst två som tar ett beslut om saker och ting, även om inlägg eller även hela trådar skall plockas bort. Och eftersom vi som jobbar ideellt med att hålla guiden igång inte alltid sitter framför datorn 24/7 så kan det också ta en stund innan man kommer till beslut. Ofta hinner då den som blivit drabbad upptäcka vad som skett och kan då reagera på det innan man hinner meddela och förklara.

Anledningen till att vi har denna policy är för att vi, precis som övriga på forumet, har olika åsikter om saker och hur man bäst ska sköta det hela. När man har ett bollplank och någon som kan komma med en annan infallsvinkel så får man ofta en sund diskussion och kan komma fram till en vettig lösning.

Ifall man däremot skriver ett inlägg som klart bryter mot reglerna där det inte behövs diskuteras något så skickas det till 99% alltid ett PM till berörd part där det står att inlägget är raderat pga den eller den regeln som brutits.

Med så många personer och lika många viljor så är det omöjligt att vara alla till lags, men vi gör vårt yttersta för att så många som möjligt ska trivas och uppskatta guiden för det det är, ett forum där man kan diskutera och ställa frågor och föra hobbyn framåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag kan hålla med om att ett Pm om varför nåt raderats eller redigerats vore sakligt...

Detta är en lärdom som måste dras!

Av Laggemans svar ovan så tycks det vara regel att information går ut till den som bedömts bryta mot en regel men av kommentarer här att döma, och också min egen erfarenhet, är det inte så. När jag tidigare i år för första gången (vad jag vet...) fick ett inlägg borttaget då det bedömdes som dubbelpostning upptäckte jag det av en slump över en månad senare. Ingen information gick således ut till mig.

Sådant förfarande kan jag tänkta mig riskerar vara en grogrund för misstro. Definitivt missade forumet en pedagogisk möjlighet att informera mig som regelbrytare om hur en regel som jag bedömts bryta mot tolkades av moderatorerna. Hur ska jag då kunna bättra mig? Alternativt hur ska jag kunna ta upp en konstruktiv debatt (i för det avsett underforum) som skulle kunna gynna guidens utveckling och öka förståelsen för moderatorernas bedömningar?

Ett ord: Transparens!

För övrigt tycker jag att bedömningen är väl hård i bland, paragrafrytteri som inte gagnar hobbyns eller guidens utveckling. I mitt fall tipsade jag om att en av guidens stora profiler skulle hålla ett föredrag om sina saltvattensakvarier. Föredraget var ett gratis ideellt arrangemang. Jag skapades dels en egen tråd om det, med ett inlägg, och skrev dels några rader om det i ett inlägg i tråden SVG-syd eftersom det då automatiskt skulle exponeras för alla de akvarister i regionen som prenumererar på den tråden, och som uppenbarligen är intresserade av att informeras om saltvattensrelaterade träffar i regionen eftersom det är den trådens syfte. Detta bedömdes som dubbelpostning och raderades. Jag förstår hur tankegångarna gått men inte hur bedömningen i detta fall skulle förbättra guiden. Tvärtom tror jag bedömningen snarare var till nackdel för hobbyns utveckling [utan att för det vilja dra allt för stora växlar på just detta föredrags betydelse :) ].

Ändrat av daniel_i_malmö
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att mycket förstoras upp här, så länge det inte gäller personliga påhopp skulle inläggen få ligga kvar.

Till tidningar kan du skriva anonymt bara tidningen vet vem du är.

En del Moderater (läs ej politiker och inget forum nämnt) tror att de kan styra allt, tyvärr slutar detta med att besökssiffran sjunker och medlemmar försvinner.

På Blocket, Tradera mfl. kan man sälja utan att någon försöker påpeka förtjänst.

Begagnat är begagnat precis som vid auktioner!

Är det bättre att spola ner fiskar, slänga sten och köra akvariet och utrustning till deponi än att sälja det till någon som har användning för det?

Jag har köpt mitt RSM och LS genom detta forumet , jag har även fått gratis saker :smiley20: vilket jag är tacksam för.

Vad är det för fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att mycket förstoras upp här, så länge det inte gäller personliga påhopp skulle inläggen få ligga kvar.

Till tidningar kan du skriva anonymt bara tidningen vet vem du är.

En del Moderater (läs ej politiker och inget forum nämnt) tror att de kan styra allt, tyvärr slutar detta med att besökssiffran sjunker och medlemmar försvinner.

På Blocket, Tradera mfl. kan man sälja utan att någon försöker påpeka förtjänst.

Begagnat är begagnat precis som vid auktioner!

Är det bättre att spola ner fiskar, slänga sten och köra akvariet och utrustning till deponi än att sälja det till någon som har användning för det?

Jag har köpt mitt RSM och LS genom detta forumet , jag har även fått gratis saker :smiley20: vilket jag är tacksam för.

Vad är det för fel?

Här handlar det dock om att man inte skall vara i konkurrens med våra annonsörer. De betalar pengar för att lägga upp saker här, det gör inte vi.

Tycker fortfarande det borde vara så att endast betalande medlemmar får lägga upp annonser, skulle generera en hel del pengar för SVG då fler skulle betala då det ger ett faktiskt initiativ till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Forum är ingen demokrati, moderatorer och ägare bestämmer och gillar man det inte får man gå nån annanstans. Visst, det är så det är. Det hindrar ju inte att det ibland görs misstag och att man måste få ha synpunkter. Det jag då tycker man är dåliga på inom SG är att förklara vad man gjort och varför. I stället försöker man ibland lägga locket på. Det blir sällan bra, det leder till funderingar och konstiga konspirationsteorier och ibland som här att det till slut inte går att hålla ner diskussionerna och det slutar med en massa tjafs.

När jag såg Kens tråd om att han inte fick annonsera så undrade jag naturligtvis vad det var frågan om. Än mer undrande blev jag naturligtvis när man försökte klippa av utan att förklara nånting. Hade man i stället gått ut med att nu har vi tagit det här beslutet därför att... då hade det inte behövt bli så mycket att orda om.

Vilket det är rätt att stoppa Ken från att annonsera eller inte, det vet jag inte. Det jag däremot ser är att hur man gjort det, det gör ingen människa glad, uppenbart inte Ken, inte heller forumbesökare som undrar vad fn det är frågan om och inte heller moderatorer som får en massa onödigt besvär. Transparans sa Daniel, exakt, det är det som fattas. Värderade moderatorer, ta och förklara er bättre och vänta inte med det tills det börjar koka över, då slipper vi en massa funderingar och tjafs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det här med att ta diskussionen öppet eller ej har vägts fram och tillbaka flera gånger, och båda sätten har prövats.

Tar man det öppet så är det alltid någon som tycker att man gjort fel och har åsikter på hur man modererar, och diskussioner om detta blossar upp, Tar man det bakom stängda dörrar så undrar någon varför de inte får insyn i hur man modererar och kräver transparens.

Ingen lätt avvägning det här kan jag säga, och frågan har kommit upp ifall man gör rätt som man gör eller inte. Varje gång blir också slutsatsen att vi i nuläget gör det så smärtfritt som vi kan.

Som jag sa tidigare, vi gör vad vi kan för att så många som möjligt ska ha det så bra som möjligt, men ibland är det någon som inte tål att bli tillrättavisad.

Ifall någon fortfarande är nyfiken på våra regler så kan de få läsa igenom dem här igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ett ord om skatt också. Har man en verksamhet där man köper och säljer begagnade akvariepryttlar så skall man självklart skatta som för vilken verksamhet som helst. Men då skall det hela uppfylla vissa kriterier som varaktighet, vinstsyfte, omfattning mm.

När det i stället gäller hobby, alltså nåt som man gör på fritiden och inte som nån väsentlig försörjning, då är det förvisso skattepliktigt om man tjänar pengar. Men det är inte så att om man köper en pump för 100 kronor och säljer den för 150 så har man blivit skattskyldig för en 50-lapp. I stället skall man se på helheten, alltså alla inkomster minus alla kostnader. Från den där 50-lappen skall man alltså dra elkostnader, förslitningsavdrag för alla pryttlar, foder, vatten, rubbet. Om nu nån efter det tjänar pengar på en saltvattenshobby så det är aktuellt att betala skatt så vill jag ju bara gratulera, ta och berätta hur i bär er åt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det här med att ta diskussionen öppet eller ej har vägts fram och tillbaka flera gånger, och båda sätten har prövats.

Tar man det öppet så är det alltid någon som tycker att man gjort fel och har åsikter på hur man modererar, och diskussioner om detta blossar upp,

Och exakt hur skulle detta vara negativt för guidens utveckling?

Jag kan bara se att öppna diskussioner kring bedömningar i längden skulle öka förståelsen för moderatorernas bedömningar och i förlängningen leda till att att diskussionerna kring dem avtar. Ibland skulle det kunna bidra till att påverka bedömningsgrunderna så att de förbättras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte vad denna annonsen handlade om så det kan jag inte säga något om men när det gäller skatt kan jag dela med mig lite.

Om det är personliga saker som man själv brukat och det endast är enstaka försäljningar (vad nu det innebär) behöver man inte skatta vinstbelopp under 30000 riksdaler.

Om det är regelbunden försäljning (?) räknas det som hobbyverksamhet och vinsten ska tas upp i deklarationen. Tänk då på att inkomsterna ska kvittas mot utgifterna. Om då fallet är så att inkomsterna oavkortat går till hobbyn så finns det ingen vinst att skatta. Det är så liten skala och inkomsten så pass liten jämfört med utgifterna att det vore löjligt att driva som en versamhet. Att man köper upp partier för att få ner priserna för att sedan sälja av det man inte behöver gagnar väl alla parter, förutom då kanske handlarna, men de har väl värre konkurrenter att oroa sig för (hoppas jag).

Om man då är av den rastlösa typen som gör regelbundna uppgraderingar hamnar man nånstans mitt mellan de båda ovanstående.

Om det ska finnas regler som förbjuder hobbyverksamhet så måste ni vara VÄLDIGT tydliga med vad en hobbyverksamhet faktiskt innebär. Att det finns ett vinstsyfte duger inte då ni inte kan kontrollera det om det inte är sjukt uppenbart och en verksamhet med vinstsyfte beskriver snarare en näringsverksamhet än en hobbyverksamhet. Det är nog extremt svårt att dra några sådana gränser men man kan ju alltid försöka och sen får man rätta sig efter det.

Är det några som inte borde få utnyttja annonsforumet så är det i mitt tycke de lite ekonomiblinda individerna som rycks med och med sina vanvettsaffär verkar köra sina ekonomier i botten. Fast sådana gränser kan man ju inte heller göra.

Ändrat av Fiffe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ett ord om skatt också. Har man en verksamhet där man köper och säljer begagnade akvariepryttlar så skall man självklart skatta som för vilken verksamhet som helst. Men då skall det hela uppfylla vissa kriterier som varaktighet, vinstsyfte, omfattning mm.

När det i stället gäller hobby, alltså nåt som man gör på fritiden och inte som nån väsentlig försörjning, då är det förvisso skattepliktigt om man tjänar pengar. Men det är inte så att om man köper en pump för 100 kronor och säljer den för 150 så har man blivit skattskyldig för en 50-lapp. I stället skall man se på helheten, alltså alla inkomster minus alla kostnader. Från den där 50-lappen skall man alltså dra elkostnader, förslitningsavdrag för alla pryttlar, foder, vatten, rubbet. Om nu nån efter det tjänar pengar på en saltvattenshobby så det är aktuellt att betala skatt så vill jag ju bara gratulera, ta och berätta hur i bär er åt.

Tycker att det va bra skrivet av dig, dom pengarna jag har lagt på denna hobbyn kontra det jag skulle ha fått över vid en ev vinst är så pass små marginaler så att jag inte skulle fortsätta om det nu inte vore för att det är min största hobby!

Vill jag göra vinst så kan jag sälja en bil och göra en vinst på 40000:- istället för att sälja akvarie saker och tjäna 100:- kontra det jobb man ev får lägga ner!

Skulle kunna dra upp allt jag köpt samt allt jag har behållt för att skapa mig i mitt tycke det perfekta karet, men det finner jag ingen mening med, utan det får tala för sig själv när jag lägger upp en presentation på det nya karet!

Jag tycker att moderatorerna gör ett bra jobb, som gör detta utan ersättning mm det är inte det som är grejen, inte heller att skapa ovänskap eller konflikter!

Jag har pratat med laggeman om detta och som jag sa till honom skriver jag också här. Jag ska sälja av det sista jag har, vilket jag har fått lägga på blocket, för att satsa mer på familjen och mitt nya kar, som i min mening är det karet jag alltid har velat ha.

Nu har jag allt jag behöver, plus lite till, resan har varit lång men det har varit värt varenda krona, och det är mina egna pengar som har finansierat detta, inte direkt nån vinst på sakerna jag har sålt, då priserna ibland har varit så pass låga så man ångrar sig nästan när man säljer det, men vad ska jag med en massa saker till som bara ligger på hyllan och inte blir använda?

Iaf så har jag fått bra kontakt med folk som ev har köpt något av mig och har inte lurat nån hittills, allt har blivit levererat som det ska vid en försäljning!

Så att folk inte tror att jag sliter mitt hår för att jag inte får annonsera mer här på guiden, jag är nöjd och hoppas alla andra kan vara det.

Tack för mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt Daniel, vi har kört båda stilarna och det är med den typen vi kör idag som ger minst diskussioner om allt annat än just hobbyn och saltvatten, vilket forumet är till för. Ifall du har åsikter om hur du blir modererad (vilket grundas på våra gällande regler) så är det bättre att du skickar ett PM eller mail med förslag till konkreta förbättringar/regeländringar så tas det upp och diskuteras i moderatorskretsen.

Skulle det komma upp inlägg stup i kvarten med vad vi gör så tror jag att många hade tröttnat och undrat ifall vi inte gör något annat än modererar inlägg.

Öppna diskussioner ökar sällan förståelsen för hur man agerar, trots klargörande av vad som gäller, vilket också har resulterat i att vissa har stängts av då de hotat med att dra in åklagare och göra polisanmälningar om de inte får göra som de vill på forumet (Jo, det är faktiskt sant) då de anser det som sin rätt.

Det var ju till och med så att det startades upp ett forum på en annan sida på nätet där det var några som hängde ett tag, men sedan tröttnade då de ändå ansåg att SG och det sätt som sidan drivs på var det bästa, vilket för vår del som driver sidan är ett bevis på att vi gör det som känns mest rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...