Gå till innehåll

Zebrasoma flavescens som äter på spser?


Wigge

Rekommenderade inlägg

Alla kirurger kan mumsa lite på SPSer, men det är sällan så mycket så att de faktiskt börjar dö. av utan mer bara drar in polyperna lite mer.

En vanlig frisk SPS har en del gift i sig och därför brukar många fiskar undvika dem. Stressade koraller kan dock bli försvagade och det är då man ibland ser kirurgerna knapra. Oftast är det altså mer en symptom av något annat än orsaken. Självklart finns det dock undantag.

Mitt tips, gör lite större vattenbyten och avvakta. att göra sig av med en kirig är sällan värd en liten hysterix ändå. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ph ca 8

ca 480

mg ca 1440

kh 10

något annat värde det kan bero på. och värdena ovan är ju bra?=)

Fosfat är nog en av de viktigaste testerna i SPS sammanhang. Har du haft väldigt mycket tillväxt och sällan gör saltbyten kan även kalium vara orsaken, dock brukar de inte leda till död på detta sättet.

Du har ingen bild på korallen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men är inte ca samma som kalium?

Nej, Calcium och Kalium helt olika, dock skall de ligga på ungefär samma nivå :).

Om du tittar på korallen så har den dött inneifrån och ut (ljusare på topparna än mitten) Antingen har du halft alderles för dåligt flöde, eller så är det kasst vatten skulle jag tro.

Fisken tror jag dock kan utslutas.

då du har flera koraller som beter sig likadant (ser en långsam död av korallen brevid också) tror jag på andra problem i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...