Gå till innehåll

Formel för att justera?


patrikk

Rekommenderade inlägg

Är det någon som skulle kunna berätta för mig hur formeln ser ut för att justera salthalt upp och ner. Jag vet att det finns en formel som tar hänsyn till vilket saltmärke man använder sig av och det är den jag söker. Säg att saltmärkes parametern är Z. Men vad är Z? Det borde väl givetvis vara antal gram /liter för att uppnå 35ppm. Men hur ser resten ut? Och sen hur beräknar man för att sänka salthalten?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok det har du rätt i men jag tänkte så att ha med det i formel. formel bör se ut något liknande (X liter nytt vatten med salthalt Y ppm + 200 liter salthalt Z-2 ppm = Z ppm ) där Z ppm tex är 35 ppm.

Så om jag ska omformulera mig lite hur räknar man ut Y för X kan man mäta upp även om det kan variera mellan gångerna. Hoppas att jag har varit lite tydligare i min frågeställning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du använder de uppgifter som finns i Aquacalculator. Ladda ner den här När du installerat den så går du till kugghjulet - allmänt och väljer Svensk som språk. välj justering salthalt - så har du en del uppgifter där. Du kan ta fram många saltblandningar och få fram exakt hur mycket salt du skall blanda med 1 liter för att få just 34,8 promille (1.026). Till skillnad från vad Martin Forsström säger så måste du räkna med kristallvattnet. rent teoretiskt om du inte behövde ta med kristallvattnet i beräkningen så skulle 348 gram till 9652 gram vatten ge 34,8 promille men de flesta salter har så mycket kristallvatten att rätt fördelning ligger mellan 380 gram till 9620 gram vatten till 410 gram salt till 9590 gram vatten för att få 34,8 promille.

Om du trycker på välj saltblandning längs ner i rutan justera saltmängd så får du upp en lista på varje salt och hur mycket du skall ta till 1 liter vatten för att få 34,8 psu -> promille -> 1.026 i relativ densitet.

Du kan inte få en ren formel eftersom det varierar från salt till salt. Men i Aqua Calculator kan du få fram en konstant för varje salt som du sedan själv kan använda i någon formel

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ett exelark.

Om du absolut vill ha formlerna finns de i arket.[ATTACH=CONFIG]81686[/ATTACH]

Börja med att skriva in allt utom Bytesvattnets salthalt och önskad mängd salt.

Formeln räknar bara åt detta håll.

Tack Stig hade börjat mitt svar innan du svarade men så började jag göra lite annat så såg det inte förren efteråt.

En skopa hit, och en skopa dit och en skopa ner i sumpen... ;)

Den var bra den Sune hehehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ett exelark.

Om du absolut vill ha formlerna finns de i arket.[ATTACH=CONFIG]81686[/ATTACH]

Börja med att skriva in allt utom Bytesvattnets salthalt och önskad mängd salt.

Formeln räknar bara åt detta håll.

Stig, ursäkta en kanske dum fråga, men i fältet där det står salthalt i %, är det samma sak som promille på en refraktometer?

lg_refractometer.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är korrekt?

Kollade lite på nätet och på min egna refractometer det som jag hittade var följande:

min egen refractometer visade att 1.026 = 34.5 vid 25 grader

medan på nätet hittade jag tre olika svar: 35 , 35.5 och 34.5 vid 25 grader

Hur kan det skilja sig åt så pass? Min uppfattning är att 1.026 är 34.5 hur se ni på det ?

@Stig:

Jag kollade lite på dina uträkningar och det var intressant att du hade räknat på ppm medan det som jag hade var räknat på SG.

Du hade även med antal gram som behövdes vilket var TOPPEN! Jag jämförde dina uträkningar med Aquacalculator och det skilde sig 6 gram med ett salt med dosering 38.8 med vatten volym på 200 liter och ett vatten byte på 20 liter (Aqua :1070 , Stig: 1064). Nu var detta inte mycket alls och det är väl lite same same, men ändå intressant har du någon gissning om varför det skiljer sig åt? Hade jag valt så hade jag gått på din uträkningen :smiley20:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Refraktometerkalibrering är luriga grejer. För det första så kalibrerar man vanligtvis med osmosvatten vid 25 grader så att vattnets täthet är 1.000 vilket är fel. Vid 4 grader har vattnet den tätheten men vid 25 grader är det ungefär 0,0025 mindre. Men tittar man på skalan längst ut visar det 0 i salthalt vilket är rätt. Olika refraktometrar är gjorda för 20 eller 25 grader eller kan ha ATC = automatisk temperaturkorrigering.

Refraktometern mäter inte heller salthalten utan ljusbrytningen i vattnet. Ett salt som har högt magnesiumvärde får ett högt värde med refraktometer medan ett salt med lågt mg får ett lågt värde eftersom magnesium på verkar ljusbrytning mer än de andra ämnena som det är mycket av i saltet.

Detta skriver jag bara för att visa på vanliga fällor vi normalt sett skiter i. Det viktigaste är att du håller salthalten konstant och någonstans mellan 3,2 och 4,0%. Visar refraktometern 0,001 fel så spelar det ingen roll.

Många koraller hos mig ser bäst ut vid 3,3% och fiskar mår ofta bra vid ännu lägre salthalt. I karantän brukar jag ha 1,020 = 2,7%

Att det blir ett annat resultat med Aquacalc än med min exelfil kan bero på att de har saltets koncentration nogrannare angiven eller ett avrundningsfel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu spånar jag lite fritt här men borde inte bästa sättet att mäta salthalt vara att helt enkelt torka en kontrollerad mängdvatten och se vad som blir kvar? Alla konventionella metoder bygger ju på att mäta en annan storhet (sg eller brytningsindex) och sedan räkna om därifrån.

Nu är jag inte någon expert men det lär ju ta förhållandevis väldigt lång tid att vattnet att avdunsta och tar man en mindre vattenmängd så blir det istället väldigt väga/mäta saltet, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt. Jag spånar fritt. Kan man torka i en evakuerad miljö kan man ju skynda på torkningen och minimera kristallvattnet. Det skulle ju bli frågan om att bygga nån mackapär som sköter detta

Frågan är vilken parameter djuren reagerar på. Om just vattnets densitet är det viktiga så kan man ju mäta sg och vara lycklig. Om däremot koncentrationen av fria joner är det intressanta så är ju varken faktisk salthalt eller sg till så stor hjälp.

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Har skaffat aqua calculator (aCalc) till iPhone och det finns inte på svenska till den. Under standard parameters finns salinity (psu) eller density (g/cm3). Min refraktometer (från triton) är graderad i D20/20 (specific gravity?) och promille. 20 grader celcius står det också. Jag har TM bio-actif och vill ha 1.025 i specific gravity som jag antar att min refraktometer mäter. Hur ska jag ställa in acalc?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...